|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har märkt på min ganska nyinköpa e39a att den rasslar ganska högt från framvagnen så fort jag kör i minsta gupp. Men jag har inga konstiga vibrationer vare sig jag kör sakta eller fort, inbromsning eller i kraftigare svängar osv... kan det vara dåliga länkarmar? Spindelleder? Jag kan besikta den första oktober, funderar på att göra det och se om dom anmärker på nånting så jag vet vad det kan vara! Men tar gärna emot svar på vad det kan vara ifall någon vet, vågar knappt köra nånting som det är nu med oljudet! | |
|
Samma ljud på min, ska byta krängningshämmarstag och fjäderbenslagringar. Har gjort susen på alla mina tunga bmw's förut. 2 fjäderbenslagringar 485:- 2 krängningshämmarstag 310:- Krängningshämmaren fick jag bra att veta på besiktningen, fjäderbenslagringarna kollar dom aldrig. |
|
|
Såg imorse det du skrev, så jag köpte nya krängningshämmarstag och böt för nån timme sedan. Det blev bättre men det är ändå kvar lite skaller.. Hur kollar man skicket på fjäderbenslagringar? Och hur pass besvärligt är det att byta? Tack för svaret :D |
|
|
Hade samma fenomen på min, besiktningen upptäckte inget fast jag bad dem kolla vad det är som kan vara fel. Av en slump så upptäckte jag att det glappade i dragstången framfästet. Det va den som slog i karossen vid varje håla m.m. efter bytet så blev det tyst! Länk |
|
| Det är inte så besvärligt. Behövs inga specialverktyg mer än fjäderspännare. Svårt att kolla skicket mer än att titta hur det ser ut uppifrån och jämföra mellan sidorna. | |
|
Tog isär för att byta idag, var lite mera jobb än jag hade väntat mig. Kan vara för att bilen är fabrikssänkt. Fick släppa på krängningshämmarstag, styrled och spindelled för att få ur fjäderbenet ur navet. I mitt fall gjorde det inte så mycket eftersom jag ändå skulle byta hjullagret. Dock upptäckte jag att ena stötdämparen är ihjäl så fick stoppa ihop allt igen och börja om när jag fått hem nya dämpare. :) Hittade glapp i fjäderbenslagringarna så hade gissat rätt på missljudet. |
|
| Nu vart det äntligen klart. Båda fjäderbenslagringarna bytta och bilen är helt knäpptyst. Inte ett klonk. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.