|
|
|
|---|---|
|
Förra veckan så köpte jag en Z4 -10. Jag fick med vinterdäck och den är vinterkörd en vinter. Jag tänker nog använda den i vinter, men förutom lackkonservering funderar jag även på att skaffa någon typ av rostskydd. Är det någon som har erfarenhet av detta? Behövs det, eller pengar slängda i sjön? Vad för behandling skall man göra? Kan någon rekommendera en firma som är bra? Bor i Göteborg. Tack! | |
| Alla som är rädd om sina bilar borde göra en sådan behandling som kör på vintern, iallfall en nyare/finare bil. Linolja har jag hört fungerar bra, dock aldrig testat själv. | |
|
Underrede och hålrum tycker jag gott man kan förstärka skyddet i om man vill ha bilen fräsch efter 15 år. Annars blir det brunt i skarvar mm även om det inte påverkar funktionen. Är lite osäker på hur den ser ut under från fabrik. Finns det synlig plåt som bara är lackad ska den skyddas. Minst lika viktigt vid vinterbruk är att noga inspektera hjulhus/plåtveck kaross och underrede efter stenskott, det är ju där rosten börjar. Dörrar falsar mm rostar om de vill o där tycks inte behandling ha betydelse. Att tvätta bilen ofta för att bli av med saltet tror jag hårt på. Att kåta den stå ständigt ute om det är så kallt att den alltid är genomfrusen tror jag också på. I blaskväder där de saltar o det växlar mellan några minus och några plus är det jätteviktigt att spola av bilen ofta. Gärna låta torka över helg i ventilerat och uppvärmt garage så att man inte får problem med frysta lås dörrar och rutor. Använd sparsamt med kupevärme vid kortkörning så slipper man också problem med frysning iofs. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.