AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.412

E36 320i - 1995 startar när den är kall, men omöjlig när den är varm?

Hej! Min bmw vägrar att starta när den är varm. När den har stått ett tag typ en halvtimme så startar den som vanligt.

Förra året hade jag problem med avgasvärden. Så jag hade typ 10l bensin och etanol och k sprit. Och gick igenom besiktningen. Sedan stog bilen ungefär 2 månader med 7l. Dumt kanske. Men se tanka jag full tank sen började detta
Och sen har den stått hela sommaren. Och nu tänkte jag fixa den aom vinterbil.

Kan det vara bränslefiltret ? :) mvh

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Låter som kamaxelgivaren. Testa att kyla ner den när motorn är varm och se om den startar.
jasså. vad ska man skyla med ? :P
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns kylspray.

Har du gjort felkodsavläsning?

Skulle också tippa på kam- eller vevaxelgivare, men man vet aldrig innan man läst felkoderna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
felsökt har jag inte gjort. ska inte " färddatorn" säga något? den säger allt är ok. men man kanske ska lämna in den för felsökning?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Färddatorn lämnar ingen information om ev. felkoder från någon av bilens alla moduler, endast om t ex. glödlampor är trasiga...

Så en felkodsavläsning är lämplig!

Mvh
Johan B

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Hade samma startproblem på en Renault Megane -02. Bytte vevaxelgivaren och problemen försvann direkt.

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Brukar kyla med en påse med is.

Bilen ska starta även med en dålig kamgivare den kommer dock gå dåligt.
Är det vevaxelgivaren som är dålig så startar den inte.
Du kan mycket väl ha brott i den som återgår när den blir kall.
Även bränslepumpsrelä ger liknande symtom speciellt när det sitter i det varma motorrummet, ibland går det att öppna upp dem och löda om.

Du har ingen felkod på vevaxelgivare?
Hej! Har tyvärr inte lämnat in bilen på felsökning än. Ska försöka få den felsökt nästa vecka. Återkommer direkt när jag har felsökt den

Finns det att köpa så man kan fel söka den själv? Sett på biltema för 399kr fungerar den ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kam- och vevaxelgivare bör du köpa "BMW-original", eller åtminstone av OEM-tillverkare (t ex. Bosch eller VDO-Siemens - som båda är OEM-leverantör till BMW).

Billiga no-name-givare tillverkade i Kina är bara skräp och är oftast lika dåliga som den gamla trasiga! Det finns många som bytt till billiga givare och sedan haft gigantiska problem i den fortsatta felsökningen eftersom man bortsett från att givaren kan vara dålig - "den är ju ny!"...samma sak med LMM!

Mvh
Johan B

Det förstår jag :)!

Men jag menar apparaten som man felsöker med. Så man alltid slipper lämna in den på felsökning :)
Om du hade problem med avgasvärden och inte ordnat det så är det nog starkt relaterat till det, vad hade du för värden?
Jag hade förhöjd hc värden. Bytte katten och tog lite etanol så gick den igenom. Gick ner rejält. Hc halt tomgång 312 ( 100 ) sen efter byte hc 009 ( 100). Tyvärr så lita man på en verkstad som bytte tändstift . Lm . Lamdasond. Och då blev det värre. Sedan kom dom på att det är katalysatorn. Som man påpeka först men dom trodde att inte det var felet som man fixa själv. Man får nog skylla sig själv om man tror för mycket på vetkstäder . Bäst och göra saker o ting själv.

Sen vilka delar han använde så vet jag inte. Lamdasond kommer iaf från bmw.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW:s motorer är känsliga för rätt stift, fel typ och motorn kan gå dåligt och ge dåliga avgasvärden!

Håll dig till NGK eller i vissa fall Bosch.

Din bil skall ha NGK BKR6EK eller hellre NGK BKR6EQUP alt. Bosch FGR7DQP (de båda senaste är fyrelektrodsstift med platinamittelektrod och håller minst 10.000 mil).

När du gör felkodsavläsning måste du använda det stora runda uttaget under huven, OBD-uttaget ger bara en del information.

Om Biltemas kodläsare fungerar vet jag inte, men det finns vissa som inte kan läsa allt och inte heller radera alla koder...
Personligen använder jag Carsoft med adapter till laptop-dator. Det programmet kan man göra mycket mer än med en vanlig kodläsare. Det finns dock ännu bättre program som INPA eller liknande - kolla på blocket/tradera/ebay - det brukar inte vara så dyrt.

Mvh
Johan B

okej då ska jag nog lämna in bilen.

avgasvärdena ska tror jag vara som dom ska. bilen ska besiktas i januari så man får väl se.

ska i alla fall få den felsökt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.