|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW F34 2013 GT och har fått en motorvärmare/kupevärmare installerat. Tydligen så kör BMW nu med Calix som standard. Slimmodellerna av kupevärmaren låter för det första ohyggligt och dessutom startar den kupelarmet. Man kan förvisso avlarna det genom att trycka 2 ggr när man låser bilen med fjärren. Men vad tjänar då ett kupelarm till för. Är det någon som vet hur man kommer runt detta ??? Går det att sätta ned känsligheten på sensorerna????. MVH Björn | |
| Ingen "Wunderbaum" i backspegeln som gungar av luftströmmen då ;) | |
|
Jag har också haft problem med att luftströmmen från den elektriska kupevärmaren triggar larmet. Först när jag fäste värmaren under handskfacket samt monterade en plåt som vinklade varmluften mot passagerardörren och något nedåt lyckades jag få det att fungera. Jag fick prova mig fram helt enkelt. Just nu har elvärmaren lagt av och jag måste köpa en ny. Men nu vet jag i stora drag vart jag skall skicka luften utan att larmet går igång. I rather go ponding |
|
| Vi som bor i norr vet att det fungerar på det sättet, dvs att på vintern så kopplar man ur kupéskyddet annars går larmet när kupévärmaren startar.. Detta gäller alla bilar med kupésensor oavsett märke, det vet jag efter många olika bilmodeller. | |
| Volvos lösning på detta är att sätta tape på sensorerna i taket... | |
|
Man avaktiverar väl lutningssensorerna också när man låser två gånger? Berättar man det för försäkringsbolaget när fälgarna blir stulna eller hur gör man.. Tycker det är fel sätt att gå runt problemet genom att stänga av vissa funktioner i larmet, borde gå att anpassa för bilar med kupévärmare. |
|
Verdi |
Vilket larm har ni? Jag har original-larmet och har aldrig haft detta problem. |
|
Jag har originallarm. Har du kupevärmare installerat d,v,s calix slim modell, vilket är standardinstallation från BMW??. Dom har berättat att dom som lämnar sina hundar i bilen och går och låser har samma problem. Mycket konstigt att BMW inte har förutsett detta problem när man installerade kupelarmet!!! |
|
|
Ett standardproblem som tycks bero på många saker. I min ena F11 tycks det inte vara ett problem medan min inbytta F31 drog igång larmet direkt. Samma firma som installerat samma värmare. Nya bilen har inte larm så där lär det inte bli problem :) Den enda rätta lösningen vore att bilen har en ingång som slår av sensorerna när den är spänningssatt men det lär aldrig hända. Å andra sidan tycks det inte vara problem med bränslevärmaren vilket betyder att bmw egentligen löst problemet men låter inte någon annan koppla in sig. |
|
Verdi |
Japp, jag har Calix. Har kanske utlöst larmet en gång när jag tänker efter. Beror kanske på hur luften strömmar? Tycker min värmare är rätt svag dessutom. Min gamla Defa i E91:an gjorde kupén mycket varmare. Det där med hundar är dock mer logiskt. Hur skulle larmet kunna skilja på hund och tjuv? |
|
Originallarm och Calixvärmare slim monterat av BMW. Löser ut larmet varje gång den går igång. I vinter ska jag testa att lägga den i bagageutrymmet för att se om det är stormvindarna som löser ut larmet eller kanske ett spänningsfall när den slår till. Någon som testat? |
|
|
I helgen monterade jag in en elektrisk kupévärmare i min bil. Modell Defa Termini 1350 (Clas Ohlson 34-7431....799:-). Den sitter under handskfacket. Plus att jag monterade på en liten bockad plåtbit som tvingar ned luftströmmen snett mot passagerardörren. Rörelsedetektorn löser inte ut larmet då. Min erfarenhet är att det är luftströmmen som gör att larmet löser ut. Jag har dock inte provat att ta bort plåtbiten för att se om den fungerar utan den. I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.