AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.696

Totalt kvaddad BMW M3 E92 vit

Sida 1 av 2
Registreringsnummer: ELW118 (ELW 118)
Fabrikat: BMW M3
Färg: VIT Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2008 Fordonsslagsklass: I
Identifieringsnummer: WBSWD93598PY39571

Hur LITE tror ni att bilen är krockad i USA ? Man dömer inte ut en så pass ny bil om den nu har varit "lite små krockad i USA". Säljaren visste om detta hela tiden.

Efter flertal samtal så är annonsen ändrad, man vill inte att någon annan ska bli lurad!

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad står det i Carfax rapporten? Salvage titel sätts på bilar även med små skador så det behöver inte vara så farligt. Står det total loss är det en annan sak.

Glöm inte att det krockas tiotusentals bilar om året i Sverige som säljs utan att säljarna berättar det.

Har du begärt bilder från säljaren?

-------
//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Har den tagit omvägen via Baltikum så var den nog mer än "lätt" krockad...

Är den importerad hit direkt från staterna och lagad här så är det kanske något mer seriöst men självklart alltid en risk med allt vad en upplagan bil innebär och självklart ska ju priset va därefter isf och har säljaren från början försökt mörka det så är det snudd på bedrägeri.

Total Loss
Total loss reported on 06/06/2010.

Vehicle Information:
2008 BMW M3
VIN: WBSWD93598PY39571
COUPE
4.0L V8 FI DOHC 32V
REAR WHEEL DRIVE
Standard Equipment | Safety Options
Total loss vehicle
Total loss vehicle

Datum Mätarställning Uppgifter
2014-08-08 I trafik första gången i Sverige.
2014-08-07 60 389 Fordon privatimporterat från EU-land.
Fordon forregistrerad i Sverige med registreringsnummer ELW118 men ännu inte i trafik.
Fordonet besiktat.
2014-08-07 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
Fordonet förregistrerades Sverige, men är ännu inte i trafik.
2011-03-10 Fordonet exporteras från Newark, NJ (USA) till Litauen.
2011-01-14 16 175 mile
26 031 km Vägmätarställning rapporterades.
2008-03-31 Fordonet registrerades första gången utanför Sverige.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

I USA dömer man ut bilar väldigt lätt, bilar som vi alla gånger skulle lagat här.
Salvage title, vilket de krockade bilarna ofta har betyder att skadorna inte är ekonomiskt motiverade att laga. Jag har fått för mig att det är svårt att äga och försäkra en bil med salvage title, därav exporteras många av dem.

Givetvis vill man veta om bilen man tänker köpa för flera hundra tusen varit krockad, mest för att veta omfattningen. Så är det ju.
Fast om en bil som kostar 800-900 tkr får total loss tittel och den är bara 2 år gammal. njaaaa .... då är den lite mer än bara "lätt" skadad :D

Genom åren har vi sätt en hel del bilar som är gått via Baltikum :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
En ny M4'a kostar ca. $70.000, så de döms ut som skrot ganska snabbt.

Ägarna ber ibland också försäkringsbolagen om att dömma ut dem, så de kan få en ny. Salvage title i USA betyder mycket för andrahandsvärdet.
@ Sim
Kan du utveckla det lite mer?

Låter väldigt konstigt att man kan be försäkringsbolaget om en ny bil.
Det jag inte förstår är varför säljaren annonserar ut bilen när han får samma pris av föregående ägaren. Då är det väl bara att sälja tillbaka bilen till honom och slippa hela försäljningen...

/Anders
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Se det såhär:

Är det värt att chansa för 205 000 kronor?

Hela annonsen är som "Med Känsla" säger, lite lurigt formulerad. Jag hade hoppat denna.
Om man får se (äkta) bilder på hur bilen såg ut innan rep o det ser inte "alltför farligt ut" samt att den lagats korrekt (svårt att kontrollera...) så kan den vara ett vettigt köp för typ 200' OM man planerar att äga bilen länge, typ 7-8 år. För min gissning är att om 7-8 år så kommer prisskillnaden mellan denna "krocklagade" o en "ärlig" bil vara betydligt mindre än idag. Så kan man leva med vetskapen om att bilen varit krockad, men är lagad korrekt samt att man tänkt äga den länge så varför inte? Man kan ha den som "vardagsbil" i värsta fall :). Hade jag inte haft en massa M redan så hade jag helt klart kollat upp denna noga, o verkar allt OK så kanske-kanske, men då som sagt med ett långsiktigt ägande i tankarna. Skall dock tilläggas att jag inte har koll på E9X priserna men gissar att en rimlig liknande bil utan historik som denna ligger runt 260-270' i slutpris. Denna bör vara klart billigare än motsvarande bil med ren historik, i mina ögon mellan 60-80' billigare, o fortfarande under förutsättning att allt är korrekt lagat osv, vilket som sagt är svårt att kontrollera...
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Bilen har alltså varit i två år i USA innan den blivit smälld 2010 (Cause of loss: Collision), sedan exporteras den till Litauen 2011, där bilen stannar i nästan 3,5 år för att i augusti 2014 registreras i Sverige, för att därefter säljas efter tre veckor!

Ska jag tro på den storyn? Ja, då gäller det nog att övertyga, förutom med krock- och reparationsbilder även med verifierbar BMW-service-historik från Litauen eller var nu bilen (åtminstone på pappret) befunnits, mars 2011 till aug 2014.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Backard:

När en bil är inblandad in en olycka i USA och värderas att få "salvage title", sjunker bilens marknadsvärde.

Låt oss säga att en ny kostar 70.000 USD. Efter två år i USA 45.000 USD. Om bilen sedan får salvage title, är marknadsvärdet kanske 10.000 USD lägre, alltså krävs det inte så mycket för att dömma ut dem.

Har läst om en del ägare i USA med prestanda bilar, att man ibland kan få en lite längre ersättning och då få bilen dömd ut som "salvage" istället för att få den lagad och ha en bil med salvage title.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

På förstabilden ser man ju faktiskt hur dörren i framkant inte linjerar med skärm och tröskel. Nu är det ju ett bevisat faktum att den är krockad iofs men ändå..
Jaha ..... Då var M3 såld till Bilstudion .... www.bilstudion.se/

Undrar vad de kommer att sälja den för vidare :D

250 000 kr kanske :D

Hej samtliga,

Jag var förra ägaren till bilen. Har varit väldigt tydlig med bilens historik, innan försäljning - att påvisa samtliga fel / brister bilen har / haft. Har skickat alla bilder från skadorna i USA, till de som varit intresserade. Har visat VIN historik, påtalat de fel jag upplevt (under den korta period jag varit ägare).

Bilen blev krockad i USA, sedan utdömd. Efter utdömandet, sker en repraration av bilen i USA. Inga papper på bilen (att den skulle vara krockad) skickas till myndigheter / Carfax / Försäkringsbolag. Detta gör, att bilen säljs till min svåger som Premium BMW (även om inte koncepetet fanns då) under 2011. Han tar Carfax och allt är grönt (forfarande har inga dokument skickats om krocken till berörda myndigheter / parter).
Allt är frid och fröjd, då min svåger köper - vad han tror - en okrockad BMW. Han får den ca 3 månader senare (containerfrakt) till Litauen. Troligen under denna fraktperiod, skickas papper in till försäkringsbolag och tidigare ägaren kan kvittera ut antingen pengar / ny bil och sälja tidigare krockad bil för ett extremt bra pris.
Min svåger gör naturligtvis ingen ny Carfax, när bilen anländer Litauen.

Allt uppdagades när jag skulle registrera bilen i Sverige, då Transportstyrelsen tar en ny Carfax på samtliga importbilar, som har ursprungsland USA.

Hur går då detta till? Troligen känner sista ägaren i USA någon på försäkringsbolaget, så de båda är med på bedrägeriet. Förlorare i denna historia är min svåger.

Varför annonsen såg "lurig" ut enligt Kaffeh, beror helt enkelt på att min svåger (som var tidigare ägare till bilen) bor i Litauen. För att han inte skulle behöva åka över sjön och sedan styra med försäljning i sin tur, gjorde vi upp om minimi -pris som han ville ha. Skulle affären inte landa på angiven summa, ja då hade han behövt styra med bilen. Således satt jag i en gyllene sits (skulle inte förlora på affären hur som) medan min svåger var förloraren, hur det än skulle sluta (ja självklart kunde någon bjuda initiala 260').

Peppeee, däremot verkar vara en riktig typ, som velat köpa bilen av mig tidigare. Mer eller mindre utpressning om att hans bud (150 000 SEK), ska bilen säljas för, annars ska han outa mig på alla forum. Vilket han gjort (inget problem eftersom jag inte dolt historien), men detta är något jag berättat för de som är intresserade av bilen (potentiella köpare).
Min fråga är ju vad den så ärlige Peppeee skulle göra med bilen (om han fått den för 150 000 SEK)? Självklart skulle han vara öppen med historiken osv - det kan vi ta för givet, när han håller på med rena rövarmetoder för att köpa bilar.

Så stor varning för Peppeee, verkar vara bosatt och bilnasare i Borås / Småland.

Är det någon som har frågor kring bilen besvarar jag så mycket jag kan, med respekt för nya ägaren.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej, sorglig historia verkar det minst sagt.

Finns det inte papper på att bilen var köpt "Premium" och kvitton med mera från början?

Mvh
Asken
Hej,

Ja trist historia. Min svåger har varit dålig på papper, dvs. jag är glad att servicebok finns, från hela tiden bilen funnits i Litauen, men han är inte en sådan som sparar kvitton.

Således fick jag inte (vet inte ens om han har) kvitton från sitt inköp. Jag har jagat honom på all tänkbar dokumentation (som potienlla kunder velat se) men tyvärr är han extremt dålig på just detta med administration. Te.x. bytte han inredning (från trä till kolfiberimitation) samt uppdaterade belysningen (LCI) men inget fick jag kvitton på (något självklart jag hade sparat). Detta var nya saker han beställde från Tyskland.
En fråga är ju varför släpa bilen hit till Sverige? Varför inte sälja den i Litauen, Tyskland eller annat Baltikum land där man tydligen inte är så nogräknad med detta, om nu hela historien stämmer. Märkligt det här med Premium Selection, men vet inte när man startade med detta, men nog gör man bättre kontroller än så där idag hoppas jag innan man utfärdar certifikatet. Försäkringsbolaget Allianz är väl idag också inblandade i det upplägget.

/Anders
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag tycker det osar skunk om hela storyn.
Med känsla - Bra fråga! Därför att jag litar på min svåger att bilen är bra skött. Ingen av oss, visste om historiken (krockad) innan det uppdagades på registreringsbesiktningen i Sverige. Då slog jag honom ett samtal och undrade vad fan han sålt till mig. Han blev ju lika snopen som jag, eftersom han trodde att han köpt en legit bil.
Samtidigt var ju jag sugen på att köra BMW M3, jag fick den också för ett pris på 245 000:- vilket i mina ögon var bra (innan vi visste vad vi vet idag).
Dealen att jag skulle få tillbaka samtliga pengar, gällde ju vid försäljning omgående, jag kunde ju inte gärna behålla bilen 1 år, sedan kräva att jag skulle få någon sorts "ersättning".

Denna typ av upplägg med försäkringsbedrägeri, är tydligen vanligt - bara fråga importexperter. De kanske inte vill skylta med det för mycket, men enligt de vi pratat med så förekommer det ganska ofta.

Lus, ställ gärna fler frågor istället - så ska jag försöka bevisa motsatsen. Ett annat argument till Litauen - import av helt smälld bil - export i Europa, hade väl varit att bilen inte skulle brukats av min svåger under 3,5 års tid först?

Nu vet jag inte om det är ok (att publicera skadebilder) för ny ägare, men jag har ju kvar dessa sedan tidigare...

Mvh
Emanuel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.