AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
13.869

N54 med VTECH steg1, ger montering av performance-intercooler automatiskt mer effekt?

Sida 1 av 2
MU
940
MUC
M340i - 2025
Hej, ny här på forumet även om jag har varit ”hang-around” under en tid.

Jag har VTECH-trim på min 135:a som enligt uppgift skall ge 370 hästar.
Vad händer om man monterar på en ”fetare” IC, får man då med automatik mer pållar eller måste man beställa en ny trimfil?
Motorn är helt standard i övrigt förutom ett BMW-performance avgassystem.
Visa användare
51
Diesel Kungen
BMW 535D F10
Dieselmonstret Reloaded
för att få ut maximalt så bör en ny fil göras

Christer
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Köp en bättre mjukvara istället som erbjuder dig fler valmöjligheter på egen hand. Om du inte redan läst på så kolla upp Cobb exempelvis.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Jo, Cobb är ett ju ett alternativ, de har ju kit med mjuk- och hårdvara.

Jag är mest nyfiken på om mjukvaran är så pass "intelligent" så att den automatiskt anpassar sig mot förändrad hårdvara eller om den måste anpassas manuellt.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Eller så ber man Vtech göra en riktig fil åt dig baserat på dina mods i stället för att klåpa med färdiga filer från staterna. :)

Har du köpt filen av Vtech kan jag nästan lova dig att om du kontaktar Christer i inlägget ovan så hjälper han och Jonatan dig att modifiera filen så att du får användning av din nya IC.

OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Deeyay, cobb innebär inte att du måste köra med låsta mappar. Finns gott om Möjligheter för custom mappar. Bäst kunskap för mappning av N54 hittar du inte hos företagen i Sverige.

Alla väljer sitt, men man ska veta alternativen på marknaden.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Har haft VTECH-mappen i drygt tre år och är mycket nöjd, inga problem och rätt bra tryck i motorn jämfört med original.

Men min fundering är obesvarad. Man kan t ex. jämföra med att körs på 95-oktan och 102 oktan (som finns i Tyskland), här anpassar ju sig standardprogramvaran och ger mer effekt på 102 oktan genom att tändning (laddtryck?) osv. förändras. Frågan är om programvaran även känner av att nu finns det en effektivare IC. Rent teoretiskt borde det ju funka så eftersom bränsleblandningen blir mer komprimerad, kyligare luft ger möjlighet till mer bränsle och därmed mer effekt.

Det var hemskt vad dåligt AP funkar på en iPhone på tal om annat.

Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Skillnaden är ju om den nya IC:n har mycket större volym, då blir det ju större luftmassa innan cylindrarna som inte ecu tar hänsyn till. Är IC:n exakt lika stor men effektivare borde det inte påverka alls.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Installerade Mosselman Intercooler och Afe Cold Air Intake i början av året och körde vidare med VTECH-mappen.
Var väl ingen jätteskillnad så därför tänkte jag prova med COBB som är lite mer flexibelt, går att byta "mappar" väldigt enkelt och det finns en uppsjö olika mappar att välja mellan.
Har nu installerat Stage1 +COBB FMIC – Aggressive men nja - tycker det känns som en gammal 2002 turbo. Väldigt trött under 4000 varv, sen skjuter det på så in i h-vete för att sen lägga av igen vid 5000 varv.
Känns väldigt ryckigt, kändes i och för sig bättre efter 3-4 mil - jag kanske vande mig? - men jag kommer inte riktigt överens med denna mappning. Vad säger expertisen byta till icke aggressiv eller är det normalt att det laggar med aggressive mappar?
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Nej du har rätt mappning för dina mods, så länge du kör på Vpower eller Statoils Miles+ soppa? Men min bil gick inte heller som den skulle med Cobbs OTS mappar. Kontakta Protuning Freaks eller Wedge så fixar dom en individuell mapp för din bil, det är värt varenda krona!

MU
940
MUC
M340i - 2025
Ja Statoil 98 Miles+.
Var ute och körde en runda idag och nu fattar jag vad ryckigheten beror på - det är helt enkelt att varvtalet sjunker så snabbt när man släpper gasen. Går att fixa - nu blir det mellangas både vid upp/nedväxlingar, hehe, tur att bilen inte används som "Daily driver" då hade man nog tröttnat. Såg på Cobb att Stage 1 FMIC aggressive är den mapp som har högst laddtryck av samtliga mappar, t.o.m högre än steg 2+ mapparna, så det är väl därför det laggar så pass mycket.

Hur funkar det med en individuell mapp, skickar man grundmappen till dem och får tillbaka en modifierad och vad kostar det?
Väntar nog i och för sig med detta eftersom det förmodligen blir DP monterat senare i år.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Den gör mer konstant power eftersom oem är för lite
MU
940
MUC
M340i - 2025
Enrita: kanske är jag korkad - men OEM för lite på vadå?

Har för övrigt nedgraderat till "Stage 1 COBB FMIC Sport" och nu börjar det funka.
Bra drag från i princip tomgångsvarv sen kickar det till ordentligt vid 4000 varv men inte alls så ryckigt som med aggressive. Laggar lite men inget som inte går att leva med.
Man får väl ändå vara hyfsat nöjd, känns som att det är ungefär 30-40hk upp mot Vtech och samtidigt har man fått en mycket mer flexibel programvara.

Kommer att köra ett tag med denna mappning sen får vi väl se till vintern, DP och större turbo in/utlopp kanske.
Dock det vanliga problemet, modifierat chassi som kräver mer power, mer power som kräver modifierat chassi...Har man väl börjat "pilla" så är det en "never ending story"😀

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Menar att insug temp stiger jätte mycket bara på en pull med oem IC, den klarar inte att håla tempen på en låg nivå
MU
940
MUC
M340i - 2025
Nja IC:en är inte OEM, är en Mosselman som ska vara mycket effektivare än orginal.
ru
217
rusbe
BMW E87 123d M-sport -09
Hej,

Jag har precis monterat en M-performance IC på min 123d som i övrigt är chippad av BSR. Den går faktiskt riktigt bra men känns som att det finns mer att hämta, någon som vet om det går att ta ut mer än 240hk och 460nm i vrid utan att ta bort DPF?

Mvh
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Varför skulle effekten öka bara genom byte av intercooler?
Det skulle ju vara om det är att man alltid kör omkring med för höga temperaturer, så att motorn aldrig ger den effekt den ska. Är det så illa? Knappast en höstdag?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
MU
940
MUC
M340i - 2025
Marin, det var ju just det som var min fundering och uppenbarligen (enligt flera inlägg i tråden) så funkar det inte så. Själv är jag ganska kass på de fysikaliska lagarna men trodde i min enfald att mjukvaran automatisk fixar detta genom att anpassa tändning, laddtryck osv.

I vilket fall så har jag nu sedan ett par månader en mapp från Protuning Freaks och jag kan bara applådera, bilen går helt grymt. Motorn drar från tomgång upp till rödmarkering klockrent.
Var precis en vända på Ringen och i accelerationen från 60 och uppåt var det inga problem att hänga med 997 GT3, lite svårare när det svänger dock...
ru
217
rusbe
BMW E87 123d M-sport -09
Ja, jag kan nog lägga fram en formel här på tråden? Brorsan läser maskinteknik med inriktning på gasturbiner. Han kan nog förklara vad som händer!
ru
217
rusbe
BMW E87 123d M-sport -09
Ja det var inte enkelt :-)! Iaf så sänks insugningstemeraturen, detta medför kallare luft som i sin tur är mer än varm luft eftersom kall luft har högre densitet. Detta gör att turbon kan leverera lite mer men framför allt hålla laddtrycket längre och att motorn och annat inte överhettas. Tror jag har lyckats förklara!? MVH
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, MEN man mäter ju massan luft som motorn får, och så länge man uppnår inställt massflöde så får man ju samma effekt oavsett utetemp. Det är bara om det blir så.pass varmt att styrdonet börjar reglera ner laddtrycket som det försvinner effekt (och man behöver en större kylare eller vänta tills det inte är 35 plusgrader ute).

Var det inte BMW som sa att deras M5 ger full effekt även i alperna?
Dvs aggregaten o kylningen räcker till, det är styrdonet som laddar på så att man uppnår luftmassflödet motorn är kalibrerad för på respektive varvtal.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.