AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.243

735il -e38 tjuvström

ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
hej har en 735il -01 som drar ur batteriet på 3-4 dagar. Inga problem om bilen användes dagligen. var ska jag felsöka tyckte jag hörde ljud ifrån förardörren häromdan
Hej,
Du har kanske två batterier? Ett system- och ett startbatteri? Jag antar i så fall att det handlar om att systembatteriet tar slut? Du får hur som helst seriekoppla en amperemätare mellan batteripolen och strömkabeln och rycka säkringar, en efter en och kolla mätaren. Tänk på att det tar lång tid, 16 minuter sägs det, innan bilen somnat helt.
När jag hade samma problem, hade jag också tur, för felet låg någonstans i radio-navi-TV-CD-växlare-området. Vill minnas att det var säkring nr 69. Jag kunde aldrig spika felorsaken, men radiomodulen, som var defekt, är starkaste kandidaten.

/Lennart
ja
176
janne dubbel
Lennart jag har bara 1 batteri i bagagen inget under baksätet. sen lyser både abs o asc janne
Hej igen,

OK, ett batteri. Men felsökningen blir ändå lättast med den metod jag beskrev förut. Om ABS och/eller DSC (ASC?) har någon betydelse här, vet jag inte alls. Fast kanske en kass ABS-modul (som det möjligen handlar om) kan förorsaka tjuvström.

Kanske du skall börja med att göra en diagnos?

/Lennart
ja
176
janne dubbel
jag ska mäta ohm på givarna i helgen. kompisen koppla upp datorn som sa 1 givare felar men inte vilken. om det är modulen som felar finns det någon firma som reparerar den för runt 1000 kr ligger vid eriksberg janne
Kanske batteriet tagit stryk av djupurladdning? Häng på en CTEK-laddare som får sitta några dar så att batteriet återhämtar sig.En viss strömförbrukning finns på alla E38or På min som står långa perioder har jag löst problemet med att alltid ha laddaren på vid stillastående i garaget. När bilen används finns inga bekymmer.Mvh TP.
Jag hade liknande problem med plötslig och kraftig "läckström"! Fick tipset av "Lenwib"att det kunde vara radimodulen (BM24)som var orsaken!
Efter mycket kontrollerande och stora utlägg på verkstad,som inte kunde hitta orsaken,köpte jag bilen och fick iordning på allt efter omlödning av kretskortet
till radiomodulen.Fick en länk av Lenwib som jag gick efter.
Efter detta funkar allt perfekt sen i vintras!
Kan du bifoga länken här.
hej,

Jag tror att det var denna: Länk

Fler varianter på temat får man genom att googla på "solder issue BM24".

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.