|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
@Anders.B Om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad det är för spridning på dioderna. Jag köpte ramperna på ebay och bilden till annonsen var denna: Länk Det står 60/30grader, men det är det absolut inte. Kollar man på bilupplysningens ramp Viklight ER2 12" så har den "Mittendel 8° ljusspridning, Ytterdel 10° lodrätt och 25° vågrätt". De spridningarna stämmer mer överens med vad jag har. Jag hade inte klassat mina som fjärrljus eftersom de inte lyser så överdrivet långt. Max 3-400m skulle jag gissa på som är användbart ljus, men det bländar på flera km. Riktigt intensivt ljus, vilket man märker på riktigt långa raksträckor där mötande förare blinkar som tokar trots att det är sjukt långt bort. Har kört med mina i två vintrar och är snart inne på den tredje och är fortfarande sjukt nöjd med installationen. Sitter som berget och har inte behövt justera om dom. För pengarna jag la ner på dom (~2000kr) så är det bra med ljus. Hade jag gjort om installationen idag så hade jag höjt budgeten något, men dessa får sitta kvar på denna bil. Byter bil nästa år till en Tesla, så får se vad jag monterar på den. :) |
|
|
Tack för svaret. Tog du styrström till reläet i den kabelhärvan du visar på en bild i tråden, vid vänster fjäderbenstorn? Var monterade du relä? Mvh Anders |
|
|
Yes det stämmer. Relä monterade jag enligt bild Länk Om jag ska vara ärlig så är jag inte alls nöjd med montaget av relä och har tänkt byta placering när de börjat lossna. Problemet är att de sitter hur bra som helst och att jag har inte lagt ner så mycket tid på att hitta en bättre/diskretare plats för montage. Styrström-kabeln hade jag också ändrat på från blå till svart för mer diskret dragning. |
|
|
Tackar för dina svar. Jag har beställt liknande ramper, så det blir montage i höst... /A |
|
|
Anders.B NEJ! 30 grader är rena arbetsljuset. ebay är bra till mycket, men just extraljusramper är det verkligen en stor koppling mellan pris och prestanda. Min VisionX XPR H12S har en kastlängd på 790meter vid 1 lux (minsta användbara ljuset, typ läsa dagstidning) och kostar 8300kr ny. Den drar exakt 10 ampere vid 12volt och är specad till 120w. Spridningsvinkeln är 8 grader, den har 5års garanti och är IP69K klassad för rengöring med avfettning opch högtryck Köper man en ebayramp med 30/60 vinkel så kommer du råka ut för flera saker 1. Ditt vanliga helljus kommer lysa längre än rampen.. en 20" nummerplåtsstorlek från ebay lyser kanske 150meter 2. Den kommer dra in vatten om du tvättar som vi brukar. Vattenklassningen står oftast på typ IP67, men i realiteten så kommer du ha kondens i rampen efter en månad. 3. Den kommer vara specad till 3.000.000.000.000 lumen och xx miljoner watt.. Men kommer ligga på runt 60-70w och kanske 3000 lumen.. Samma som en enkel vanlig xenonlampa. Så välj kvalite.. Prestandabelysning, bilupplysningen, lucendi, merljus, lyson kan jag personligen rekommendera. Undvik crazyride, xenonkungen, humanhabit.NU, extraljuskungen och andra som har egna hitte på namn på sina ramper. Är du minsta osäker så posta upp det du hittat så är vi nog flera som svarar med om det är kvalité. Vill du ha billiga bra ramper så kolla Viklight Ymer eller Reachline MK2 som bägge är nya och bra budgetramper. //Anders |
|
|
Har inte testat alla men rent generellt håller jag HELT med här. Speciellt specarna som kommer från Kina är rena fantasierna, och i vissa fall rent farsartade. Ta alla som säljer Litium-Jon celler och batteripack i olika storlekar. För cellen med standardstorlek 18x65 mm kan man idag få ut max 3,3-3,5Ah och då är det ENBART de vassaste märkescellerna från LG, Samsung eller Panasonic som kommer ifråga, och med pris därefter. Ändå marknadsföres allt från Ultrafire till chonglongchang med 9000-10000mAh, märkligt eller hur? FP |
|
|
Jore , det är väl bussystem from 2014- på f30-f34 om jag inte minns fel, ska ev hjälpa min bror o montera ex-ljus innanför njurarna på hans f34-2015 o såg vart du tagit styrströmmen och det funkar tydligen bra trots bussystemet ? Inga felmedelanden ? /Peder |
|
|
Alltså bussystem ända fram till stålkastaren from 2014. /Peder |
|
| Katten, inte ett enda felmeddelande under 3år och 7000mil med ljusen monterade | |
|
Jore, låter bra det ! /Peder |
|
|
Jore, när du tog styrströmen tog du en vanlig "strömtjuv" eller gjorde du något mer prossigt ? /Peder |
|
|
Proffsigt ska det förstås stå... /Peder |
|
| Katten, jag använde strömtjuv | |
|
Ok , det får bli strömtjuv för mig också , enklast så. /Peder |
|
| Spinnande katten: Återkoppla gärna här med bilder. Har själv en F34 som skulle behöva mer ljus, kan inte bestämma mig om jag ska gå på ramp eller traditionella med xenon innanför njurarna. Vore snyggt att sätta en ramp i det nedre luftintaget men undviker helst det, en högre montering ger bättre ljus över ojämnheter/snövallar. | |
|
Ska försöka komma ihåg o fota min brors f34 både under montering o slutresultat, han vill helst ha ett par xenonkonverterade nbb 175 innanför njurarna, vi pratade först om led , men sen såg han hur mina nbb 175 med xenon , ett 75w o två 100w, lös...Har ju både ledramp o dessa tre nbb på min Pegga /Peder |
|
|
Bror vill ej ha ramp där nere mest pga att han tycker det är fult.. /Peder |
|
| Kul, exakt dessa 175or jag funderar på. Lite större njurar på F34 än övriga F3x men 175or kanske är det största som går? | |
|
Vi har inte kollat hur mycket plats det finns där bakom än , troligen måste man jobba genom njurhålet med montering o inställning , det verkar ganska kompakt uppifrån , har ej kollat underfrån hur man kan komma åt el ej /Peder |
|
|
När jag monterade mina ljus så skruvade jag bort plåten upptill, men gick bet då det var helt stopp. Skruvade sedan bort undertill på bilen, men det var samma där. Fick nöja mig med att jobba genom njurarna. Ett alternativ är dock att montera bort fronten, men det orkade jag inte då |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.