AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.435

E60 530i - 2008 misständer med Statoils nya 98 Miles plus

Hej,

Fulltankade Statoils nya 98 Miles Plus bensin i helgen. Märkte ganska kort efter att den misstände en gång på tomgång vid rödlös och sträckan hem på motorvägen misstände ett par gånger.

Någon mer som haft detta problem med statoils nya bensin?

Hade för några månader sedan stora problem med spridare tändspolar o nox sensor. Allt detta är bytt och bilen har gjort 500mil sedan bytet och gått utan problem. (Bara tankat 98 eller bättre utomlands)

Kan det vara bensinen eller har man sådan otur att något börjat spöka igen. Ingen motorlampa har tänds. Har läst mycket om att 98 oktan inte säljs i lika stora mängder som 95 och därför blir gammal i pumparna. Kan det vara så?

vad hade ni gjort.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

vilken motor har du och rullat hur långt? Svensk 98 i innan?

Kan ju vara något adaptivt i motorn när det nya bränslet började passera in i den.? Kan inte så mycket om sådant dock.

Det enda jag läst är i vissa mindre tankomater med liten omsättning och bara i fall med 95 oktan så har det blivit så, ungf som om man aldrig tankar fullt utan kör med konstant lite i tanken drar det till sig fukt och kondens osv osv.

Jag hade kollat med Statoil, är ju de som säljer samt kanske försökt göra felkodsavläsning för det kan säga rätt mycket om vad som skett inne i motorn och vilka värden som gått utanför de normala spexarna och så. Finns säkert många som kan hjälpa till i vidare posteringar.

Om det sker igen och du har maskinskadeförsäkringen giltig så går det att skadeanmäla hos bolaget. Finns garanti så bara kontakta akut verkstad.

Återkom med vad du kom fram till.

Mvh
Asken
Hej Asken, tack för ditt svar.

Det är en 530i N53 motor utan garantier kvar tyvärr.

Ja det var svensk bensin i innan. Tror jag kört upp 4-5 fulla tankar av svensk 98 sedan den fick tysk V-Power.

Tankad i Stockholm på en obemannad statoil mack den 21 Sep, självklart 98 fulltank.

Körde ner till Skåne med den tanken och hade sedan bilen stående i varmgarage fram tills denna helgen den 26 Sep. Tankade som sagt sedan fulltank i Lund och kände direkt hur motorn började misstända.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
ok, jag hade försökt ansluta bilen till lämplig datautrustning, antingen någon här på forumet som har eller lämplig verkstad. Vart bor du?

Mvh
Asken
Bilen ska snart in på verkstad för byte av länkarmar. Får be dom kolla samtidigt. Tillsvidare får den stå i garaget o se fin ut :)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det där låter ju inget vidare....

Statoil gör ju en massa reklam för sin MilesPlus. Är det någon som vet vad som skiljer Staloils MilesPlus visavi Shells V-Power?

Är det same same but different som dom säger i Thailand :-)

Jag är lite nyfiken då jag har närmare till en Statoil än till Shell men man vill ju ge bilarna den bästa soppan man kan.

Hoppas du snart får ordning på bilen!

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.