AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.474

Behöver feedback! Byter från Mercedes till BMW E60 530xd

Sida 1 av 2
Hej på er alla!
Häftigt med så stort forum!
Kör Mercedes 280CDI 4-matic 2006 idag men tänker testa en BMW 530 XD 2007 eller 2008 LCI.
När man diskuterar i ett forum så är det oftast problemen som lyfts fram, men vad är det positiva med era bilar i 5 serien?
Min Merca har snart rullat 65000 mil men levererar fortfarande körglädje, visst
kvalitén har börjat svikta men efter mer än 16 varv runt jorden så har jag förståelse över detta.
Har läst många trådar i detta forum och tycker att BMW överlag inte verkar ha några jätteproblem, visst problem finns men är de så problematiska så att man överger märket?
Själv så byter jag för få att testa ett annat bra bilmärke.
Så dela gärna dina erfarenheter du har haft med din BMW.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Välkommen Jörgen!
Jag är väldigt nöjd med min 530XD -06 som jag nu har haft i 6 år.
Om du söker på mitt användarnamn så får du fram vad jag har skrivit om den (och även om en del annat...)
Haft min ca 5000mil. Har bytt termostater för den gick kall, annars är det bara vanlig service. Riktigt nöjd med andra ord!
Farsan har en likadan och han åkte också på att byta termostater. Annars har hans också funkat klockrent.
Båda är 530xd LCI
Tack för era svar!
Min budget gör att det får bli en kompromiss mellan en nyare årsmodell(2008) med mer mil eller en äldre(2006-2007) med mindre mil.
Håller på att scanna marknaden efter en bil med få ägare och rätt utrustning.

Hej Jörgen och välkommen!

Hade du tänkt köra din E60 till den gått 65 000 mil? Jag frågar för det är sällan man läser om någon här som har kört så långt med sin BMW. Något man alltid fått höra är ju att taxichaufförer kör Mercedes just för den fina tillförlitligheten.

Att en E60 skulle gå så långt med byte utav endast de vanliga slitagedelarna vågar jag inte svara på. Hoppas någon annan här kan svara bättre på detta.
Haha nä så långt har jag inte tänkt köra det skulle ta mig 13-14 år att köra så långt om jag köper en bil med ca 15-17000mil på mätaren idag.
Det är få bilar idag som rullar så långt, renoverad vxl, byt spridarpump, generator och slitagedelar på Mercan. Motorn är orörd vilket är imponerande.
Jobbar inom myndighetsvärlden, vi har bytt många Volvomotorer(D5) de senaste åren som rullat mellan 4-12000mil.
I mina ögon är det riktigt dålig kvalité.

Nu har jag hittat två bilar, en 2006 och 2007. Är det någon skillnad mellan dessa årsmodeller?
Vilken skulle ni ha valt?
Länk!
Länk!

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Om du kan tänka dig kompromissa lite med pris och mycket med fyrhjulsdrift, förefaller denna vara attraktivt prissatt:

Länk
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Vet inte hur handlarna är.
Däremot så har 07 navigatorn om du uppskattar det men inte komfortstolarna som jag själv tycker här helt underbara.
06 har som sagt komfortstolarna (tror att det då ingår whiplash-skydd).
I övrigt ingen större skillnad utrustningsmässigt.
Kontrollera miltal dock, fördel att bägge är svensksålda.
Dock verkar det som om silverfärgade fortfarande är reggad på privatperson.
Är det handlaren som säljer eller bara förmedlar?

/mården
Vill ha fyrhjulsdrift, bilen går så mycket bättre i snömodden samt att man kommer iväg säkert vid halkiga korsningar.
2006:an där gick det inte att få ned priset och saknade vinterdäck så den får nog vara.
2007:an ser fin ut, iof standardstolar.
Ska kolla vidare.

Jag gillar den här Länk då slipper man alla touringproblem och får en välutrustad LCI. Självklart ska man göra utdrag från Ispa och prata med tidigare ägare.

Det är alltid whiplashskydd på komfortstolarna medan övriga stolar fick det från 9/07. Jag hade väntat på rätt LCI och även accepterat 525Xd som har 3liters sexan bara med lägre effektuttag.

Mvh Stephan
Men gör LCI att kvalitén höjs så mycket mer?
En LCI är tyvärr 20-40000 dyrare än min budget, visst det finns importbilar för 140000 men de känns som osäkra kort.
Bilköp i sig är ett osäkert spel.

Jörgen: Den jag länkade är sv-såld. Det har funnits en del sv-sålda Touring 530xd LCI för 100-140tkr där vissa av dem haft miltal på 14-17000mil. Det du vinner är lägre förbrukning, lägre skatt och snyggare utseende och fler möjliga tillval om du väljer LCI. Jag hade hellre väntat på en LCI om nu inte E60 är ok.

Stephan
Ty
93
Tyng
320da F30 2012
M3 E36 Cab 1997
Den sist länkade har en oseriös säljare.
Hmm ...... Inte min typ av bil heller.
Men min fundering kvarstår, är LCI faceliften värd 20-30000 mer än pre-LCI?

Du sparar nästan 2tkr om året i vägskatt på att välja LCI och en dryg deciliter mindre i förbrukning enligt BMW.

530xda E61-06 6464kr i årsskatt och en deklarerad förbrukning på 8,5l/100km mot 530xda E61-08 LCI som har 4583kr i årsskatt och deklarerad förbrukning på 7,2l/100km.

525xda E61-09 med 42000mil! Länk

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Komfortstolarna är guld värda enligt mig. Det jag är allra mest nöjd med på min bil och punkt nr 1 på önskelistan när jag byter nästa gång = komfortstolar.

Vi pratar nu lite äldre bilar.
På dessa bilar tycker jag inte att LCI är särskilt avgörande. Det är bara vi BMW-nördar som märker någon betydande skillnad...
Det absolut viktigaste är bilens skick, vilket i sin tur ofta beror på tidigare ägare. Detta anser jag vara mycket viktigare än LCI.
Förbrukningen anges vara 1 dm lägre i teorin men i praktiken så är det knappt märkbart. Det handlar nog mest om teorier när man deklarerar förbrukningen och framförallt handlar det ju om hur mycket du kör. Om man inte kör extremt långt så spelar ju en liten skillnad i förbrukning rätt liten roll för årskostnaden.
Detsamma gäller för skatten; knappt 2000:- per år är en väldigt liten del av ens bilekonomi.

Bilens skick är avgörande på en så "gammal" bil.
Även om jag starkt föredrar komfortstolarna så skulle bilens skick ändå vara mer avgörande...

(Jag är nog lite udda för jag föredrar standard stolar framför sportstolarna, om valet skulle stå mellan dessa.)
Samtidigt så äger man en LCI i 10år så har vägskatteskillnaden ätit upp prisskillnaden om vi köper att en LCI kostar 20tkr mer.

Jag hade valt någon av dessa 2009års 525xdT som finns hos tyska BMWhandlare Länk 123tkr i tyskland.

Länk 113tkr i tyskland.

Är det ok med en tomhylsa finns denna 530xdT för ännu mindre OCH har garanti! Länk 90tkr i tyskland!

Importkostnaden är knappt 10tkr och säkrare än att köpa från en tysk BMWhandlare är svårt att hitta.
Ty
93
Tyng
320da F30 2012
M3 E36 Cab 1997
Jag personligen anser att de extra pengarna är värt det. Anser du att du nöjer dig med pre lci så är det väl bara bra för dig, mer att välja på/lägre priser.
Har reserverat en 2007:a som jag ska åka ned och titta på, är den ok blir det köp.
Det får väl bli en ännu nyare bil sen, när jag blivit BMW nörd också :-)

Ro
56
Ron523
525DA Lci Touring -07
535DA M-TOURING -11
Jag tycker du ska satsa på en LCI för förutom utseendet är det en rätt bra kvallitetsökning på dessa gentemot tidigare pre lci sedan verkar elektroniken vara stabilare i dom nyare enligt bmw mekar Jag har själv en 2007 Lci som jag har kört 17000 mil med och hittills ett problem och det är bakluckans kablage vilket i sig var lätt fixat sedan har jag fått byta bromsbelägg bak och vanliga service och då kan jag tillägga att min har gått rätt bra trimmad hela tiden! 525d hade i lci utförande 197hkr och 410nm i vrid min har gått med 285hkr och 575nm i vrid och allt hänger med som en dröm / Tillsalu numer dessutom dock inte x-drive;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.