AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.830

M3 1996-1999

Sida 1 av 2
sl
67
sliver
BMW 325is -87
Hej!

Ska precis gör mig av med min motorcykel till förmån för en bil. Jag har länge varit sugen på en BMW M3 från 1996 och uppåt. Jag satt och bläddrade igenom modellguiden lite för att se om det fanns några direkta skillnader mellan en M3:a från 1996 och en från 1999. Men jag hittade inga skillnader. Därför tänkte jag höra med er om ni vet om BMW har gjort några ändringar mellan de olika årsmodellerna från 1996 t.o.m 1999?

Tar även mer än gärna emot tips om det finns något särskilt jag bör tänka på vid ett eventuellt köp av BMW M3 E36 (1996-1999). Förutom dom sakerna som står under "Begagnatguiden". Jag har bl.a. sett att priserna varierar vödligt mycket, allt från 160' till 290'.

Tack på förhand för svar!

Mvh,
Fred.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Inga större skillnader vad jag vet. 1997 kom dock följande mindre förändringar:

- Annan ratt (tre ekrar istället för fyra)
- Något annorlunda utseende på njurarna i fronten (något mer avsmalnande nertill)

Har jag missat något?

Om du köper en 96:a eller 97:a så ska du kolla upp att vanos är åtgärdad hos BMW.

/Fredrik
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Det kan skilja väldigt mycket i utrustning och skick mellan två M3:or. Därför varierar priserna. Ifylld servicebok och noggrann inspektion (alt M-test) är ett måste innan köp.

/Fredrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett annat tips kan vara att kolla lite under importguiden och göra ett test hos BMW av bilens kondition. Det finns en hel del M3or till salu men långt ifrån alla är seriösa välskötta bilar med ärliga mil så det gäller att undersöka varan noga. Lägg hellre 10-20 k extra på en fin bil, det blir billigast i längden. Använd sök inlägg funktionen mycket matnyttiga gamla inlägg kommer fram. M3 98 och framåt hade sidoairbags vill jag minnas. Lycka till
Mvh
Asken
Sept. 1996 kom facelift. Andra sidoblinkers, nät på bakre delen av ryggstöden, plastläpp på frontspoilern, annan ratt och andra njurar som sagt.

Hmm något mer?
Caben fick bromsljus i bakluckan.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Gustav: Andra sidoblinkers? Hur menar du?

MNS_M3: Bromsljus på bakluckan finns som extrautrustning även för äldre cabbar (min 96:a har det). Kanske är det standard i senare modeller?

/Fredrik
Utans svart plastdel på blinkersena på hö och vä flygel.
*fdahl* det jag menade var att från 97 så fick caben bromsljus i bakluckan som standard.
Blinkers innan facelift Länk

Blinkers efter facelift Länk

För dom som inte visste alltså ; )

/Erik
sl
67
sliver
BMW 325is -87
Tackar för alla svar! Alltid skönt med bra respons!

Har nu hittat en M3:a från -96 (11.000 mil) som jag funderar att slå till på. Endast 2 ägare, båda över 40 och väldigt pedanta, fullservad.
Men jag blir lite orolig när jag läser det här med vanos. Är det generellt fel på M3:orna med dubbla vanos eller gäller bara allmän försiktighet? OM det är generellt fel - åtgärdar BMW Sverige det kostnadsfritt? Skriv gärna mer, är vädligt intresserad.

Tack på förhand!

Mvh,
Fred.
sl
67
sliver
BMW 325is -87
Kom på en sak till angående serviceboken till bilen jag ev. funderar på att köpa. Det är ganska många mil mellan 2 av servisarna i boken. Tror det rör sig om 2500mil. Läste i importguiden att det ej bör vara mer än 1700. Kan dessa tidigare "pedanta ägare" verkligen ha missat en sådan grej, eller går det faktiskt att köra 2500mil utan serva en M3:a från 1996. tror det rörde sig om milen mellan 5000 - 7500...

Mvh,
Fred.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Det är c:a 1200 mil mellan servicearna, beroende på körsätt. Först en oljeservice, sen inspektion I, därefter olje och sen inspektion 2, olje osv... Förmodligen är det ett oljebyte som hoppats över/gjorts själv/inte stämplats. Det går iaf. inte att köra en M3:a 2500 mil utan service (jo, det går ju så klart, men inte om man ska följa serviceindikatorn).

Dubbelvanos. Ett "standardfel" på 3,2:orna och har fram till för någa månader (tror ja) sedan varit mkt dyrt att renovera på bmw men det e bättrat nu så att jag tror att en renovering går loss på 5-6 tusen (innan c:a 20-25). Har tom hört folk som fått det fixat helt gratis (goodwill). Personligen hade jag helst sett att vanosen e bytad/fixad så man slipper ta det själv.
M3_BMW
sliver: Bara lite nyfiken. Är det en Coupe, Limosine
eller en cab du har tittat på?

Vad är livet värdt utan en BMW.
Limo 9400 mil:
Länk
bl
2.294
blixten
325i -88
Vad skall du skaffa istället Magnus?
Att Vanosen låter är inget problem. Är det därför folk byter den?

OK om den rasar, men inte för att den låter som en E39 M5?

sl
67
sliver
BMW 325is -87
M3_BMW: Det är en coupé som jag kikat på. Tycker formerna på coupén är snyggare än sedanen (limo'n).

Ringde och pratate med BMW nu, de skulle ha runt 10-15' för att byta vanosen inkl. arbete. De tyckte också att 2500mil lät mycket. Men om den var servad hos aukt. BMW-handlare så såg han det inte som något problem. Ska ta reda på mellan vilka servicar det långa intervallet var.

Är priset annars bra - 185'?

BMW M3 coupé 1996 (importerad -97 med 2 ägare och full historik). Fullservad 11.000 mil, kanonskick, fullsmetad servicebok, helt i orginal och så detta:

• Larm
• Radio/CD-växlare (Stora ljudpakete från H&K)
• Taklucka (el)
• Antispinn
• Stora Färddatorn
• Centrallås
• ABS-bromsar
• Bagagematta
• Diff. spärr
• El. speglar
• Farthållare
• Airbag pass.
• Skinnklädsel
• Tonade rutor
• Metallic lack
• Servostyrning
• Uppvärmda säten
• Airbag förarsäte
• El.fönsterhissar
• ACC/Klimatanläggning
• Reservhjul på M3-org. fälg
Eh, har den antispinn?

Detta är standard:

Centrallås
ABS-bromsar
Diff. spärr
El. speglar
Servostyrning
Reservhjul på M3-org. fälg
Airbag förarsäte

sl
67
sliver
BMW 325is -87
Gustav: Blev också lite förvånad när jag läste det nu ;) Känns som att det kom senare...kanske fel i annonsen.

En del av grejerna jag skrev var säkert standard.

Frågan är fortfarande om priset var bra.

Tack.
sliver: Ovetande säljare eller en US-modell.
Kolla noga så det inte finns antispinn får då är det ngt skumt.

Antispinn kom först på M3 E46.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.