AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
38.348

320i E91, N46 motor - 2006 // Dricker olja

Sida 3 av 4
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Hej,

har idag tömt motorn på olja. Inte måttat upp det (tyvärr). Men har inte sjunkit, enligt givaren på säkert 30-40 mil, sen jag fyllde på 15W-40 och bytte oljeavskiljaren. Skall bli intressant måtta upp det sedan.

Ställde motorn i våg med domkraft. Och nu fyllt cylindrarna med cirka 2 dl WD4. Har en gammal målarburk under, och mycket rann igenom på bara 2-3 timmar. Bilen står inomhus i värme. Undrar hur mycket WD4 man måste köpa, om det ens överhuvudtaget skall få en ärlig chans. Blir dyrt ! ;)

När det sen förhoppningsvis blir mindre och mindre som rinner igenom så tänker jag fylla tillbaka den gamla oljan, och köra en engine flush. Sen låta den stå på förhöjd tomgång 15minuter cirka. Sen efter det byta olja och filter. Och efter det köra cirka 20 mil, och sen byta olja igen (eller kan man hoppa detta sista steg?)

Har även fått en ny oljegivare ifrån Schmiderman. Fick en från HELA denna gången istället. Även bytt.

Även bytt kamkedjespännaren till den nya varianten. Tack för tipset!

Även bytt packningarna till vaccumpumpen.

Och bytt packningarna till VANOS ventilerna. Och här såg man tydligt att oljan var i dåligt skick. Silarna där var helt igensatta. Var som en tjock gegga över silen, på bägge.

Stiften såg faktiskt bra ut. Tycker det är lite märkligt?

Spännande att se hur det blir. Om inte annat så har man lärt sig ett och annat, och lite har blivit vidgjort innan jag lämnar den till RIGO bil i Halmstad.

Tack för all hjälp hittills!

Mvh/David

sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
En fråga också. Någon sa

"om inte genomgång av olja, oljeavskiljare, vevhusventilation ger resultat, så...."

Men vilka moment i vevhusventilationen kan mer vara defekta? Mer än membranet, och ev. stopp i slangar + hål så det inte blir vakuum? Går något mer byta / kontrollera i denna ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du hade inte behövt slänga ut massa onödiga pengar på WD40 (det nämndes även av 540Touring).

Du borde gjort ett kompressionstest först som är alldeles gratis. Visar det bra värden VET du att allt är ok med både kolvringar och ventiler. Förutom att du VET att det är ok så hade du inte behövt göra allt jobb med WD40.

Även efter WD40 så VET du ju inte med säkerhet om det hjälpte eller inte.

Intressant med VANOS-solenoiderna, du har inga bilder på hur det såg ut i solenoiderna och silarna?

Hur har servicehistoriken, speciellt då kring oljebyte, sett ut på denna bilen?
Du nämnde "Bilen har gått 15000 mil, och har enligt boken full stämpling på verkstäder."
Gjordes det oljebyten efter rekommendationen, dvs är det ungefär 2000 mil emellan varje oljeservice eller är det tätare eller glesare?

Angående tändstiften så har vi bara gjort ett antagande att en enorm mängd olja förbrännts (det har varit vårt antagande att det är anledningen till att olja har försvunnit).
Men vårt antagande kan ha varit fel. Det kanske inte förbrännts särskilt mycket olja. Det kanske inte har försvunnit en stor mängd olja (kan ha varit felaktiga antaganden här, mätfel, etc, etc, etc).
Jag tycker fortfarande att om det förbränns så stora mängder olja som det talades om i början av tråden så måste det varit viss nivå av blårök från bilen.
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Hej,

tycker väl ändå inte jag lagt massa pengar på WD40. Kanske funkar, kanske inte funkar. Kostar mig 300kr. Oljebytet från 15W-40 tyckte du som sagt ändå att jag skulle göra.

Vem gör komp-test gratis ?

Jätte mycket jobb är det ju inte med WD40. Skulle ju ändå göra oljebytet, byta nivågivaren och allt.

Allt det andra som kedjespännaren etc, byte packningar etc, är ju bra för bilen i övrigt.

Servicen har gjorts, men vissa firmor är ju tveksamma som stämplat. Vem vet vilken olja som använts? Och sen är väl just LL konceptet tveksamt. Just nu visar min bil 3400mil till nästa olje service. Hur sjutton kan det visa något sådant? Ändå fis-kör jag inte direkt!

Och som jag sagt tidigare så finns det inget läckage på bilen. Det hade synts. Och någonstans måste oljan försvinna. Så antagandet att den förbränns är väl det enda som är kvar. För försvinner, det gjorde den.

Och WD40 görs väl inte helt i onödan. Bara faktumet vad jag ser i målarburken efter kort stund, gör ju att jag starkt kan misstänka att kolvringarna inte gör full nytta. Ett komp-test visar ju mycket, men i detta fallet vet jag ju att oljan rinner ner i tråget ganska fort. Och ett kompets visar ju inte "exakt" vart jag har problem. Och problem vet jag ju att jag har.

Så om WD40, kan ge resultat, och gett resultat för andra så är det ju ett bra test. Före man lämnar in bilen till någon, vilket garanterat blir mycket dyrare. Nästa steg för mig är att lämna in bilen till någon. Men enorma summor har jag inte lagt hittills, och det som gjorts är ändå inte onödigt. Har sett på packningar etc att de är kraftigt komprimerade. Och även känt på lukten och röken att exempelvis vakumpumpen läcker. Och den ville BMW exempelvis inte byta packningar på, utan den byter man enbart om det görs via verkstad.

Nånstans får man ju börja...

I början var det mycket rök som syntes. Men den var vit. Men inte "fukt" vit som försvinner direkt. Utan den låg kvar i luften som ett moln. Kraftigt moln. Detta moln har dock försvunnit, kommer fortfarande puffar. Efter membran bytet. Men inte så mycket och hela tiden som innan. Innan kom det MYCKET hela tiden. Och slutade aldrig. Nu kommer det ibland vid gaspådrag, efter längre rödljus, och ganska lite. Innan kom det mer eller mindre hela tiden vid förhöjd tomgångskörning, och försvann aldrig.

sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Tog förresten bild. Tänkte lägga upp den, men glömde ;)

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du själv gör ju ett kompresisonprov gratis såklart! :-)

På sätt och vis är det ett utmärkt tillfälle att göra WD40, om man ska göra det. Lite surt att göra det om man tex precis bytt olja :-)

Jag är troligtvis yrkesskadad, men jag vill alltid (i den mån det är möjligt) att se bekräftade mätbara resultat till varje handling. Annars vet jag inte om den utförda handlingen var meningsfull eller inte.

Jag hade velat göra ett kompressionsprov innan WD40, och göra ett precis likadant efter WD40. Då får man svart på vitt om det gjorde någon skillnad eller inte. Det är just VETSKAPEN jag alltid är ute efter, i den mån det är möjligt.

Jag tycker du gjort alla rätta byten, inte omöjligt att jag själv valt att göra WD40 - men då hade jag definitivt gjort ett kompressionsprov innan - du har ju redan allt bortskruvat för att kunna göra det så det hade varit minimal extra tid och strul.

Men yes, jag håller med dig att du har inte gjort något onödigt.

Nu pratade jag i nattmössan - tror det är 3000 mil initialt på N46. Iallafall på min E87 120i.

3400 mil!?! Är du säker på det!?! Låter lite väl mycket!

Ja, är det olja av tveksam kvalitet kombinerat med löjligt långa bytesintervall och detta i kombination med "ogynsamma" körförhållanden - då kan ju vad som helst hända.

Nice, du fick en bild ändåså!
Lite skakig (fast med en slutartid på 1/3 sekund så måste man hålla mobilen tokstilla annar blir det suddigt), men ser ändå någorlunda.
Är det filtret som sitter i mitten där på den tunna delen?

Ja, nu blev ju lite nyfiken på hur ens egna solenoider ser ut... Jaja..
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Håller med dig om att man egentligen vill veta om varje steg är "betydande". Jobbar så inom den branch jag tillhör till yrket. Men har alldeles för många projekt igång samtidigt just nu.

Renoverar hemma. Tagit hojkort precis, och nu bilen ;)

Så nu är det lite andra tider tillfälligt. Har pratat med lite folk i Halmstad, och tydligen skall RIGO BIL vara en väldigt bra verkstad. Så funkar inte det här, så får det bli dom. Får det väl kosta då! ;) En mina går man på ibland här i livet.

Men då vet jag i alla fall att jag försökt lite.

Ja filtret är där allt svart gojs är samlat, på den lilla delen. Precis där du antyder. Var verkligen helt igensatt. Vet inte om det kan göra att bilen ibland drar dåligt vid rödljus. Precis som om den tappat kraft. Känns då som kopplingen jobbar konstigt. Man får snabbt ner med kopplingen för att bilen har ingen kraft vid grön ljus, och man får koppla för att rädda motorn. Du kan omöjligt dra igång den. Inte ens seg-dra igång den. Inget dragläge alls. Sen kopplar man, och övervarar, och släpper så kommer den. Men folk tror man kör som en kärring. ;) Händer mycket sällan, men ibland.

Ska bli kul se vad WD40 och allt ger iaf !
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, för många projekt köper jag - själv varit där :-) Vid vissa tillfällen är det bättre att ta lite genvägar och "bara göra det" och få det gjort, så man kan gå vidare med nästa steg på listan.

Följer ju detta med visst intresse då vi har samma motor. När jag blev ägare till min 120i så blir det byte av olja vid "halvtid" hos en verkstad som jag gillar och tycker gör ett toppenjobb.

Jo, angående oljan. Står det i service-menyn att det är 3400 mil? Displayen har km som enhet, så står det verkligen 34 000 bredvid oljekannan? Sen finns det en tidsbegränsning på två år också, vilken månad/år står det vid oljekannan?

Tappa kraft helt borde den ju inte göra, men fungerar inte VANOS som den ska så försvinner ju mycket riktigt en del kraft. Men det borde kännas även vid andra scenarios, inte bara när du kör iväg från stillastående.
Om förlust av kraft inte känns i övrigt så verkar det vara mer kopplat till själva övergången att stå vid tomgång och stillastående till att gå över och börja ge kraft och driva bilen framåt. Här borde Valvetronic-systemet vara delaktigt i detta också. Men det är mest lösa spekulationer, har inte studerat VANOS, Valvetronic och N46-styrsystemet så noggrannt som andra äldre system.

Vad jag själv märkt lite då och då är att jag får vibrationer runt 1000 rpm när jag kör sakta iväg från stillastående eller rullandes väldigt sakta. Speciellt om du har lite motstånd i form av tex vägbula du ska över. Lösningen blir oftast att man får varva lite mer än vanligt för att "komma ur situationen". Detta var tydligen ett ganska vanligt fel på 1- och 3-serie och diskuterades en hel del och det mesta slutade i att koppling byttes på garanti. Fast när jag frågade vad alla gjorde med de bilar där garantin gått ut blev det knäpptyst...
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Hej !

Nu imorse, så hade bilen stått cirka 22 timmar. Då var cylinder 1,2 nästan helfulla med WD40. 3 var helt tom, och 4 var halvtom. Koncentrerar mig just nu på trean mest, och även 4.

Får se om det till slut tätar. Verkar som det tätade lite bättre när jag hällde på mer imorse,för senare framåt 16, så hade inte mycket försvunnit.

Nu blev jag lite osäker på intervallet.

Men kan den verkligen vilja ha oljeservie redan på 340 mil i så fall, när jag precis "nollade" det? Ioförsig känns det mer vettigt än 3400mil. Får dubbelkolla när jag vågar sätta nycklarna i bilen igen ;) Ska kolla datumet också.

Återkommer!

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant!

Så trean läcker mer eller mindre som ett såll? Det bör ju ha visat sig på ett kompressionstest, borde nog sett minst ett eller ett par bar i skillnad.

Jaha, du nollade den nyss. Men då är nog det initiala intervallet 3500 mil eller 2 år - vilket nu som kommer först. Men jag är 99% säker på att det är 3000 mil den ställer sig på när man nollar.

Men kolla datumet också - om du nollade den nu i oktober så bör det stå 10/2016 på datumet.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det var lika på min iofrs en 520 2,2,ang kompet så var det lika före och efter.
Men kom ihåg att hjälpa till att få lös ringarna genom att kranka veven några grader fram o tillbaka.

Finns nog nån gammal info på min hobbysida
Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Hej,

idag var trean tom igen.

Fyllde på mer igen, och krankade veven lite.

På kvällen nu så var det tomt igen.

Ger WD40 metoden en vecka. Fyllde på lite igen. Sen känns det meningslöst. Då är det för mycket koks för att det skall kunna lösas på det här sättet känns det som.

Hur lång tid är andras erfarenheter att det kan ta ?
Ni
962
Nip
320i-04
Om nu WD40 löser upp koks - så är det väl när bilen sedan körs som det ev. försvinner - försöker använda sunt förnuft bara.

En behandling
Kör bilen, om inte bra en ny behandling

Om kolvringar brännt fast i sot någonstans runt kolven så den inte expanderar mot cylindern - krävs inte lite mer mekaniskt typ för att lossna igen.

Och som sagts - ett kompprov borde visa utslag.
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Jo.

Men ändå upptagen med tråkig bredspackling i helgen, så bilen kan lika gärna stå och rinna med WD40 ändå ;)

Haft höst-städ i föreningen med idag. Uscha!

Har det satt sig ordentligt så finns det nog inte mycket göra sen. Men skall bli roligt se hur det utvecklar sig. Bilen började ju ryka rejält mindre bara efter oljeavskiljaren. Och nu även detta. Nu kanske det blir acceptabelt.

Lite olja får den dricka, men inte som innan.

Redan efter oljeavskiljaren så märkte man det blev bättre, och mindre rök.

Om inte annat, så har ju WD40, kanske gjort lite nytta. Om inte, så är det bara 300kr i sjön. Oljan, filtret och det skulle ändå bytas.

På måndag monterar jag ihop allt. Nollar allt, och sen börjar mätningen från början. Sen kör jag 1500 mil, och byter olja. Tömmer den, och måttar. Räknar ut hur mycket den druckit totalt på denna stäckan. Vill den jag ska fylla på, på dessa 1500 milen så håller jag koll på efter hur många mil den vill ha den "här litern".

Är det helt åt helvete, så får RIGO titta på den.

Trevlig helg på er!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En liten tanke. Bilstein Engine Flush. Titta på Reportage här till vänster i menyn och där finner du långt tillbaka information om detta. Ska du ändå göra oljebyte igen så kostar det småpengar extra att få det gjort samtidigt. engineflush.biz hittar man de som kan göra det.

Mvh
Asken
Fixade du vakumpumpen också?
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Ang. ljudet på låga varv. Jag har samma sak på min 320i 2006 och ska in på koll med detta imorgon. Har även doft av bränd olja då jag stannar vid korsningar osv när bilen är varm. Dricker dock ingen olja så det är något mindre läckage.

Såg på annat forum att en som haft doft av bränd olja samt missljud på låga varv, precis som en lös plåt, avgassystem, för låg växel osv, visade sig vara någon lös klämma vid vacuum-pumpen samt läckage därifrån
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Hej,

vakumpumpen är fixad. Var ett helvete komma åt denna. Trångt. Men gick. Är bytt till nya packningar. Den stora packningen är nu den från oljefiltret istället för original.

Har hittils:

* tömt bilen på WD40
* fyllt på gamla oljan
* varmkört den på tomgång
* hällt i enginge flush
* förhöjd tomgång 1250 rpm-1500 i cirka 15 minuter (rykte som fan)
* tömt olja
* nytt filter + olja
* ny kamkedjesträckare

Rykte i början. Men på vägen hem sen från jobbet, så rykte den ingenting vid motorbroms och liknande. Bara normalt.

Har inte hunnit köra så mycket, skall göras i veckan. Men verkar gå finare. Och även rasslet i början är borta nu med den nya kamkedjesträckaren.

Så nu är det ny olja (0W-40), nytt oljefilter, WD40 behandling, Enginge Flush, ny oljeavskiljare, nya vanospackningar och nya vakumpumpspackningar.

Klämde även åt klämman till vakumpumpen.

Oc
3
Ocean_
320i E91 -07
Hej Smurfen11

Hur har det gått för dig med oljeförbrukningen? Jag har samma problem som dig köpte vår E91 för tre veckor sedan. Pratade med den gamla ägaren men han visste givetvis inte om den höga oljeförbrukningen....! Jag har bytt vevhusventilationen samt de yttre o-ringarna på magnetventilerna. Bilen har ännu inte larmat om att den önskar 1l olja men nivån har gått ner sedan senaste påfyllningen. Har behövt fylla på efter ca 40 mil så den bör ju larma snart igen, då jag har kört det nu. Är jätte intresserad av att få veta hur det har gått med din bil!?

Trevlig kväll
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Hej,

jag har bara kört cirka 30 mil sen åtgärderna. Den har väl gått ner cirka 10% på skalan på den digitala oljenivågivaren. Kommer jag runt 0.7 liter på 100 mil så är jag faktiskt nöjd. Tror det är däromkring som BMW godkänner.

Mina värden har blivit avsevärt bättre. Och den ryker bra mycket mindre, och luktar inte olja i kupén längre.

Men skall snart göra oljebytet (som skall göras efter all WD40 och Enginge Flush). Först därefter kommer det riktiga testet.

Men jag tror faktiskt WD40 gjorde ganska stor nytta. Men som sagt, efter alla åtgärder så är det också väldigt osäker vad som faktiskt gjorde vad. Tidsbrist ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.