|
|
|
|---|---|
|
Hej, Någon som har en gissning på vad som ger upphov till ett vinande/malande ljud som är kopplat till motorns varvtal? Ljudet hörs från ca 1500 varv och låter högre ju mer man varvar. Frekvensen på ljudet blir också högre med ökande varvtal. Ljudet kan bäst beskrivas som det ljud som uppkommer ifrån växellådan när man backar med vissa bilar. | |
|
Min sambos golf har liknande ljud som du beskriver Men det kommer från ac-pumpen,vilken förmodligen börjar bli slut i lagret. Det blir nämligen helt tyst då man stänger av ac-n. Testa med det så kan du kanske utesluta den i alla fall. |
|
|
Min sambos golf har liknande ljud som du beskriver Men det kommer från ac-pumpen,vilken förmodligen börjar bli slut i lagret. Det blir nämligen helt tyst då man stänger av ac-n. Testa med det så kan du kanske utesluta den i alla fall. |
|
| Jag skulle nog säga att det vinande ljudet kommer från wastegate-ventilen på turbon. Fast... kanske inte förresten. | |
|
Hur långt har bilen gått? Kan vara ett lager i en spännrulle eller generator/ac-kompressor eller liknande. Försök lokalisera ljudet varifrån det kommer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för era svar. Hittills har jag kunnat utesluta ac-pumpen. Bilen har gått ca 12000 mil. Hade den inne hos BMW Lidingö för ett tag sedan, men de kunde inte hitta något fel eller lokalisera ljudkällan. Blir nog att besöka en till verkstad. |
|
|
Stöffe Har samma ljud på min 535i f10. Har lämnat in den på BMW utan att de har kommit fram till vad problemet är. Har det löst sig för dig och vad var felet? |
|
| Om du står på tomgång och sakta ökar varvet, viner det då också så kommer det från motorrummet, men viner det inte när du står still kommer det sannolikt från växellådan. | |
| Min viner iallafall på tomgång. Följer motorns gång kan man säga. Så låter det mer beroende på varvtalet | |
| Min viner lite grann på ett ganska mysigt sätt när jag accelerar från låga varvtal upp till normal stadsfart, alltså runt korsningar och så, men jag är inte orolig för i mitt fall är det ju wastegate-ventilen och det ljudet är rätt mysigt tycker jag. | |
|
Har nått liknade med min bil och fått en diagnos på bränsleslang inkl kontaktkabel eller om du kan ha defekta motorlager? (Gäller E90 320d och annat produktionsdatum) Fordon med produktionsdatum 01.03.2010 till 17.01.2011 bullrande, brummande, vibrerande ljud. Ljudet och vibrationerna förekommer i hela varvtalsområdet Anmärkningarna gäller särskilt området 1800-2200 rpm Anmärkningen är ungefär likadan som vid defekta motorlager (gummilager) Byttes:13 53 8 514 451, 12 51 8 515 529, 61 13 1 367 599 |
|
| Hade det vinande ljudet i min förra E92 325i -08 och har det i min nuvarande F20 120d -12 också. Det lät lite mer dock i E92an. Turbon är det nog inte eftersom 325i inte har turbo. Vet dock inte varför det låter så men jag har inte upplevt några problem med den förra bilen och inte med den här heller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.