|
|
|
|---|---|
|
Ska göra det klassiska vevhusventilationsservicen då jag misstänker att ventilkåpspacknigen har gått pga det. Har några funderingar. Behöver man inte tömma motorn på olja? Ligger allt man ska göra ovanför nivån så det inte kommer bli olja överrallt? Sen en sak till, det brukar inte nämnas något i instruktionsfilmerna på youtube om att rensa röret vid oljestickan, när detta byte görs på verkstad, görs det lite olika saker beroende på hur det ser ut vid en inspektion eller räcker det att byta ut rören och vevhusventilationshuset? Sen annars, är det något man ska tänka på mer än det som brukar pratas och visas i alla DIY- filmer / instruktioner som tex. mektipsen här på autopower? Jag ska fixa det själv nästa helg och vill inte göra något dumt. Behöver jag inget specialverktyg som det nämns om i någon film. En "Tight reach wrench" pratas det om för att komma åt någon torxskruv, går det bra utan? Måste det nollas några felkoder efter servicen? Några tips från coachen allmänt? | |
|
Vet inte vilka filmer på Youtube du menar men här är 3 bra; Ta bort oljesticksröret när du håller på och gör rent returhålet ordentligt eller byt till nytt. Du behöver inte tömma ur oljan. |
|
|
Kane, Det är dom där filmerna jag jag kollat igenom en vända. Vad är returhålet? Jag ska byta alla 4 rör och "vevhusventilationshuset"? heter det så? Hur är det med att täcka eller inte täcka för luftintaget på vintern då? Någon som har en åsikt? Jag vet inte heller om det är något som är fel på vevhusventilationen heller, jag byter den för att det börjat läcka olja och för att jag inte har cold climate-isoleringen. Bilen har gått 19000mil+ och jag kör kortkörningar uppe i Umeå. Känns som att jag har en hög risk att åka dit om jag inte sköter om bilen. Det enda är än så länge att det läcker lite olja och detta hände under sommaren för mig. Kanske var tur att det inte hände på vintern, då kanske det hade gått sämre med bilen. |
|
| Returhålet är där slangen från vevhusventilationen ansluter till röret. Du kan inte missa det.... | |
|
Jag har börjat montera isär lite prylar och nu har jag fastnat vid, vad heter det på svenska? "intake boot" Båda slangklämmornas skruvar sitter rakt ner så jag kommer inte åt med mina verktyg. Jag borde kunna komma åt underifrån för det finns plats, men det är liiiite för litet utrymme. Vad gör jag? Det är alltså här som jag kör fast. Både den lilla och den stora slangklämman är riktad nedåt: @Kane Jag kommer byta alla slangar, men det kanske är värt att montera loss oljeröret för stickan och grovrengöra det också då? Hur monterar jag loss oljestickan i sånt fall? |
|
| Ja, du behöver ta bort röret för att göra rent det. Röret sitter nedstucket i sitt hål sedan fäst med ett öra mitt på, skruv 13 Länk | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Blade80, jag gjorde hela det där bytet för nåt år sen då min också tröck olja genom gammal o torr ventilkåpspackning och hade ofodrade vevhusventen. (Det är en 02' 330iA, 26k mil jag har) Jag bytte till nytt oljesticksrör. Dyrt. I efterhand hade jag nog gjort som du, behållt gamla men gjort rent rejält. Tryckluft är bra, om du har det. När du lossat rörets fästskruv är det bara att dra det rakt opp. Återmontering upplevde jag som trixigt att "hitta hålet" dock. Men som allt annat går det. Du bör byta den O-ring som sitter längst ned på röret och tätar mot trågets ingångshål också. Du, ang luftbälgens slangklämmor, någon måste ju ha lyckats skruva dit dem? Sitter de lite löst då så du kan vrida dem med handkraft, till rätt position? Men som sagt, den innan dig måste ju kommit åt med mejsel att skruva, så då borde ju du tycker man? Anders |
|
Röret som ligger högst upp nära ventilkåpan, det är isolerat, inte de andra. Är det isolerat original eller är det bara vadderat för att slippa vibrationener tro? Jag har givetvis de isolerade delarna men jag tänkte på hur det ser ut original på de bilar som inte har isolerade vevhusventilationen. En till fundering, måste man nolla några felkoder efter man är klar? Jag är inte på långa vägar klar än men jag tänkte försöka planera. Det var lite jävligt att få bort slangklämmorna men med en flexmejsel löste det sig. 2 timmar har gått åt och jag monterar fortfarande bort saker och har inte rört vevhusventilationen än, ska börja med det imorrn. |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
När jag tog bort min original vevhusvent + separator så var det bara ett rör som var isolerat. Har för mig att det var det långa som löper i bilens riktning vid ventilkåpan, ja. Övriga var i alla fall för mig oisolerade. Här är en bild på de delar jag köpte in för bytet: Länk Du ska inte behöva nolla några felkoder mig veterligen. Jag behövde inte det. Ta't lugnt, jag tror arbetsbeskrivningen (här på AP) för detta säger X antal timmar, men jag gjorde som du, tog det lite lugnt och ägnade en kväll åt var sak så att säga. Så det fick ta sig lite tid. En sak som tog tid för mig var monteringen av den nya separatorn. Den sitter trångt redan som oisolerad, och den nya man ska få in där är isolerad (mer skrymmande), så..... Och så vill man vara hundra på att slangkopplingarna kryper på rätt.. ja, det var en biatch, men det gick. Vissa tror jag förespråkar att man tar loss insuget, det gjorde inte jag. Jag är ofta lite övernoga och pedant, men jag märkte även kablar o liknande som man lossade, så jag skulle slippa bekymra mig om att minnas var de satt. Det är ju inte svårt, men jag ville vara helt 100... sån är jag när jag gör nåt första gången. Lycka till /Anders |
|
Kommer inte ihåg hur det sett ut med isolering på de 2 bilar jag bytt på. Du behöver inte radera felkoder efter byte. |
|
|
Ja men då är vevhusventilationen bytt, nu ska jag till med ventilkåpspackningen imorrn. Jag kunde inte montera sakerna förrän idag då jag inte fick alla rör. Tur att schmiedmann.se var snabba så jag fick det sista röret innan helgen. Jäkligt trevliga och snabba på att svara. Det var ju inte så lätt att få dit det första röret från vevhusventilationen, det som ska vridas dit. Jäklar vad trångt. Men vad kan det ha tagit totalt, 4-5 timmar typ. Då får vi se hur det går med ventilkåpspacknignen imorrn då. Jag såg att det verkade vara tid att serva vanosen också samtidigt, eller är det overkill om man inte hör något från den? Det tänkte då inte jag göra. Jag köpte Loctite 5926 Blue Länk. Blir det bra som extra tätning mot packningen? |
|
|
Ang extra tätning fungerar det helt okej. Köpte själv Biltemas Länk som har fungerat kalas. Glöm inte extra täta över de 6 inre ringarna till stiften också. |
|
|
Nu är det klart i alla fall och bilen går fint. Dock så luktar det bränd olja fortfarande när jag stannar, men det kanske inte är så konstigt. Jag ska köra en rejäl långkörning så får jag se om det bränns bort. Det här med att motorn varvar upp lite när man tar ur oljestickan, ska den göra det när allt är ok eller är det något fel då? |
|
Bra jobbat! Nu har du frisk vevhusvent så nu ska allt lira som det ska. Jag har aldrig lyft ur stickan under gång, men om jag tar av oljepåfyllningslocket under det att motorn är igång så ändrar tomgången "ton". Man kan lägga handen eller tex lite papper på påfyllningshålet så märker man att det är ett lätt sug. Och så ska det väl vara. |
|
Jag måste bara säga också att bilen känns rappare, mer respons vid gaspådrag. Jag vet inte om det är inbillning eller om bilen helt enkelt mår bättre nu när det sitter ny vevhusventilation där och när det är tätt vid ventilkåpan. Nu luktar det inte bränd olja av den heller efter nästan 10 mils körning nu på kvällskvisten. Det känns riktigt skönt att ha det här bytt nu innan vintern. Något som jag måste kolla på är den gula oljelampan som far och lyser i tid och otid. Ibland lyser den när jag stängt av bilen, lyser i några sekunder. Ibland under körning och ibland precis efter start. Är det bara att byta oljenivågivaren vid nästa oljebyte då? Jag som ville ta tag i ljudet någon gång istället för att lägga ut pengar på service. Ljudet är så skräpigt dåligt så man mår dåligt helt ärligt. Vad gör man åt ljudet? MÅste man byta ut originalstereon eller blir helt ok med nya högtalare fram och någon baslåda som passar under framstolen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.