AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
628

Växellådsljud Z3 M-Coupé ?

Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Någon mer än mig som märkt att om man är lite "oförsiktig" med kopplingen då man ex.
trampar ur ettans växel så kan det låta ett litet "klokk" typ från
växellådan eller nått? Förmodar att dessa lådor är ordentliga doningar
varför dom därmed kanske "låter" lite i det ögonblicket då man man belastar
resp. avlastar dom.
Oftast är det om man trampar ur ettans växel på lägre varv.
Hoppas någon förstod vad jag menar =)
Tacksam för svar om Ni känner igen Er =))
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Inte från bakvagnsbussningarna då, dom brukar kunna klonka lite vid urkoppling på det sättet när det är slitna...

--------------------------------------------
Länk
Jag tror som Anders S. på bussningar.

Det är ett ganska vanligt problem på Z3 faktiskt. Speciellt då M modeller som oftast har gått hårt.

Kompisen bytte alla bussningar inkl. hardyskiva vid ca 4000 mil på sin M Coupé -99 och gjorde en del förstärkningar på en del bussningar. Bilen blev som ny! Innan klonkade det rejält när man släppte gasen osv.

Jag hade samma klonk på min Z3 2.8 Coupé vid 5.200 mil.

/Per
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Dr_johan: Du är inte den första som undrar....jag vet exakt vad du menar. Transmissonklonk från Z3M tycks vara helt normalt från det att de är nya. Diskussionen var uppe tidigare, läs den här: Länk
bo
48
bomier
Z3M Coupe-98
Skönt att veta, jag har samma problem med klonkande på min... mellan 1 och 2an
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
wolv:
Du har räddat min dag =))...NU är jag bara SÅÅÅ lättad =)...Hehe....gutt å se....visste väl att M.Bilar INTE ska bete sig som alla andra ...hehehe
TACK än en gång =O)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Dr_Johan: Hehe, det var så lite så! Jag blev själv lika lättad som dig när jag fick veta att det var normalt. :)
eF
900
eFx
520d Touring -09
Här klonkar det lite också, men jag tycker det låter mest om man växlar försiktigt och sakta vid ganska låga varv, speciellt när bilen är kall. Tur att det inte är något att oroa sig för dock.

Wolv, din beskrivning av en kall Z3 M; "Det är bara att släppa upp kopplingen så bär det av!" var helt klockren :)

/eFx
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
eFx:
Hehe ja, den är lustig ibland. Av någon anledning så går den mer ojämnt som nystartad på väg hem från jobbet än till. Det är alltid så... Undrar om det har något med luften att göra?? (havsluft)

__
Länk
eF
900
eFx
520d Touring -09
Wolv, heh, jag upplever samma problem.. det måste vara havsluften!

/eFx
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
eFx:
Skojjar du med mig? :)

__
Länk
eF
900
eFx
520d Touring -09
Wolv, nej, det gör jag faktiskt inte.. jag har aldrig det där problemet hemma på morgonen, men när jag startar på eftermiddagen från jobbet så beter den sig på precis det sättet du beskriver (inte jämt dock.. tror jag). Och jag står då 50m från havet... :)

/eFx
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vem är inte seg efter en hel dag vid havet? :))
eF
900
eFx
520d Touring -09
Haha :)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Haha helt otroligt :)
Min är inte heller bångstyrig varje gång jag ska lämna jobbet, men i 70% av fallen beter den sig så. Hemma står den i garage med ca 5-6km till havet och på jobbet utomhus med 50 m till havet ungefär.

__
Länk
eF
900
eFx
520d Touring -09
Amen to that! :) Fast jag har liiiite längre till havet än 5-6km hemma...

/eFx
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Även min maskin uppträder på samma sätt ibland, något ojämn på eftermiddagen i starten jämfört med på morgonen. Den står i garage på båda ställena.
Nära till Göta älv men 5 km till havet.....
AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
Hej,

Velade bara tillägga att detta "klonk" finns på min också
(Har gått 3950mil), men lustigt nog bara ibland och bara
på växel 1 och 2 verkar det som!?.

MVH ATG

modano
ett litet tips vid klonkljud.. kommer det från bakaxel så kolla upp bussningar som tidigare inlägg nämnde... att det klonkar lite om växellåd är ju som det ska, det ska höras att det är en M !!!

MVH

-----
det finns bilar...
men som tur är så finns det också BMW...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag har naturligtvis detta även på min kärra. MEN är det någon som vet vad man kan göra åt det?
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
Det är några hekto kugg som flyttar sig i lådan när man växlar. Varför oroa sig för att det låter lite ? Lådan är helt enkelt överdimensionerad, och går aldrig sönder.

Ironman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.