AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.547

Har min E46 320i - 2004 tagit skada av för låg kylvätskenivå?

My
19
Myblackpearl
E46 320i -04
Hej, äger en BMW E46 2004 sedan, 14500 mil.

Det är så att för ungefär ett halvår sen eller ett år sen kollade jag nivån i kylaren och den var ganska låg.
Nu på senaste tid hade lampan i instrumentpanelen börjat lysa när jag startat bilen (gul lampa, varning för låg vätska i kylaren) och det har försvunnit efter ca 2 minuter när bilen har kommit igång. Sedan när jag har kört har det inte varit några problem, dock varje gång jag startat, motortemperaturen har ALLTID legat i mitten, det har alltså inte gått till röd eller liknande. Jag fyllde nyss på färdigblandad glykol i kylaren och det gick i nästan en liter, och stickan var längst nere i botten och kunde inte se någon vätska över huvudtaget! Nu är det iallafall påfyllt men min fråga är:

1. Kan det har uppkommit någon skada mot kylaren, motorn eller något annat under den tiden när det knappt har funnits någon vätska?

2. Vad är det värsta som skulle kunna hända eller ha hänt? Vad skulle det kosta att laga?

Är det överlag någonting jag behöver oroa mig över? Jag tänker mest att jag tror det är OK att ingen skada har skett eftersom motortemperaturen har varit på normal hela tiden, men är fortfarande orolig!

Svar från er erfarna uppskattas !!

Tack förhand!

My Black Pearl - BMW über alles
Transocean
Detta hadde jag på min gamla e34 V8 också, den förlorade en del kylvätska och larmade ibland för låg nivå, tempen låg alltid i mitten fast det inte var någon som helst vätska i behållaren, körde så i alla fall 17 000 mil med påfyllning varannan vecka innan jag sålde den med 36 000 mil i klockan.

Din bil har säkert klarat sig utan skador.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det viktiga är att motorn aldrig gått varm. Kylararen tar inte skada av att vara tom. Möjligen kan vattenpumpen ta stryk eftersom den använder kylarvätska som smörjmedel. Det i sin tur kräver att även kylarvätskan i motorn måste tagit slut. Om det händer blir motorn under normal omständigheter överhettad osv.

Fyll på kylarvätska, kontrollera eventuell förbrukning. Om du kontinuerligt måste fylla på kylarvätska så är något fel.

Kontrollera att oljan är svart och fin. Oljan får aldrig bli grå, då har du vatten i oljan vilket är förödande för motorn.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.