AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
6.500

Svagt "klonkande" ljud i bak på E31 850 -92

US
547
US
850 iA -92
Som rubriken hör jag ett "klonk" när jag släpper gasen eller gå på gasen?
Någon som upplevt detsamma?
Kan det vara bussningar i bakvagnen som börjar bli dåliga? Bilen har passerat 23000 mil.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej Kolla den övre stötdämparlagringen, brukar ge upp i vulkningen.

/P
er
19
erikwa
BMW M5 -99
Hej Ulf! Misstänker att det är min fd bil det handlar om.
Jag lät Bromma Bil & Motor kolla upp klonket i bakdiffen när jag hade den men enligt dom var det inga problem. Det ska vara så. Detta var runt år 2001 så en del kan ju ha hänt sedan dess. Men jag känner till klonket när man försiktigt går av och på gasen.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Mycket underligt att en verkstad säger att det skall vara ett klonk i bakvagnen, ingen av mina har ett klonk i bakvagnen men som sagt kolla upp samtliga bussningar.

/P
er
19
erikwa
BMW M5 -99
Beror på hur mycket klonk vi pratar om. Lite spel i drivlinan är väl inte jättekonstigt. Klonket uppstod när motorn eller bakhjulen "kom ikapp" varandra.

US
547
US
850 iA -92
Hej Erik, ja det är din bil. Men håller nog med "kspehe" där. Kunskapen om dessa bilar är hos verkstäderna minst sagt skiftande. Men det ljudet från bakvagnen är nog inte normalt. Jag har inte gjort något åt just detta ännu, men jag kommer dit i sinom tid.
Nästa operation blir att hitta ett nytt "fäste" till ett av bromsoken då ena glidbulten har blivit felgängad med "gängpaj" som följd. NR 2 på bilden.
Länk

er
19
erikwa
BMW M5 -99
Ok, skönt att höra att bilen får omvårdnad!

Jag hade ett tag en annan diff på bilen. En diff från E34 M5 med 1:3.81 utväxling om jag kommer ihåg rätt. Gav bättre acc men 3000rpm på motorvägen kändes inte rätt så verkstaden fick byta tillbaka efter bara några veckor. Kommer ej ihåg om glappet fanns med M5-diffen. Det fanns i vilket fall där innan diffbytena.

Gängpajet kände jag inte till. Har aldrig bytt bromsbackar själv på den.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.