AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
29.904

Någon som monterat x-traljus på sin F30/31?

Sida 1 av 3
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Någon på forumet som monterat extraljus på sin F30/31?
OBS bilen skall vara originalutrustad med Xenon
Jepp, en LED-ramp dolt monterad inne i ena undre luftinsläppet har det allt slunkit in... Inte precis nåt fjärrljus men hjälper till en del.

FP
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Ok... Kopplade du in det själv eller tog du hjälp av någon? Min fråga är egentligen vart du tog styrströmmen?
Styrströmmen till relä togs från matningen till ena lampans styrning till magneten som drar skärmen vid helljus (bixenon).
Inget är lätt på F31, jag fångade kabeln i kabelstammen intill E-boxen där jag monterade relä och säkring.
Jag har inga dokument och elscheman ännu för F30/F31 annat än för vissa delar men det kommer så småningom.

FP
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Precis..det är det jag varit inne på oxo men de BMW-verkstäder jag talat med avråder bestämt (vet inte varför?). Hittade den här länken när jag letade kopplingsscheman
Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
folke!
Kanske liknande inkoppling som jag gjorde på min E91LCI?Länk (Sida 2)
Jag tjuvade från kabeln ute vid lampan. Inte svårt alls faktiskt. På min var det en tunn 0.35mm2 ledare som var styrspänning för bi-xenon

EDIT!
Agile. tittade på kopplingsschemat och det verkar vara samma som på min E91LCI med bi-xenon. GUL/Brun ledare 0.35mm2 vid kontakten in till lampan är semaforen för helljus.

//Anders

Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Perfekt...då blir det att ha en lite höstaktivitet om ett tag... :-)
Jepp, den länken har jag också sen tidigare,
skall kolla om jag antecknade färger osv på min inkoppling.
Jag tog kraftplus från baksidan av anslutningen för hjälpstart, där finns två bultar med B+. Den klenare räcker mer än väl.

FP
lt
2
ltjohhed
F30 318d Xdrive -14
Pratade precis med BMW-verkstaden ang. extraljusmontage på min F30 -14.

Tydligen så är det inget problem att ta styrspänning på 2012-2013 årsmod, precis som ni skrivit.
Det ska dock, enligt uppgift, vara bus-system hela vägen fram till lyktan från och med tillverkningsår 2014.
Det ska tydligen komma något relä som skall åtgärda problemet med att ta ut styrsignal till extraljusrelä på 2014.

Någon som har mer info på ämnet?

/J
Allt för att spara lite kabelstammar och vikt...
Iofs sägs kabelstammarna runt om i en bil utgöra en betydande kostnad både i produktionsledet och under användningstiden, vid service/felsökning osv. Vikt jagar man hela tiden och man mäter ner på gramnivå.

Om man inte vill använda nån krets som sniffar på bussen och ger helljussignal så återstår att plocka ut likspänning ända inne i strålkastaren på dragmagneten som lyfter metallskärmen vid helljus, alternativt från den blå indikeringen i instrumentklustret.
Båda alternativen är omständiga och kan knappast rekommenderas, med stor risk för att man saboterar nåt på vägen, dessutom faller all form av garantier bort..

FP
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
ltjohhed! Så är det på VW. Där får man köpa en liten "lyssnarlåda" att koppla in på CANBUS som ger plus ut signal vid helljus påslag. Dock bara på bilar med canbus aktiverat helljus. Länk
Pappsens -14 Golf behövde vi inte det på.. Men jag gissar att det kan ha och göra med vilka helljusassistenter osv som finns.
Drygt och dyrt, men vad fan gör man..

//Anders

Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Har planer på att montera in en ledramp innanför njurarna på min F31.

Om någon med F30/31 monterat en sådan får ni gärna posta bilder (närbilder) på ert montage. Även bilder på andra sorters extraljus och utanpå-montage är av intresse.
Tänkte återuppliva denna tråd, har någon fler installerat nu och kommit fram till en smidig lösning? Kanske bilder vars ni hittat styrsignal som går att använda?

/R
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Jag monterade mitt nyligen, skrev om det i denna tråd. Även vart styrsignalen finns i F31 2015
Länk

Edit: Såg nu att det blivit lite knas. Borde såklart ha publicerat min installation i denna tråd och inte i E91-tråden. Nu är det i alla fall länkat härifrån.
Jo, hittade igen ditt montage där.
Riktigt bra, tackar!
lt
2
ltjohhed
F30 318d Xdrive -14
Snyggt Jore!

Vilka led-ramper är det du har använt dig av?
Såg ganska smidiga ut, när dom inte bygger alltför mkt framåt.

Fick du köra med lågspänningsrelä på den tunnare gul-bruna kabeln för styrspänning?

/J
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Det är ett par Osram ER2 12" 120w jag köpte. Heter Viklight ER2 om du köper i svensk butik. Tex bilupplysningen.se

Jag använde reläena som följde med ramperna. Det va helt vanliga, inget speciellt alls med dom men funkar hur bra som helst.
Inga felkoder och extraljusen tänds exakt samtidigt som helljuset på bi-xenon. Syns på klippet jag länkade i den andra tråden.

Enda nackdelen är att dom är något svår att justera i efterhand så som jag gjorde. Går nog att montera på ett smidigare sätt.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Hur kommer du åt att tvätta rampen? De brukar samla på sig en hel del slassk och skit ganska fort.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Går att peta in svampen mellan ribborna. Den sitter 1-3cm innanför så är inte allt för långt. Lite petigt men inte omöjligt.

Kör inte högtrycken allt för nära heller så det inte tränger in vatten. Ska vara tätt men för att vara på den säkra sidan.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Tog en tvätt ikväll och är så nöjd över att slippa fula utanpå-monterade extraljus som förstör utseendet. :)
Länk
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
@ Jore
Det ser riktigt bra ut på din bil. Jag är själv lite sugen på ett liknande montage.
Vad är det för spridningsvinkel på dioderna på dina ramper? Var köpte du dom?
På svenska sidor är dom ju ganska dyra, har dock hittat på ebay till bättre priser. Men då verkar det bara finnas en combo med 30 och 60 graders spridningsvinkel. Blir det verkligen bra som fjärrljus?

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.