|
|
|
|---|---|
|
Tänkte kolla på en "ny" (bättre begagnad) bil till våren. Först och främst ska den fungera för en liten familj, två vuxna och ett litet barn i bakvänd barnstol, men vill även kunna köra den på bana. Egentligen så hade jag velat ha en ren banbil men tid och plats gör det omöjligt. Min erfarenhet av bilar på bana är E90 m3 och Renault Mégane RS. Vill deltaga på några banträffar per år samt gå någon enklare utbildning. Har kommit fram till tre alternativ: Är löjligt förtjust i vår f31 men vill ha större motor, det logiska men lite tråkiga valet blir således en 335 med liknande utrustning. Men hur funkar en touring på bana? Har faktiskt inte ens sett 435 GC i verkligheten men av vad jag har hört så verkar den vara ett vettigt alternativ i vardagen, samma frågetecken återkommer dock här, skulle den funka på bana? Storfavoriten är nya m3, helt klart kapabel för bankörning, frågan är hur den funkar i vardagen? Kan tänka mig att gå upp lite i pris för denna eventuellt vänta tills nästa höst. Nu har jag enbart kikat på BMW, men vad finns det mer för vettiga alternativ? Kraven är: Ej lädersäten Ej coupe Plats för bakåtvänd barnstol i baksätet. Plats för mindre barnvagn (Bugaboo Bee om det säger er något) samt någon väska för weekendresor. Ej Audi, Porsche eller Mercedes (sambons krav) Cirka ett år gammal och inom budget | |
| Länk | |
| Denna skulle jag egentligen länkat: Länk även om det är över budget och har läderklädsel. Kul alternativ! | |
Verdi |
Är det någon märkbar skillnad med touring istället för sedan på bana förutom lite extra vikt? Ska bilen vara så snabb som möjligt på banan eller ska den vara underhållande? Opel Insignia OPC. Den är tysk, stor, kraftfull, skottsäker motor, manuell, chassi med sportiga ambitioner, Recaro-stolar med tyg på sittdynan, under budget. Dock riktigt tung och därmed relativt långsam. Länk! Möjligt att du kan hitta en nyare 335i under 500tkr också men det lär inte bli någon touring. I alla fall inte just nu. Däremot finns det sedan och GT. GT är väl inte riktigt lika körglad, men däremot mer praktisk. |
| Du har målat in dig i ett (visserligen angenämnt) hörn som stavas M3 F80/M5 F10 CP - om inte "sambons krav" kan ruckas dvs, med litet övertalning.. :) | |
|
Spacco: Alpinan var riktigt fin, dock så är skinn en dealbreaker för hela familjen, antar att den inte ens finns med alacantra? Verdi: Jag är allt annat än snabb på bana så jag skulle säga underhållande, kör för att det är kul och att jag behöver en hobby. Volvo körde ju BTCC med kombi så man tycker ju att det bör funka. Utbudet styr ju priserna, väldigt lite bilar ute och kommer det ut en 2013 med m-sport och lite lagom utrustning så kan jag tänka mig att den hamnar närmare 500. 435 GC 2013 ligger ju redan där. Jag hade nog åkt ut med huvudet före om jag hade kommit hem med en Opel. Sani: M5 känns lite för stor för oss, annars så hade det varit ett alternativ på listan. |
|
|
F80 eller E60/F10 som sagts tidigare om stora tunga saker önskas. Annars en mer svängvänlig F20 M135i med barnvagnen på taket. Någon annan lämplig modell som uppfyller/nästan uppfyller din kravlista kan jag inte komma på. Varför denna allergi mot Coupé? Du missar det roligaste då - E82 1M alla dagar : ) Vi har en E36 Touring som tävlar i BMW Cup, och vi har haft den senaste M5 Touring på våra banträffar så allt fungerar om man vill kompromissa. BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
|
Det är väl så att ingen BMW förutom M-modellerna funkar på bana utan modifieringar. Beror helt o hållet på hur aggressivt du kör, men om du har kört bana med en Renault Mégane RS så lär du bli besviken på en standard-BMW. Ditt eget stalltips - F31 335i - borde funka om du sätter på ett coilover-kit, ändrar hjulvinklar, lite vassare bromsar och en omgång R-däck. |
|
|
dd88, kvalificerat gissat finns det ingen B3 F-serie byggd utan läderklädsel ännu. Endast en fantast väljer något annat än läder i en sådan bil, tyvärr.. Tror dock B3an en är otroligt vardagstrevlig bil samtidigt som den inte gör bort sig på bana. Ett lite diskretare och trevligare val än en M3, tycker iaf jag. |
|
|
Jag kör själv en F31 335i med PPk och m-sport och tycker det är en riktigt bra kompromiss mellan körglädje och kunna frakta familjen i. Men ska jag vara lite kritisk så är den lite för komfortinriktad i chassit när det börjar gå undan rejält. Särskilt dämpningen är väl mjuk och med lång fjädringsväg. Drivlinan däremot är extremt trevlig. För bankörning funkar den men det finns områden som skulle må bra av lite mod. Är bankörning viktigt, kombi inte behövs och ekonomi inte något större hinder så låter en M3 som bästa valet. |
|
| Hm, vad är ppk i bmw sammanhang? ... | |
| Performance Power Kit. | |
| Precis, kittet innehåller en ny luftburk med ett hål i som gör att man hör mer av insugs och turboljud, ny motorkåpa samt mjukvara. Ger 20-34 hk och 50 Nm beroende på årsmodell samt en del ljudtuning (växlingsljud, ljud på avslag) och skarpare gaspedalmapp. Blir överraskande stor skillnad mot original. Rekommenderas! | |
|
Nu svär jag i kyrkan men en c63 då? Kompisen hämtade sig en 2012 i Italien för några månader sen. Helt klart en potent vardagsbil... M.v.h Rille En gång BMW, alltid BMW! |
|
|
Att hitta en M3/M4, M5, Alpina B3 eller MB C63 AMG med klädsel i alcantara eller annan textil känns som ett mission impossible? Textil hör till gårdagen i sådana här bilar. Personligen tycker jag en fin textil kan vara trevligare än läder i bilar som dessa, men jag är ganska ensam i den ringhörnan tror jag. |
|
|
Det är ingen poäng att titta på 435 /335 om du vill göra något annat än att glida runt ett varv eller så på bana varje säsong. Vill du köra aktivt på bana behöver du ha en M-modell. Vill du däremot bara ha en snabbare BMW så är både 435 och 335 okej alternativ. Jag körde vår F80 hela sommaren med fru och två barn utan större problem, men det är inte vår enda bil. Annars hade jag tittat efter en billigare hobbybil om man verkligen vill utforska banbiten. |
|
|
M3an är ju glasklar, men att hotta en begad utan skinn är nog inte lätt ( håller med dig dock, vill inte ha skin). Vi har många i BMW SC som kör bana med kombi, bland annat 335i E91. Skälv kör jag 335i E92 och tycker det funkar fint med lite mer aggressiva hjulvinklar fram (kräver camber plates) och vassare bromsbelägg. Vet inte hur F31 är men gissar att den är lite för mjuk så coilovers är väl att rekommendera då. Tunga bilar mår också bättre med R-däck då gatdäcken överhettar snabbt... /DJ |
|
| Har kört både E46 320 och nuvarande 325 på bana och tycker nog att dom har levererat tillräckligt med körglädje då. På bana är det ju viktigare med fina vägegenskaper än motorstyrka så mitt råd skulle bli att du testar nuvarande bil på bana om du trivs med bilens vardagsegenskaper. | |
|
Självklart GÅR det köra med vilken bil som helst på bana, även en 320. Men om referensramarna är E90 M3 och Megane RS, båda kompetenta banbilar, så trodde jag att en 320 diesel inte skulle vara ett alternativ. Köp en familjebil för 350 000 och en dedikerad banbil för resten så kommer familjen kunna resa bekvämare och du kommer ha betydligt roligare på banan. Ett annat alternativ inom budget som inte är Audi, Porsche eller Mercedes vore en Lexus IS-F. Jag har ingen erfarenhet av hur de funkar på bana, men jag skulle tro att den funkar bättre än både 435 / 335. |
|
|
Kul med så många svar! Som sagt, vi är låsta till att ha en bil tills vi hittar tomt och har byggt hus, vilket lär ta ett par år till. Kan inte påstå att jag maxar varken en m3 eller Megane RS idag, men vill ha något att växa med. Coupe skulle inte funka med barnstol, är generellt sett inte så förtjust i konceptet heller. Lutar mer och mer åt en m3, vill ha något som fungerar "out of the box". Smärtgränsen går vid 600, frågan är hur lång tid det tar innan bilarna är nere i den prisklassen? Känns som om de flesta bilar är fullutrustade och det är en hel del i utrustningslistan som jag känner är onödigt. Väntar ju hellre ett år på en m3 än att plocka ut en 335 eller 435 GC i vår. Hur ser det ut nere i tyskland? Fördelaktigt att importera? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.