|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Ny på forumet, äger idag en F11, 2013. Volvo XC60 2012, Porsche 911 Targa 4S. Jo till saken, funderar på att införskaffa mig en "lekbil"/banbil, som jag tänkt köra med några helger per år, eller nöjesåka lite, vill naturligtvis har 4x4. Min budget är satt till 1.000.000-1.200.000kr Vad har ni för tips? Får man något vettigt för dom pengarna? /Hoppas på tips! Ha en bra dag! | |
|
Klart du får! Ställ upp dina krav respektive önskemål. Krav med fabriksnytt? Vilken modellserie är din targa? Varför skulle man naturligtvis vilja ha 4x4 på en lekbil/banbil? Är ju som att säga att man naturligtvis vill ha 15" fälgar på en ny M3, det går ju emot all logik. =) Det spontana rådet är ju Porsche av modernare snitt. Men om dina krav är V8 osv blir ju läget annorlunda. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Med den budgeten kan du ju nästan köpa vad som helst... Jag ställer mig nästan lite frågande till om du driver med oss. Jag skulle nog köpa en CLK63 Black Series. Länk Exakt en sån som Jeremy Clarkson äger/har ägt faktiskt. "Mercedes CLK 63 AMG Black Series är en kompromisslös sportbil med bland annat urplockat baksäte, mindre ljudisolering, en ursinnig ljudkuliss ur den 6.2 liter stora V8:an som levererar 507 hk vid 6.800 varv/min, 630 Nm vid 5.250 Nm och gör 0-100 km/h på låga 4.3 sekunder." Är definitivt rolig och säkert också någorlunda snabb runt en bana. Resterande halvmiljon kan du skänka till mig. ;-) Annars är det väl bara att köpa en så dyr Nissan GT-R som möjligt? Eller en Porsche GT3 RS Länk! Ja, eller nästan vad som helst... :) |
|
@Verdi varför skulle jag göra det, bara för att jag har bra med pengar och vill lägga dom på en bil. Är det jantelagen som talar? Till er övriga: Jag söker en rolig bil som kan vara kul på bana, men snabb skall den vara och gärna av märket BMW, därav jag skriver på denna sida! |
|
|
Garry01. Klart det låter konstigt när man frågar om man får något vettigt för 1000-1200kkr, det är ju givet att man kan få något vettigt för det, därför förstår jag att vissa misstänker ett skämt. Men om vi släpper det, så svarade du inte på mina frågor och då blir det svårt att hjälpa dig. En M4 är nog det potentaste BMW kan ställa upp på bana som kan köpas nytt idag. Tror nog även den slår den äldre M3 GTS och är därmed BMW:s snabbaste bil på bana. Men den (M3:an) är ju ändå en ganska vardagsanpassad bil jämfört med om man köper en Porsche GT3 eller liknande. __________ Mvh Grelle |
|
|
Finns inga 4X4 BMW-bilar för att ha roligt med på banan då man har roligast med RWD enligt BMW ;) En begagnad E92 GTS eller E90 CTR kan du få för den summan. Båda begränsade sällsynta specialutgåvor, likvärdig prestanda, men GTS:en är mindre anpassad för bruk på gatan. Den finns en CTR till salu hos Förenade Bil i Malmö (svensksåld, pedantiskt välvårdad). BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
|
Hobbe, mmm låter intressant. Skall kolla närmare på det! Tack för tips! |
|
Verdi |
Garry, Jag svarade på din fråga. Jag kör inte på bana själv men jag anser att BMW inte har någon bil som passar din budget och dina krav. Därför rekommenderade jag CLK Black Series, Porsche GT3 eller Nissan GT-R. Eller nåt liknande. Kul att du drar till med jantelagen förresten. Känns nytt och fräscht. Eller? Ärligt talat misstänker jag att hela tråden syftar till att diskutera jantelagen. ;-) |
|
Du vill ha en snabb bil för bana, den ska vara fyrhjulsdriven och av märket BMW? Håller med Verdi. Det här är inte seriöst. ------- //Lövet |
|
| Lägg på några hundra så får du en i8! | |
| Instämmer till fullo med de nästsista förgående talare. Destom att utrycka sig " bara för jag har gott med pengar" det hör liksom inte ihop här på forumet. | |
|
@andreas_lofgren Nämen vad bra då, du är välkommen att lämna tråden, dryga kommentarer undanbedes! Var har jag sagt att bilen måste kosta 1-1.2MKR? Jag menade på att det hade jag att lägga, så då undrar jag vad man kan få för vettigt, ska vara tydlig nu så inte vissa börjar anmärka! Finns det något som står sig mot en grym Porsche om man tittar på BMW om jag har ett tak på 1.2MKR eller får jag börja kolla på något annat märke för att få det jag letar efter? |
|
|
@jonte, kan du snälla utveckla "hör liksom inte ihop här på forumet" uppenbarligen stör sig folk på att jag är villig att lägga dessa summor för att få en BMW, förstår inte problemet? Kul att en del förstår min enkla fråga, men vissa har väldigt svårt för det tydligen. |
|
|
M3 CTR hade nog passat! Tror lacken heter frozen grey... inte helt lätt att sköta om, men skit snygg! |
|
|
Tydligen är du ute efter en gatlegal bil som du vill kunna köra på bana. Då är det bra att välja ett märke som har en klubb som anordnar många banträffar. BMW Sport Club gör det. En annan fördel med BMW är att om man försäkrar sin BMW hos BMW originalförsäkringar så gäller även vagnskade- och delkaskoföräkringen så länge det rör sig om ett banmöte arrangerat av BMW Sport Club (så var det i alla fall tills nyligen). Jag skulle dock se vad Porscheklubben har att erbjuda i detta avseende. Att Porscheklubben ordnar många banmöten är klart. Om det finns försäkringar som gäller även kaskodelen vid PCS träffar vet jag inte. Ska man välja banbil/lekbil är det viktigt att tänka på möjligheterna att få köra på bana och då är märkesklubbar betydelsefulla. Är det så att du vill köpa något färdigt, eller kan du tänka dig att modifiera? Det påverkar också valet. Varför är 4x4 är viktigt? Det är knappast en slump att Porsches mest bananpassade bilar saknar fyrhjulsdrift. |
|
|
För att nu svara ärligt på din fråga, den roligaste bil BMW erbjuder för att köra på bana med 4x4, borde vara en M235ix. Jag hade hellre tagit den bakhjulsdriven för banbruk. Annars är det väl bara att studera bmws hemsida så ser du att det inte är riktigt bmws grej. Svårt att hitta en bmw som går bättre eller är roligare än en nyare 911 på bana. |
|
|
Har ju kört Porsche ett tag... bakhjulsdrift, därav vill jag pröva en bil med 4WD. Jag tackar för alla tips! |
|
|
Men....Porsche 911 Targa 4S är inte bakhjulsdriven, 4 står ju för 4WD! Antar att det är modell 997, och även om det inte är den vassaste 911:an så finns det enligt mig ingen BMW med 4WD som skulle vara bättre banbil. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Angiven budget täcker ju in i princip alla modeller från BMW. Om jag hade de pengarna att lägga på en banbil skulle valet vara enkelt: Porsche 997 GT3 RS. Om du absolut vill prova något annat märke än Porsche för bankörningen skulle jag nog välja en ny BMW M4. Den är ju dock inte fyrhjulsdriven. Men alla fyrhjulsdrivna alternativ känns som sämre val. Mvh Johan |
|
|
Garry01: jag skulle nog börjat med att testa hur du tycker din fyrhjulsdrivna Targa funkar på bana. Köp en uppsättning Cup-däck och ut o bränn på :-) Om detta inte ger tillräckligt med bus skulle jag nog överväga GT3:a eller 997 Turbo. När det gäller bankörning med Porsche så gäller liknande regler som Nockenwelle beskriver ovan. |
|
Verdi |
Grabben som trollar med oss har ingen aning om nånting. Så uppenbart att han bara driver med oss. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.