|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Efter många års frånvaro och otrogenhet med diverse asiatiskor har jag bestämt mig för att åter bli med BMW. Är ute efter en fin touring i prisklassen 30-60 000, och har funderat på att åka och kolla på denna. Länk Nu har jag väldigt begränsat med tid att åka runt och kolla på bilar då jag i princip arbetar dygnet runt innan flytten går om två veckor. Och innan dess behöver jag en bil. :) Har kollat på diverse bilar som säljaren säger är fin och rostfri, men väl på plats har dom både varit riktigt rostiga, och även en som hade en rejält intryckt bakskärm. Så nu ber jag omni har något tips på en fin touring i min prisklass, eller erfarenheter/åsikter om den jag länkade till? Gärna i närheten av Stockholm. | |
|
Den som du länkade till såg ganska okej ut. Utrustningen är väll gamla goda "Komfortpaket" nivån med farthållare, regnsensor och acc. Stolarna ser ut att vara de vanliga, inte "sport"stolarna som är bättre. Liten varningsklocka låter i mitt huvud för just sportstolarna, men jag kommer inte ihåg varför. Denna verkar omhändertagen. Länk //Anders |
|
|
Spontant rätt mycket bil för pengarna. Facelift gör sig snyggt och svensksåld kan vara positivt på försäkringspremien beroende på bolag, larm stdmonterat mm. Kollade på den med en bekant när den kom in häromveckan visuellt. Är nog vettigt pris men man ska aldrig ha bråttom. Gav ett mycket gott bruksbilsintryck med ägare som verkar brytt sig. För att få bilen i sånära nyskick som det går, dvs mycket av nedanstående är överkurs för +90% av alla bilägare, med reservation att detta betraktades på 5 min: Båda framblinkers lite sprickor i kanterna. Däck, cirka en säsong på båda, ngt däck lite sneslitet. Fälgar raka och fina utan skada. Framstrålkastare matta, småslitna. Polera. Höger bakskärm i kant emot stötfångaren lite begynnande rostbubblor men inget markant i innerskärmsdelen mm. Höger bakdörr insida av fals, lite små bubblor. Höger framdörr, shadowlinelist angripen, slipa och måla eller byta. Servicedags för olja filter iaf, verkar gått en del kortkörning på sistone. Skött på verkstad i övrigt enligt bok och en del servicekvitton fanns med, sista service inte på BMW. Lite bakbromsar och annat åtgärdat då. Sidoblinkers matta av sol/avfettning. Vindruta repig av torkarblad. 35-40 plus 15-20 kkr i åtgärder rullande på några år och bilen är spitze:) Se pm. Mvh Asken |
|
|
Gummimatta i bagageutrymmet talar för att någon tidigare ägare brytt sig lite extra och velat skydda bilen för få köper detta tillbehör är min erfarenhet.... Mvh Asken |
|
| Amullos ser mycket fin ut, saknas drag och sommardäck/ fälg enbart. | |
|
Forumet levererar fortfarande alltså! Sanslöst snabba och utförliga svar! Då jag har fobi mot rost, och tjejens största skräck är trapaneler så går nog båda bort tyvärr... Så man kanske får ta en bilkollardag helt enkelt. Har i alla fall valt ut några att åka och kolla på, så har ni något kul att berätta om någon av dom så är det bara att skriva på! =) Blir man sjukt besviken på en 318? Kommer inte att köra mycket mer än till ICA, så någon räser behövs ju inte egentligen. Men finns hästarna där så används dom ju...=) Har följande som alternativ: Länk Hur är det med automatlådorna? Håller dom, eller är det något att akta sig för? Länk +Ser fin ut med M-paket. -Byter nog bort 19" då jag kör mycket grusvägar i norrland... Länk +Låga mil. -Buckla? Länk +Låga mil -Plåtfälgar till vinterdäck Länk +Fått bra pris på den +Låga mil -Lite begynnande rost på en skärm Hade glömt hur det var att handla begagnad bil efter år med tjänstebil... =) |
|
|
Hade hellre tittat på en lågmilad bil och bytt lite inredningsdetaljer än köpa en bil med 15.000+ mil på mätarn.. Enkelt att byta lite träinredning till roligare. Häng inte upp dig på fälgar, finns massor på blocket för småpengar! :) Automaterna håller bra. Körde min -02 320d i 19.000 mil utan problem alls, många av de milen med släp på 800-1200kg. |
|
|
Försök att hitta en rostfri och med 12 års rostskyddsgaranti. Tror att den gäller from 2003 eller något ditåt. Sök på 5-serie-forumet så hittar du vad som gäller. Min 2001 började rosta ordentligt och då gav gav jag upp och sålde den. |
|
|
Kolla under bloggar till vänster så har ubergurun hasso tagit en 318 touring till mkt fint skick steg för steg. Bilar sålda från 2004.01.01 har tolv års rostskyddsgaranti och är att föredra. Den silverfärgade som säljs pga ändrade famförhållanden är min magkänsla bäst på. Till vänster har du modell och begagnatguiden för att damma av sinnet från fakturerat-underhåll-som-någon-annan-betalar:) Buckla? Länk Grusvägar=stänkskydd bra emot stenskott i sidokjolar mm. Mvh Asken |
|
|
Tyvärr verkar det vara svårt att hitta någon rostfri bil i den prisklassen... Har kollar på 10-12 st nu, och alla har rostat på ett eller annat ställe. Det jävliga är att i flera av fallen har säljaren påstått att den är helt rostfri... Hur kinkiga är BMW om jag köper en -05 med 12 års rostskyddgaranti och vill få ett par skärmar, en dörr och bagageluckan åtgärdad? Känns lite som ett lotteri... |
|
|
Hej! Jag har haft en E46 02 som nu min yngste son har. Det är en 330xd diesel och automat med 25000 mil på mätaren. På den finns falsrost i nederkant bakdörrar och framkant motorhuv bla. Jag försökte åtgärda med tunnflytande rostskyddsolja invändigt och mitt intryck är att rosten inte sprider sig, kanske beroende på den galvade karossen. Automatlådan fungerar utan problem än så länge, men oljebyte är inplanerat. Min andra son har en 320i också 2002. Denna bil är mkt bättre rostmässigt och har gått ca 17000 mil manuell låda. Problemet med denna bil är att den tar motorolja trots att vevhusventilationen är bytad tiil vinterversion. Har också för mig att den är bränsletörstigare. Jag tror du får svårt att hitta (men det finns) rostfria E46 åtminstone de lite äldre årsmodellerna, men mitt intryck är att rosten inte sprider sig som en löpeld, men jag kan förstå den som är allergisk mot rost. Jag gillar inte bensinmotorerna eftersom där är problem med oljeförbrukning och att dom är rätt törstiga, men även detta är ju en smaksak. Kolla efter brustna bakfjädrar och oroligt kupefläktmotstånd, det har funnits på båda sönernas bilar. MVH Lansman45 |
|
|
Nu har jag faktiskt hittat en helt rostfri! =) Genomgången och fått skärmar, huv och förardörr bytta på rostskyddsgaranti nu i somras. 17000 mil på mätaren, och riktigt fin både ut- och invändigt. Det enda jag kan anmärka på är ett liiiitet glapp i växelspaken. Inte alls mycket alls, men finns där ändå! Ska kolla med lokala meken tar för att byta bussningarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.