AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.477

Värde M3 Cab -96 9100mil SLD010

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Är lite sugen på den här som sommar- samlarbil.
Länk

Hur mycket är den värd? Någon härifrån som vet nått om bilen?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Han har byt njurar på den iaf, till -97:ans...snyggare, men fail ur samlarsynpunkt - likaså fälgarna, urk.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Räkna inte med att göra några fynd på Netbil. De annonserar hellre bilen i månader än att släpper dem till bra priser. Till skillnad från KVD & Fordonskammaren så äger Netbil de flesta bilar själva = inga incitament att släppa dem.

En E36 är ingen samlarbil på bra länge så jag skulle inte bry mig nämnvärt om fälgarna såvida du tycker de ser skapliga ut på bilen.

-------
//Lövet
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Svårvärderad bil. ?Nettobil? vill ha 109 tkr för bilen på Länk!

M3 bilar blir samlarbilar på sikt. Man får betala rätt bra för en välvårdad E30 M3 i originalskick. En M3 E36 blir det också frågan är bara när?

Bilen i fråga verkar vara okej och servad de senaste 8000 milen. Det gäller ju bara att dokumentationen mellan 0-8000 mil är lika bra?

Med tanke på att du kan köpa den här bilen Länk! för 139 tkr så tycker jag att M3 an är dyr.

eller
Länk!

Sommarbil - definitivt
Samlarbil - på sikt..
Investering - nej.

E
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ser inte de två modellerna som påverka värderingen av en E36 M3 så mycket. Helt olika köpare, få lär välja mellan M3 E36 och E46 320.

-------
//Lövet
Jämföra en 320i E46 med M3 E36? Hur tänkte du då? Tycker att båda de länkade E46 är ordentligt dyra, även om 320 gått typ ingenting..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att den gått ingenting lär vara för att den är så tråkig att köra...

;-)

-------
//Lövet
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Jag tänkte mer som sommarbil. Köra nedcabbat på sommaren tycker jag är en njutning. Ska du köra fort och nyttja en M3:a anser jag att det är cupén som gäller. Man tappar mycket vridstyvhet i en cab. Det märks när man kör aktivt och det märks när man byter däck på bilen. Att köpa en tysklandsimporterad M3 -96 cab med 10 000 mil ? på mätaren som samlarbil ställer jag mig frågande till på kort sikt i alla fall. Som sommarbil är den säkert jättebra men vad får du för pengarna? Vad är alternativen?

Kanske är jag färgad av mitt eget e46 ägande... Jag tycker en 320 är tillräckligt rolig för min del. Om det inte räcker länkade jag till en 330, också för 139 tkr.

E
E: Dra inte upp svensksålt när det gäller M3 E36 Cabrio för det har tagitis in TVÅ exemplar, om jag minns rätt är Magnus Uggla första köpare på båda. En 97a och en 98a. Alla bilar måste kontrolleras. Fast två ägare sedan importen 2001 bådar gott, nuvarande har haft den länge.

Länk

Jag tror du är färgad av din 320, hade du med M3 E36 som alternativ i ditt köp?
Om allt är som det skall vara så kan den nog vara "värd en del". Kom ihåg att ALLA bilar kan se bra ut på bild, men vid närmare syning så brukar man se en hel del stenskott mm. Om man nu verkligen vill ha en M3 Cab, i till synes bra skick, så tror jag att runt 100' är ett OK pris. Går hitta mycket billigare bilar, men börjar man räkna på vad det kostar att fixa "småfel" så springer det iväg fort...Å andra sidan så finns det de som inte bryr sig om stenskott eller att förarstolen har skav osv. Vi är alla olika.

Som parantes kan jag nämna att jag tog hem en M3 Cab -98 2012, den kostade mig, inkl importkostnader långt över 100', men skicket var oxå därefter Länk . I dag har bilen kostat totalt ca 200', jag har en förmåga att "byta saker i förebyggande syfte", det enda som egentligen är extra på bilen är Eisenmann-systemet, en kostnad om ca 10' inkl montering/svetsning.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Ja hade inte M3 e36 med som alternativ. Jag ville helt enkelt ha en nyare bil som var billigare att äga. När det begav sig jämförde jag t.ex. försäkringspremier. Då kostade en M3 e46 ca 25 tkr bara i helförsäkring, 330 ca 12 tkr, ca 10 tkr 325 och 7 tkr för 320.

Min E46:a har varit en väldigt bra bil för mig - än så länge. Det enda felet på bilen har varit en styck "trycksensor 2" som började visa fel värden, vilket är fixat nu till en kostnad på ca 2 500 kr. Tät bra cab som tål både högtryckstvätt och riktiga störtregn både stillastående och i 120. Dessutom blir det en Åretrunt bil när hardtoppen kommer på. Jag kan dessutom sätta lasthållare på hardtoppen och sen sätta på takbox och lasta totalt 75 kg på taket (vilket jag aldrig gjort - men ändå!) Det jag tycker är bra med e46 caben är att bilen är så flexibel.

E
E: Testa att åka nercabbat i en M (E36,E46 eller E93) med sportavgas (till exempel Eisenmann) o stämpla sedan fullt o hör sången från S-motorn. Det kan vara värt en del :). Försäkringspremien för en M3 E36 är klart lägre än 25' även i Stockholms-regionen, men då får man leta lite... För mig finns det bara en modell som kan komma i fråga när det gäller BMW, oavsett karosskod...En M :)!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om jag skall ha en sommar- samlarbil så ska det naturligtvis vara en M3. Oavsätt e36 eller e46.
320i e46 är lika intressant som en Peugeot 206 cab.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Dawwe!
Det är säkert en underbar upplevelse. Kanske borde byta upp mig men då vill jag nog ha en cupé istället.

Marin, nu tar du väll ändå i??? Peugeot?

Som samlarbil så tycker jag M3 E30 är helt rätt!

Som sommarbil / cab funkar båda e30, e36 och e46. Hoppas du hittar en riktigt fin M vagn oavsett.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.