|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Tänkte bara hälsa att jag bytte oljan, och på den nya oljan nu så har jag kört 100 mil, och oljemätaren visar 50% nu. Så helt klart har något positivt hänt. Ingen anmärkningsvärd vit rök i avgaserna som innan heller, och ingen bränd lukt i kupén längre. Vill tacka alla för engagemanget under tiden! |
|
|
Ville bara säga att jag har en E90 2006 18000 mil med ok service historik, som jag lade ner en herrans massa jobb på. Olika oljor, kompprov, downleak test, vevhusventilation osv. Den hade då från att jag köpte den vid 12000 mil tagit mer och mer olja. Den tog rätt mycket olja redan när jag köpte den men på slutet gick det inte längre. Kom inte 70 mil på 1 liter 5-40 olja. Jag rev egenhändigt toppen och renoverade den. Ventiltätningarna var fullständigt slut och då menar jag fullständigt. Ventilerna var också ganska risiga men blev bara omslipade. Nu vid 22500 mil efter renoveringen drar den i stort sett ingen olja alls. Jag letade VÄLDIGT mycket på nätet innan renoveringen och just problem med ventiltätningarna var det jag hittade. //Christian Ö |
|
|
Rättelse: "Nu vid 22500 mil efter renoveringen drar den i stort sett" ska vara "Nu vid 22500 mil, 2500mil efter renoveringen drar den i stort sett ingen olja alls." //Christian Ö |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@ecschos : Intressant. Men jag antar att den borde blårykt en hel del i slutet innan renoveringen? Tex vid motorbromsning borde det väl logiskt sett bolmat en hel del blårök? |
|
Det är en automatare,men den rök blått speciellt när man stått stilla på tomgång länge och sedan gasade upp antingen från tomgång eller vid acceleration. Märkligt var att det gick långt innan något syntes på stiften. Det var alldeles på slutet. BMW har extremt bra förbränning. Killen som hjälpte mig med att slipa ventilerna och kontrollera styrningarna, hans kommentar angående ventiltätningar var om det kunde vara materialfel. Samma tätningar sitter i många modeller av BMW och har gjort så i många år. Naturligtvis tillverkade av olika underleverantörer. Man får ju hoppas att BMW har koll på alla sina underleverantörer och deras kvalitet. Helt klart att det har varit tätningarna som inte hållit tätt ända från början. Och jag är övertygad att min bil tagit alldeles för mycket olja redan innan 12000 mil då jag köpte den. Och det här med BMW:s skitsnack att 1l olja på 100 mil skulle vara nedre gränsen för acceptabel förbrukning, jo tjena! Jag har kört med gamla skitbilar i större delen av mitt liv och ingen har på långa vägar kommit i närheten av BMW nedre gräns för acceptabel oljeförbrukning. Som tur är, det är en underbar bil och motorn har en härlig karaktär för att vara 4-cylindrig och så liten. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, bra info! Håller med, måste ha rört sig om något slags "måndagsexemplar" så att säga. |
|
Hej ! Min bil går cirka 100 mil nu innan jag får fylla på 1 liter. Är ganska nöjd. Får oljan för 50kr litern på nätet, så blir en kostnad på runt 500 kr / 1000mil. Visst, är hög förbrukning. Men om jag har bilen i 5000 mil till, så är den kostnaden bara 2500kr, i förhållande till att lägga en större "genomgående renovering". Pengar som jag egentligen aldrig får tillbaka. |
|
|
Hej Ja om det är måndagsex eller inte det finns en del BMW med detta problemet, känns tråkigt när det är en trevlig bil för övrigt. När vi köpte vår bil drog den 1l /40 mil den gamla ägaren visste givetvis inget......., jag bytte vevhusventilationen och nu drar den ca 1l/140 mil. Kommer att boka tid för renovering av motorn på BMW på måndag. Känns sådär hur skulle man kunna föreställa sig detta på en -07 som är fullservad med två ägare, att bli lurad är alltid surt. Hittade den här filmen på Youtube |
|
|
...att lämna bilen för "motorrenovering" hos BMW lär bli en kostsam historia! Mycket tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart! Prova först med att gå upp i oljeviskositet till t ex. 5W40, och om inte det hjälper; till 5W50 eller i värsta fall 10W60. Sträva också efter att använda ÄKTA syntetisk olja (inte hydrocrackad mineralolja som det ofta är även om oljebolagen envisas med att skriva att de är "syntetiska" eller t om "helsyntetiska") eftersom äkta syntetisk olja tenderar att minska oljeförbrukningen då alla oljemolekyler är lika långa och inte innehåller en massa korta (lätta) kolväten som förångas/förbränns när oljan används i motorn. BMW (och de flesta andra biltillverkare också) anger att 1L/100 mil är "acceptabel" oljeförbrukning, men det är deras officiella ståndpunkt - troligen för att slippa en massa dyra garantireparationer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmm ja men jag är ju en sån där som vill ha en problemfri bil plus att jag skulle må jätte dåligt om jag lurade på någon annan problemet. Vi blev ju själva lurade lite i fel läge, vi sålde vår XC60 som var problemfri pga jag har börjat studera. Vi hade satt en budget till köp av bil, jag överskred den "något" då jag ville ha en problemfri bil och motor, tror ni att jag har fått höra detta i efter hand av min fru......?! Haha hon hatar BMW´n så fort studierna är klara åker den fick jag till mig igår efter att jag meddelade att jag skulle boka tid för renovering. Min lilla 320 ;O( |
|
|
Om du nu använder 0W30 eller 5W30-olja (som BMW slår i vid service) är jag övertygad om att din oljeförbrukning kommer att minska radikalt om du använder en lite tjockare olja som 5W40 eller 5W50. Är det riktigt illa kan man gå upp till 10W60 men det är lite onödigt att gå till så tjock olja direkt. Det finns ett antal 5W40-oljor som är BMW LL04-klassade (och ännu fler med LL01), dvs. "godkända" för att använda i din bil, så det vållar inga problem ens om du nu mot förmodan vill hålla fast vid BMW:s (för) långa oljebytesintervall! Så börja i den ändan - den kommer säkert att lösa (eller åtminstone drastiskt minska) dina problem med oljetörsten! Dessutom kostar det i princip ingenting, då du bara byter oljetyp (till en oftast billigare dito dessutom)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja, Ocean_ sådär så mina ventiltätningar också ut. Du har fått ner förbrukningen till 140mil / l, det tycker jag faktiskt är ganska OK. Vid den förbrukningen behöver man väl inte vänta några följdfel, katalysatorerna tänker jag på. Jag hade nog testat Johan B:s råd först. Att göra det själv var ett stort jobb, och kostnaden för jobbet på BMW är inte försvarbar. | |
|
Tja, jag testade också wd40metoden med framgång på min n46 motor, bilen gick 65mil och hade tagit lite olja kanske 8/10 kvar på nivån. Drack 1L på 30-40mil innan. Men när jag körde hem från jobbet ca 1,3mil så hade det varit minusgrader( har kanske inget med saken att göra) så sjönk oljan till 2/10. Bara sådär? Den hade ju varit stabil i 65mil sen bara sjunkit och det har inte rykt något märkvärdigt heller. Fyllde sen på 1L olja så borde ju bli 12/10 på olje nivån men nivåmätaren visar bara 7/12. Är det mätaren så börjar balla ur eller vad kan det vara? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.