|
|
|
|---|---|
|
Är på gång att importera en bil från Tyskland, och det är första gången för min del då jag tidigare endast importerat från Storbritannien. Bilen jag vill köpa säljs av en privatperson och är en Alpina med ovanlig specifikation, vilket gör det svårare att "släppa och leta efter en annan bil". Enligt säljaren är bilen avställd/avregistrerad sedan några år tillbaka och har stått garagerad sedan dess. Jag har bett säljaren skicka över bilder på bägge delarna av det tyska registreringsbeviset (Zulassungsbescheinigung), men hur ser jag på dessa huruvida bilen verkligen är avställd/avregistrerad och därmed klar för export? Nästa fråga avser hur man kontrollerar om bilen är anmäld stulen eller liknande? Om säljarens namn är det som står angivet på registreringsbeviset borde det som jag förstått det inte vara några problem, men det skulle ändå kännas säkrare om man kunde söka på det chassinummer jag fått av säljaren (fick ingen träff på detta i Carfax). Den tredje och för tillfället sista frågan är att jag har hört ryktas att det finns en maxgräns för införsel av kontanter i olika länder och att detta kan behöva deklareras. Är det någon här som vet mer om detta? Skulle vara mycket tacksam för lite hjälp i frågan! Commodum Habitus Es | |
|
Om bilen inte har giltig TÜV kan du inte få röda exportskyltar till bilen och då återstår biltransport som enda lagliga väg att få den till sverige. Du kan besikta den i tyskland innan exporten för att på så sätt skaffa röda skyltar. På fahrzeugbrief står det Stillegung vilket är avställning. Den senaste ägaren står i regbeviset är det en privatperson står födelsedatum. Vill du vara säker på att den inte är stulen kontakta larmtjänst och be dem undersöka. Du tjänar på att föra över summan till säljarens konto på grund av växelkursen, vill du trots allt ta med dig kontanter måste du anmäla detta till tullverket om det handlar om mer än €10000 Länk Stephan |
|
|
Tack för svar! Det var redan planerat att ta bilen på biltransport, så delen angående exportskyltar skall inte gälla då som jag förstått. Var någonstans i FZB bör jag hitta detta "Stillegung"? Jag har kontaktat Larmtjänst redan, men de kunde inte göra så mycket innan fordonet ankommit till landet enligt deras sakkunnige jag fick tala med - inte till mycket hjälp alltså. De hänvisade till att Polisen möjligtvis kunde hjälpa till men att det var "vanskligt". Då jag precis sålt en bil till en utländsk köpare råkar jag redan sitta på mer än tillräckligt mycket Euro för att kunna betala bilen kontant. I mitt fall skulle jag snarare förlora på att växla in mina EUR mot SEK, för att sedan växla till EUR igen om/när det är dags att avsluta affären. Commodum Habitus Est |
|
| Inom EU finns inget behov av att anmäla transport av kontanter. Finns ingen maxgräns. Om säljaren accepterar kontanter är en annan sak. | |
|
Hej, Jag tittar på en Alpina b10 v8s 2003 Tyskland till otroligt lågt pris. Där ägaren efter att arbetat 6 månader i Södra Tyskland återvänt till sin hemort i södra Spanien tillsammans med bilen. Som han säger är för dyr att importera till Spanien från Tyskland..... Så efter att ha fått sett fina bilder på en fin bil, bad jag om att få en bild på skylten i innertaket. BMW/Alpina V8 086/1. Han erbjuder sig att skicka bilen med transportforskare. Då jag är lite misstänksam får jag inte riktigt tak skylten att gå ihop med en v8s av 2003 års model. Åsikter tas tacksamt emot. Vänligen Anders |
|
|
B10 V8S #086 är tillverkad 2002 och registrerad 2003 i Storbritannien enligt information på denna länk: Länk B10 V8 #086/1 är tillverkad 2001 och registrerad samma år i Storbritannien enligt information på denna länk: Länk Commodum Habitus Est |
|
|
Skicka bilen och sedan kostnadsfritt ta tillbaka den ifall du inte gillar den? Är det ett sådant upplägg han har berättat om? För bra för att vara sant. |
|
|
Tack Alecci, Gjorde samma slutsats efter att tittat i det inofficiella Alpina registret. Men man kunde ju ha missat.... :) Sim, precis, titta och skicka tillbaka kostnadsfritt. Ungefär som när man köper skor! Så, nu borde jag be om att få kopia TuV dokumentationen samt chassinummer? Bara för att..... Tack för svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.