|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har problem med att bilen ibland rycker och till och med tjuvstannar i låg fart eller på tomgång. Bilen går fint i övrigt vad jag kan bedöma och den drar inte mycket bränsle, ca 0,75L/mil landsväg i skyltfart. Kopplade in INPA och jag har felkod på vevaxellägesgivaren. Har läst runt lite på forumet och ser att det ofta är problem med piratgivare. BMW här i Umeå tar 1296 kr för givaren och jag skulle gärna komma undan lite billigare om det går. Om jag hittat rätt är det del 12141703277 som jag ska ha. 1. Går det att köpa BMW originalgivare till bättre pris, t.ex. Tyskland eller andra firmor? 2. Vilket märke är BMW's originalgivare? Är de Hella, Bosch eller är de BMW's egna? | |
|
Hm, har hittat en "BMW Original Part" på FMV Tuning Länk lite billigare än BMW Sverige, ca 950 kr med frakt. På Schmiedmann så säljer de en "Vevaxelgivare original Hella (Rekommenderad produkt)" för 740 kr med frakt. Frågan är om de menar att det är en original BMW-givare eller en "original Hella". Blir lite misstänksam då jag läst att det var någon som hade problem med en vevaxelgivare från Hella tidigare. Dessutom går det att köpa en Hella-givare från Autoteilemann för strax under 700 kr med frakt, men där står det inget om att Hella skulle vara BMW original. Nån som vet om Hella är BMW original vevaxelgivare och funkar bra eller om jag ska köra på den från FMV Tuning? |
|
|
Länk Finns en del olika prisklasser? Hella kostar 94,71 Euro med frakt = 870,61 skr |
|
|
Vilken givare har du är det den med en bit sladd eller den givaren där man lossar kabeln direkt från givaren? Om du kan tänkta dig en pirat/chinatillverkad så går den att hitta runt 200kr på ebay. |
|
|
Jag har denna givare, nr 9 på bilden: Länk Jag vill ha en givare som garanterat funkar bra. Det enda säkra jag hittat hittills är en BMW original. Hittade fler uppgifter på att folk haft problem med Hella så den går bort. Om inte någon kan bidra med bra erfarenheter av vevaxelgivare från något tredjepartsmärke så blir det en BMW original. Och då är bara frågan vart man hittar en BMW original till bästa pris. Jag har hittat från 950 kr med frakt från FMV Tuning enligt ovan. Nån som vet av något billigare? |
|
|
Köp en av bra märke. Från Siemens,VDO, Mapco, Bosch. om du inte köper på bmw. Jag har en Hella på min den har fungerat bra i 4år och 2500mil. tror att det mer är en skröna eller att något råkade få ett måndagsexemplar det är ett ganska stort och välkänt märke. |
|
|
Här har du en från VDO. Länk Passa på och beställ lite annat samtidigt tex oljefilter luftfilter, kupefilter eller något annat då det ändå blir samma fraktkostnad. Den här är också bra pris, fri frakt. Länk |
|
|
delorian, vad har du för bil? Bra pris på den från VDO och det är ju ett bra märke. Men det är Hella också. Mapco fanns ju snorbilligt från reservdelar24, men de känner jag inte till. Hasso med flera på forumet verkar tycka att allt annat än BMW orginal på sensorer och givare är att tigga om strul och att det är många som får problem med sina nya piratgivare. |
|
|
Den jag länkade från Hans Pries som är prissänkt är i paritet med VDO och Hella vad det gäller kvalitet. Jag hade köpt den billigaste. Är det problem så får du pengarna tillbaka. |
|
|
Visst kan en givare vara sönder fast den är ny. Och självklart är det skillnad på en givare som kostar 200 mot en som kostar 995 De håller säkert olika kvaliteter. Men en del stirrar sig blint på "original delar" vad är original? Bmw tillverkar inga delar själva finns ingen anledning att köpa en en bosch hella eller siemens /vdo vad som nu säljs på bmw för 1200 kr när man kan köpa samma fabrikat på nätet ibland 30-50 % billigare det är precis samma del annan kartong. Jag har en 528 e39 |
|
|
Kanske inte vad du vill höra men jag tycker så här: Om det skiljer några hundralappar mot en originaldel (dvs en del som garanterat funkar med bilen) och det är känt att piratdelar kan strula.. vad är det då att fundera på? Brukar själv jaga "piratdelar" men här pratar om några hundralappar.. småpengar i sammanhanget.. och då vet du att det bra är att installera och köra. Jag skulle ha köpt originaldelen i detta fallet och sedan uppskattat känslan av att jag vet att delen garanterat funkar. Bug |
|
|
Utifrån ditt resonemang bug, måste vi ju veta vad som är original som delorian skriver. Ofta handlar det om halva priset bara vi tar bor originalkartongen. Delen som ligger i kartongen utan BMW-logga kommer från samma tillverkare som den del som ligger i en kartong med BMW-logga. Det är ju som delorian skriver omöjligt att alla biltillverkare ska tillverka samtliga delar till samtliga modeller själva? Firmor som den jag länkade till är rädda om sitt goda tyska rykte och gör allt för att göra dig till en nöjd kund. Strular det så åtgärdas det. |
|
|
Det är ju inte bara några hundralappar, det är ju ungefär halva priset att köpa en vevaxelgivare av ett erkänt märke mot för BMW original. Hade vi kunnat fastställa vilket märke det är som levererar dessa till BMW hade jag gärna köpt det, men det verkade ingen veta. Jag lyckades inte ens få fram något märke på någon givare som funkar bra, förutom delorians rapport om en Hellagivare som funkat för honom. Nätet är däremot fullt med sorgliga historier om folk som köpt piratgivare och fått problem, men tyvärr så anger de nästan aldrig vilket märke det är på piratgivaren. Därför så köpte jag idag en original vevaxelgivare på BMW. Det här är min bruksbil så jag vill inte riskera något strul eller ett längre driftstopp. Tid är också pengar. Fick iaf 10% rabatt, alltid något. :) Men diskussionen får gärna fortsätta. Skulle det komma fram prisvärda fungerande alternativ så kan det hjälpa andra. |
|
|
Vad står det på dina givare, tryck nummer etc? Ibland på tändspolar så ser man att det står bosch, jag köpte tex en sådan på nätet enda skillnaden var är att det inte stod "made in germany" utan "made in Slovakia" Absgivarna är säkert Bosch eller siemens numera Siemens-VDO VDO är en stor tillverkare av instrument ni har säkert sett texten på en hastighetsmätare någon någon. Länk Så det är inte helt omöjligt att vevaxelgivaren kommer från bosch, hella eller siemens. Som sagt vad står det på den? |
|
|
Här är ett exempel på en Originaldel en tändkontakt som är märkt med tillverkarens logga Valeo. Länk Länk Dvs inget man behöver köpa på bmw om man nu just vill ha samma del. Det står nästan alltid en stor tillverkare bakom alla originaldelar. De som verkligen ska skämmas och hängas ut är tillverkaren av deras dragkrok som inte ens kan fixa fram ett plastdrev utan uppmanar en att köpa en ny för 12k. |
|
|
Jag skulle hellre köpa en märkespryl för halva priset, det är hela anledningen till ursprungsfrågan. :) Men att bilen funkar bra är prio ett så innan det är utrett vilka märken som faktiskt funkar så blir det BMW original på givare för min del... Jag återkommer med info när jag bytt givaren. |
|
|
De är inte helt ovanligt att de använder ett fabrikat i 5-10 år och sedan byter leverantör, eller så kan det vara så att bolaget blir uppköpt och helt plötsligt heter samma del något annat. |
|
| Bytte vevaxellägesgivaren idag. Det stod Siemens på båda givarna, alltså både på givaren som jag tog bort från bilen och på den som jag köpte på BMW i veckan. | |
| Vad kostade givaren? | |
|
Om det visar sig att det inte var det som var felet så hade jag sparat den gamla man vet aldrig när den kan komma till nytta. Skicka till en autopowermedlem som står med felkod på givare och behöver en på en dag för att komma därifrån man vet som sagt aldrig :) |
|
|
Ordinarie pris på Lindholms Bil i Umeå för givaren (12141703277) var 1296:-. Tyvärr så hade den gamla givaren ärgat fast rätt ordentligt så den överlevde inte det våld som krävdes för demontering... Var tvungen att smärgla rätt ordentligt för att få bort ärgen så att jag kunde montera den nya. Annars hade jag absolut sparat den. Nu ska det bli spännande och se om det känns nån skillnad. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.