AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.386

Varför så stor prisskillnad på försäkringen?

pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Kollade lite på försäkring till min kommande bil.
Förutsättningar:
BMW X3 2.0d 2015
Gävle
Halvförsäkring
Djurkollision
Skadegörelse
Hyrbil
>2500mil/år

Länsförsäkringar 5853kr/år
BMW Originalförsäkring (IF) 9049kr/år
Trygg-Hansa 5261kr/år
Folksam 8900kr/år

Vad gör de dyrare så mycket bättre?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är väl inte ovanligt att det skiljer 50-100% mellan olika bolag? Har nyligen tecknat ny hemförsäkring och bilförsäkring och skillnaderna är lika stora som för dig.

Naikon
BMW 530iA E39
Upplever också stora skillnader. Dock är Länsförsäkringar överlägset billigast för mig. För min Volvo 850 med trafikförsäkring tar Länsförsäkringar 5000kr/år medans andra verkar ta upp emot 8000-12000kr.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Nej, stora skillnader finns där så det gäller att kolla runt. Vi körde med Compricer och fick då med Watercircles (som dessutom ägs till del av IF om jag fått det rätt) - och de låg ungefär 1800 kr lägre än Länsförsäkringar och Trygghansa. IF och Folksam betydligt dyrare än så.

Det märkliga är att jag faktiskt ringde mitt gamla bolag (Länsförsäkringar) och förklarade att om ni inte sänker premien så tappar ni mig som kund. Noll reaktion där, man kör strikt på sina listor..
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kolla gärna med Aktsam, jag halverade premien på min C5 -05 där.

/Masten
Ring runt varje år när det är dags att förnya...
I mitt fall: E39 är nu nere på 12500 helförsäkat/år, billigt, hos Aktsam. E34:an har gått upp lite igen, ligger på 13000 helförsäkat/år, skall entusiast försäkras bara jag får tummen ur, hos Aktsam idag. Ena caben kvar hos Aktsam (330/mån avställt). Den andra identiska caben (samma årsmodell & allt!) kostade 650/mån avställt. Bytte till LF o betalar numera 200/mån. Kommer byta på den andra med så fort den är klar o besiktigad (segdragen renovering, ej besiktigad sedan 2011...).
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
5000:- per år i trafik hos Länsförsäkringar för en Volvo 850 är ju svindyrt. Brukar betala 150-200:-/månad för såna bilar hos just Länsförsäkringar...
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
e34brilliant: Vad som är dyrt och billigt hänger väl också på var man bor, hur gammal man är och hur mycket man kör? Dubblade försäkringspremie genom att flytta till Stockholm...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Stämmer , men med mina 29 år och adress i Sthlm så borde jag ju ha ganska höga premier...
Det är en j*vla skillnad på premierna beroende på var i Sthlm man bor...
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Men mest uppseendeväckande tycker jag ändå är att samma förutsättningar (bil, adress, ålder etc) ger så olika premier.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det går inte att säga "Stockholm" som adress och tro att det är jämförbart. Rutnätet som försäkringsbolagen delar in städerna in är mycket mindre än så. En del bolag är nere på mindre än 100m. Vilken sida av en stor väg, rondell, järnväg, handelscentrum du bor osv kan ha oerhört stor betydelse för premien.

-------
//Lövet
Lövet: De går på folkbokföringsadressen har jag för mig...Dvs är du folkbokförd på Sveavägen inne i stan men bor tex utanför Vaxholm (av en eller annan anledning) så lär du få betala premie efter Sveavägens tariffer...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo absolut, men poängen är att många tror att samma postnummer eller stad ger samma premie. Det är en jäkla skillnad på Spånga och Tensta trots att det skiljer 100 meter mellan dem...

-------
//Lövet
Petrho: nej det är inte konstigt alls då bolagen går på statistik. Vissa modeller kan ha en mer gynnsam statistik hos vissa bolag än andra. Därför varierar priserna trots samma grundförutsättningar för dig som person.

Sen är det ofta smart som redan nämnts att ta in offerter för hemförsäkring mm när bilförsäkring skall tecknas. Då kan ibland totalkostnaden bli lägre trots att bilförsäkringen i sig är lite dyrare. Och som alltid gäller det att jämföra äpplen mot äpplen och verkligen undersöka vad man betalar för då det kan skilja en del i vad försäkringen täcker mellan bolagen.
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
@Kristoffer_L: Borde det inte gälla om en modell oavsett bolag är mer eller mindre skadedrabbade?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
e34briliant: Ja, tycker också det är dyrt. Men har kollat runt och hittar verkligen inget billigare. De flesta verkar som sagt ligga på runt 8000kr+ så därför är Länsförsäkringar överlägset billigast för mig, även om det fortfarande är ganska dyrt.

Är 20 år och bor i Göteborg. Hoppas på att premien ska sjunka efterhand...
Se det så här istället - att du fått billigast premie från LF beror på att LF troligen har mest gynnsam statistik på en sådan som du ihop med en X3. Eller att du kanske har fler försäkringar hos dem som brukar ge mängdrabatt. Det behöver inte ha något med att de är sämre eller bättre än de andra bolagen. Det är dessa faktorer som kan göra att en skade/stöldbegärlig bil varierar i premie mellan bolagen.

Sen begriper jag inte varför du väljer helförsäkring då vagnskadegaranti ingår i tre år så halvförsäkring räcker för dig.
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
@kristoffer_L: vem menade du valde helförsäkring?
Priserna varierar även år från år. Just nu är BMW OF bland de dyraste medan de var bland de billigaste för 5år sedan.

LF är olika bolag beroende på län så LF kan båda vara bland de billigaste och bland de dyraste.

5000kr för en 20åring med en Volvo 850 känns inte så dyrt, syrran skulle haft fått betala 7000kr för trafik boende i Solna när hon var 24år för en Nissan Bluebird-86!!

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.