|
|
|
|---|---|
|
Hjälp! I måndags så slutade mina vindrutetorkare att funka mitt i rusningstrafiken i Stockholm, efter att ha startat om bilen kom det till baka och felet har inte återkommit. MEN.. i onsdags så slutade plötsligt blinkersindikeringen i instrumentet att fungera, dvs de gröna blinkersindikatorerna och "blinkljudet" försvann. Blinkerserna funkar dock som vanligt. Sedan dog radion och radiodisplayen också. Allt funkar en stund när man startar bilen på morgonen, när det är lite kallt och fuktigt, men dör bort inom 15-20 minuer när man börjar köra. Nu behöver jag hjälp med uppslag till vart jag skall börja leta efter felet.. Har hittat andra fel som berott på tändningskontaken.. kan det vara så även i mitt fall? Mvh Bug | |
|
Skall väl tillägga att det är en E38 det handlar om.. :) Bug |
|
|
Klassiska fel vid dålig tändkontakt. Radion blinkar. Fäll ned solskyddet och elratten åker upp och in. Det mesta går igenom den och jag hade defiintivt bytt den tar 30-60 minuter. Tips lossa inte de små skruvarna som ofta har röd gänglås på sig helt bara ett par varv tills du får ut kontakten, blir mycket lättare när man lämnar dem kvar bara sätta dit den nya och skruva fast de är koniska och bottnar i plast så dra inte åt dem för kung och fosterland bara tills det tar stopp ingen ide att gängpressa. Du kan alltid prova att lossa kontakten från stiften och göra rent lite och sätta dit. |
|
|
Ja det känns som om tändkontakten är boven på beskrivningen av felen. Har nu köpt en och kommer att byta så snart jag kan. Tack för tipset om skruvarna! Bug |
|
| Koppla bort batteriet innan du byter. | |
|
Bytte kontakten i helgen men nu är samma fel tillbaka igen.. Någon som har några andra uppslag? Bug |
|
|
Bug - Löste sig det hela?? Jag har fått ett snarlikt problem med E38:an. Blinkers- och helljusindikering i mätarhuset har slutat fungera trots att det lyser helt riktigt utanför. I övrigt verkar mätarhuset fungera. Skärmen (16:9) är nersläckt men det går att få fram splashloggan innan den sedan slocknar igen. Radio och navi fungerar ej. Navienheten lyser dock och snurrar i bakluckan. Kopplar man loss batteriet så går radion någon/några minuter innan den sedan slutar fungera. CD-växlaren fungerar ej. Någon som har någon idé?? M.J. |
|
|
För mig löste det sig genom att jag plockade bort kontakten man kopplar in i tändkontakten. Sen bände jag ut pinnarna i tändkontakten lite, sprejade kontaktspray och satte tillbaka allt... Problemet löst! :) OBS! Jag hade redan bytt kontakten.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.