AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.448

Doft och ljudfråga, I negativ bemärkelse

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
E90 320i 2006. 14.100 mil

Oljud: Har sista månaden upplevt ett annorlunda ljud från bilen då jag kört på låga varv under ca 12-1500 varv. Låter ungefär som man kör på för hög växel ibland, särskilt om jag tex ska svänga in på en uppfart eller dylikt. Brrr.. Låter det typ. Lite som om jag får i 4an istället för 2an eller liknande.

Sen har jag märkt att när jag kör hem från jobbet, en sträcka på 7-8 km, att vid 1a stoppet där jag stannar för en T - korsning kommer en frän doft. Ungefär som när man kör förbi en plastindustrin eller liknande.

Tips på vad detta kan vara? Bilen går fint i övrigt. Kanske något ryckig första 30 sekunderna efter kallstart men i övrigt inga missljud eller annat bortsett från det på låga varv som framträder ibland.

Tacksam för all feedback jag kan få
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Svänghjulet?
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Svänghjulet? Hm, har jag inte tänkt på. Märks inte det mer när man ligger på dragläget?

Sen angående doften., Verkar uppträda när jag svänger vänster enbart. Någon med tips?
Ni
966
Nip
320i-04
Efter sådär 4-5 km kommer väl värmepaketet igång, i alla fall på min. Och det börjar släppas på mer luft via ACn.

Man undertrycker väl en del luft innan det blir lite värme av kondensskäl som jag fattat det.

Men sedan vad som luktar lite plastindustri har jag ingen uppfattning om.

Åker man samma sträcka kan det vara platsberoende också, utan att man tänkt på det. Alltså händer det vid samma körsträcka fast annan väg?
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Nip: Har inträffat lite olika sträckor. Trodde med först det låg en industri i närheten men sedan har jag observerat på lite olika sträckor.

Detta må vara en dum fråga, men om det skulle vara någon form av oljeläckage, kan det påminna av plastaktig doft på något sätt? Verkar nämligen komma då man gjort en inbromsning inför korsning tex.
Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Du kan få en bränd oljelukt i kupén om vakuumpumpen läcker. Men det luktar som sagt bränd olja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.