AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
814

turbo före eller efter luftm.

Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
Tjena! då jag tänkte börja på mitt första bygge har jag en fråga! är det så att turbon ska suga genom luftmängdmätaren och inte trycka genom den?

//Martin

Co
42
Cordobez
BMW 318I -88
Helt rätt, turbon ska suga genom "lmm" för att insprutningen ska få rätt värde.
lycka till Martin
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
tackar för svaret. är Mitsubishi TD04-12t ett lagom agg. om man bara vill hålla sig till ca 0.5kg laddt.

www.moffa.nu
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Detta beror helt på vem man frågar har jag märkt. Båda varianterna lär ska fungera men meningarna går isär om vilket som är bäst.

Kiip Spiiding!
imenhoteb
jag trycker igenom!!!K-jet....Man trycker även igenom förgasare(mestadels).beror nog på insprutningen å styrning mm

TN
cl
11
classe66
320i-Touring 89
ahde åxå varit intresserad av ett svar på denna fråga!
hade varit lättare att bygga om man hade kunnat trycka igenom lmm. Har det att göra med att sjället trycks upp då???

bmw forever!!!
Co
42
Cordobez
BMW 318I -88
Jag har både sett, hört och läst att turbon ska suga genom lmm. (GIK turbo bygger deras kit så)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Kan bara säga att både alternativen funkar !
IMENHOTEBs 318tic trycker igenom mängdmätaren och funkar faktiskt väldigt bra !
Sedan har han lite bondpull (tilläggsinsprutning) på den också som tillkom senare och gjorde att den gick ännu bättre !

Men fortfarande har jag hört rykten om att hans brors Pegga 505 är snabbare =)

Länk
Funkar lika bra med lmm före som efter turbo, sätt den där du tycker du har mest plats för den..
imenhoteb
braxen ha ha hah ha!!!

TN
Borde det vara någon skillnad?
Luften åker ju igenom vilket som?

eller...
imenhoteb
med förgasare så blir det nog mer ketchup..å suga igenom)..(skulle jag tänka mig.

TN
DR
47
DRutström
525 TDS Touring -94
Hej,

imenhoteb, responsskillnaden blir obetydlig om man monterar förgasare före eller efter turbo. Det är det övriga som man måste anpassa till systemet i fråga.

Vilket i sin tur är ett helvete i sig, om man inte är väldans haj på termodynamik och aerodynamik. Usihamig! Men det går att få helvetiskt bra resultat med sugmotorturbo. Se bara på J Lundins gamala Amazon (hihi).

Mvh
David
imenhoteb
nja ??vet bara att å trycka e min favotit än?? men sugen på å bygga en opel motor (kaddet) med sug histor.

TN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.