AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
38.349

320i E91, N46 motor - 2006 // Dricker olja

Sida 2 av 4
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Kollat på dessa två,

Länk

eller 4 st Länk

Men i detta fallet så lär 5W vara bättre än OW ? Tjockare olja i början vid kallstart? Mindre förbrukning om nu jag har fel på kolvringar / ventiltätningar etc?

Både är ju LL-04 klassade.

SÅ tråkigt att ens behöva tänka såhär. Hade en GOLF med 25 tusen på mätaren, så köper man en lite nyare BMW, som bolmar vit rök, och BMW snackar om 30-40 tusen för att "laga". Om nu inte oljeavskiljaren som jag bytte själv hjälper.

Väldigt tacksam för er hjälp iaf !
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Ähh nu kollade jag helt fel. Var en 0W-40 LL04 klassad olja och en 5W-40 olja LL04.

Känns ju som 5W oljan är bättre för mig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Ville helt enkelt se hur den betedde sig vid kallstarter.
>> Kom som mest vit rök då. Men blev ingen direkt skillnad
>> mellan 5W och 15W.
Aha! Då hänger jag med! Intressant test iallafall.

Har någon kunnig kunnat förklara den vita röken? Den måste ju ha sitt ursprung någonstans. Enda jag kan tänka mig (förutom då kylarvatten men det tror jag inte det är i det här fallet) är att kondens lagras någonstans i vevhusventilationen och när du startar upp motorn så åker all denna kondens in i insuget och förbränns.

Nej, 40 är det högsta mig veterligen som finns på BMW LL-04 (det är 30 och 40 som finns).

Din nuvarande Shell 5W-40 BMW LL-04 klassad olja kommer att fungera alldeles utmärkt i din bil - kör vidare på denna.

Man använder ingen "snake oil" - man löser problemet med den höga oljeförbrukningen :-)

Slitna kolvringar eller utslitna ventiltätningar löser du INTE med annan typ av olja - hur mycket du än vill (båda dessa fel orsakar vanligtvis en högre oljeförbrukning än vad som anses normalt för just den motorn).

Men jag vet vad du tänker på - du har säkerligen hört att man häller i olja med lite högre varmviskositet i motorer som "är lite äldre" och "slitna".
Stämmer, när motorn slits (vi pratar om när motorn når 30 000 - 40 000 mil här) så kan det finnas tillfällen då man vill ha en något tjockare olja (tex 5W-50) för att kompensera att lagerspel och liknande har blivit en aningens större pga slitage.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du vill ha så tunn olja (så lättflytande som möjligt) vid kallstart.

Därför är 0W bättre än 5W för detta ändamål.

Men tex för oss skåningar (och om man har bilen i varmgarage) så spelar inte 0W eller 5W så stor roll - blir ju aldrig under nollan här i Malmö ju :-)
Däremot om man bor i innersta Lappland och bilen alltid står ute över natten utan motorvärmare och man kallstartar den flera gånger om dagen - då är 0W att föredra framför 5W.
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Tack, så mycket för dina svar.

Vill beställa 20 liter via nätet nu, så man har hemma. Kostar så mycket i affären.

Vill nog helst inte ha 0W-30 olja. Eller 5W-30 olja.

Levoil sålde en olja från AROL. I 20 liter. Men denna var 0W-40.

Hittade en annan med 5W-40 som jag gillade mer. Länk
Där det står den är LL04 klassad. Men sen hos Länk står inte det med.

Så då får det väl bli 0W-40, som verkar vara det enda man hittar. 5W-40 verkar omöjligt hitta ;)

Tack för all hjälp!

Anledningen jag blivit skrämd är att BMW själva sagt att det är ett vanligt problem på N46 motorn, och de säger att kolvringar / ventilationspackningar etc är nästa steg efter oljeavskiljaren. Det låter som det är jätte vanligt fel på 320i N46 från 2006. Inget ovanligt säger dom mer eller mindre. Förvänta dig inget mindre än 30-40 papp.

I alla fall tusen tack för din väghjälp!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, blir mycket billigare med beställning från Tyskland. 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40 det spelar inte så tokstor roll här i södra Sverige. Jag själv kommer med största sannolikhet köpa Aral Supertronic 0W-40 från Tyskland (har samma motor i min 120i som du har).

BMW bör tagga ner!

Gissningsvis har du ett problem med din vevhusventilation, men det är många biltillverkare som har fått problem inom detta område de senaste 10 åren!

Nej, vevhusventilation är mig veterligen inget vanligt fel på N46-motorer. Hade det varit det hade det funnits ett PUMA-fall om detta. Finns ingenting om detta ute i communityn heller om detta.

Fel med kolvringar, ventiltätningar, topplockspackningar etc mäter man upp först om man misstänker problem med dessa för att få starka indikationer på om det är problem med detta eller inte.

Ursäkta - men EXAKT vilken typ av undersökning och hur utförlig undersökning har en auktoriserad BMW-verkstad gjort på din bil?
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
En fråga, läst den beteckningen många gånger. Vad är PUMA?

De har sagt i den här ordningen:

1.) Byt oljeavskiljaren
2.) Mer genomgång / felsökning / kompprov.
Men troligen
A.) Ventiltätning
B.) Kolvringar

Vilket enligt dom (om inte oljeavskiljaren löser det) är troligast, och det "renoverar" man inte. Utan man beställer helt enkelt en utbytesmotor.

Men givetvis skall det felsökas djupare om inte punkt1 fungerar enligt BMW.

Dock kändes de väldigt "trötta".

Funderar lämna in den på en annan BMW verkstad istället.

Eftersom oljeavskiljaren och alla rör etc såg bra ut, men det ändå kändes bättre efter bytet av oljeavskiljaren så undrar man, vad i oljeavskiljaren som kan bli dåligt efter 15' mil. Membranet såg okej ut, och ej kladdig. Är det fjädern som kan bli dålig ? Vad finns det mer i den som slits om kanaler är rena? Kan membranet vara dåligt utan att det är synliga sprickor?

Vill mest veta vilken olja jag ska ha nu, för vill inte köra vidare på 15W-40 när det börjar bli kallare. Skall göra rejält oljebyte. Bytte olja precis för kanske 10 mil sen till 5W-40, men sen fungerade inte den nya oljenivågivaren, så tömde motorn igen, och hade då precis köpt ny olja som jag tyvärr inte tog hand om när jag tömde. Så hade bara 15W-40 som jag då mer fyllde i för test. Men nu får jag köpa rätt olja och fylla på istället! På dunk! ;)

Skall göra precis som du säger, byta olja betydligt oftare. Kanske 1000 mil. Detta gjorde jag på Golfen innan. Läst serviceboken på hur ofta oljan byttes förr, och tycker intervaller varit alldeles för långt. Long Life verkar tveksamt.

Nu vet jag betydligt mer. Hoppas mina problem avtar, för motorproblem är inget man vill ha direkt när man egentligen köpt ny bil.

Har inte haft den alls länge, och är lite rädd att killen som sålde den till mig hällt i någon riktigt tjock olja, precis när han sålde den. Som sagt, vita röken kommer mest vid kallstarter. Och hade han då i tjockare, så såg jag inte det lika lätt vid provtestet.
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Det jobbiga var att veckan innan jag bytte oljegivaren så drack den i princip en liter (5W-30 blandat med lite 5w-40 / bägge LL-04 OK) på två dagar / 5mil. Därför jag bytte oljegivaren för blev väldigt snopen när den ville ha påfyllning med så korta mellanrum. Sen när jag tömde oljan för att byta givaren, så märkte jag att givaren visade rätt när den ville ha "påfyllning igen".

Efter bytet av givaren , så har jag fyllt på med 15W-40 oljan så har den knappt druckit en droppe. Om man nu kan lita på den digtiala givaren. Och då har jag kört en vecka snart, och kanske 10-15 mil.

Nu idag är iaf oljeavskiljaren bytt som sagt, så vill ha rätt olja igen, och se vad som händer.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
PUMA är kort beskrivet en världsomspännande databas för att hantera problem och dess åtgärder (som uppstår ute hos kunder). Ett slags felhanteringssystem kan man säga.

Det står för något i stil med "Problem Und Mebnahmenmanagement Aftersales".

Olja försvinner på två sätt, antingen läcker det ut eller så förbränns det.
Om din motor skulle läcka de mängder du beskriver så bör du se undertill på motorn eller där du parkerar att det droppar olja.
Om den inte gör det så förbränner den oljan helt enkelt.
Fast det finns numera ett tredje alternativ, som du kanske råkat ur för - en opålitligt elektronisk oljenivågivare.

@smurfen11 : Hur vet du att motorn slurpar i sig 1 liter på 30-40 mil? Vilken metod användes för att estimera denna förbrukning?

Först och främst måste vi fastställa vad vi vet med säkerhet och inte vet. Annars kan vi ledas in på helt felaktiga antaganden och felaktiga lösningar.

Etablera en baseline där inga ändringar görs och man tex mäter oljenivån vid samma förhållanden (tex på samma horisontellt plana parkeringsplats, med driftsvarm motor på tomgång). Använd gärna en ny givare om du får felkod med den gamla givaren (radera den gamla felkoden vid bytet och dubbelkolla att felkoden inte dyker upp med den nya givaren - skulle den göra det bör du få ordning på det innan du kan med 100% säkerhet lita på givaren).

Tänk på att du inte får ut all olja när du dränerar från oljepluggen. Det finns lätt någon decileter i tråget, ett par i oljefiltret och någon deciliter i toppen och eventuellt i slangar/oljepump också.

BMW har rätt i sin analys. Men jag reagerar *MYCKET STARKT* hur de kan börja diskutera priser på utbytesmotorer när de inte ens vet om motorn förbrukar 0 dl eller 10 dl på 30-40 mil. Om motorn förbränner 3 cl olja per mil via slitna ventiltätningar lär man se det :-)

Jag ogillar starkt att man börjar spekulera i worst-case scenarios utan att ens gjort en felsökning! Det är mycket oprofessionellt oasvsett vilket yrkesområde man är verksam i!

Det är roligt att raljera med alla tänkbara orsaker med vad det kan vara, men jag ser inte någon mening med att dra upp alla scenarios från en lös slangklämma till totalhaveri för en kund i ett initialt skede.

Såvida kunden inte specifikt efterfrågar detta, då ska man dock vara tydlig med att man SPEKULERAR. Det är mycket bättre att förklara för kunden vad som är nästa logiska steg och vad som behöver göras för att komma närmare lösningen, att få kunden att förstå att viss felsökning behöver göras för att vara säkrare på sin sak (fast felsökning verkar numera ersättas helt av swap&pray-metoden).

@smurfen11 : Har du lämnat in bilen till en auktoriserad BMW-verkstad eller har du bara PRATAT med en auktoriserad BMW-verkstad?

Exakt VAD har den auktioriserade BMW-verkstaden gjort med din bil? Jag hänger inte med.
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
BMW-Slangen.

Killarna på BMW sa att de mer eller mindre var säkra på ventiltätningar / kolvringar då det var ett så pass vanligt fel enligt dom. De rekommenderade dock att man bytte vevhusventilationen då det faktiskt var väldigt troligt att det kunde vara den. Och om inte mindre "så var det ändå bra göra service / byta ut denna". Så ingen nackdel även om det blev som så att det inte var den i slutändan.

I nästa steg, så skulle man göra komp-prov på den. Och vidare felsökning där. Men kände inget jätte förtroende för denna verkstad, med tanke på att jag vet deras tim-priser. Var relativit unga killar alla där också. Hört mig för och fått tips på annan firma istället. Man vill känna lite "entusiasm" hos en mekaniker. Är själv mekaniker inom en annan branch. Jag vill inte ha en tekniker som på förhand bestämt sig "det är kört", och att man skall göra dyraste åtgärden. Denna är inte heller hungrig att "felsöka".

Bilen började som sagt indikera att den skulle ha påfyllning VÄLDIGT ofta. Fyllde på 4 liter på väldigt kort tid (mindre än en månad). Så insåg att något stod väldigt fel till. Blev osäker, om ev. oljetrycket var fel då någon oljesticka ej finns. Litade ej på den digitala varianten, så beställde nya oljegivare via Schneidman. Under tiden använde jag bilen. En dag visade den att jag skulle fylla på olja igen. Gjorde detta skeptiskt. Dagen efter kom oljegivaren, den nya. Dränerade olja på billyft. Stod säkert en timme med öppen plugg (då jag pratade med kompis). Måttade den gamla oljan, 2.7 liter. Och då har jag ändå hällt på precis dagen innan (1 liter). Har hört att BMW skall varna runt 3.2 liter eller något.

Så har måttat flera gånger, då den nya oljegivaren fungerade perfekt från början. Den från Schnidman. Men plötsligt började den visa INACTIVE i displayen (den nya). Lyfte upp den på billyft igen. Kollade kontaktstycket. Allt helt. Men ändå INACTIVE. Dränerade igen (gjorts massa gånger på samma lyft, samma lutning dvs.). Och bytte tillbaka till den gamla. Hällde i det läget i 15W-40 också. Fyllde på 4.3 liter eller vad det var. Fick MAX på datorns oljenivå med den gamla givaren.

Har som sagt, relativt bra koll på att den dricker fruktansvärda mänger olja. Så mina angivelser stämmer väldigt bra, dock kanske 1-2 mil mer kört än ovan (vet bara att jag ungefär kört till Helsingborg t/r, inte exakt sträcka osv). Som förbränns med all säkerhet. Lite läcker ut vid vakumpumpen, men inte mycket! Man ser ganska lätt på BMW där nere att det är "torrt".

Nu har jag bytt oljeavskiljaren. Den såg ej trasig ut. Bra membran. Kanske fjädern som kan spöka? Slangarna (hela vägen) var fria från gojs. Blåste dom med tryckluft, och kollade visuellt. Kanske finns gojs längre ner i motorn / dräneringen ? Lyfte inte bort vevhuset, utan la det bara åt sidan och lossade den vägen.

I början efter bytet av cyklonen, så rykte det ganska kraft efter kallstart. Men lät motorn stå, bli lite varm. Körde den lite, och med tiden avtog den vita röken vid gaspådrag och "start". Körde sedan i trafik, och betydligt mindre vit rök vid motorbroms än tidigare. Upplevt i alla fall!

Testkörde även idag. Kom ingen direkt vit rök vid kallstart. Ej heller när jag motorbromsade. Vilket kommit tidigare. Men dock en gång när jag stängde av bilen, och gick ut för hämta p-biljett, och kom tillbaka en minut senare och tände motorn så kom världens moln igen. Man känner oljelukten i avgaserna.

Som sagt. Nu har jag gjort det jag kan göra. Jag har bytt cyklonet (som inte såg trasigt ut). Om detta inte hjälper så får verkstad hjälpa mig. Skall dock först byta olja till korrekt (beställde Aral 0w-40 , 20 LITER igår). Och därefter hålla lite koll på förbrukningen. Men hjälper inte detta så får jag lämna in den någon jag har förtroende för.

Har inte fått så många felkoder. Nån gång fått felkoder på oljegivaren. Intermitent fel . Den gamla, därför jag bytte den. Men väntar på svar från Scheniderman, så jag kanske får en ny, då den nya verkar defekt (skall ju inte behöva läsas in?).

I övrigt bytte jag bägge kamaxelgivarna nyligen då jag hade felkoder på dessa också. Annars går den bra, förutom dofterna och förbrukningen, och vita röken.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra beskrivet!

Skulle det vara vanligt förekommande med så pass fullständigt utslitna ventiltätningar/kolvringar att den drar 1 liter på 30-40 mil på en 15 000 mil N46-motor!?!

Nej, nej, nej, nej...

Utslitna ventiltätningar/kolvringar vid 15 000 mil så att tekniker anser det är vanligt förekommande och höjer inte på ögonbrynen!?!?

Nej, nej, nej, nej, nej, nej...

Är det såpass vanligt vid 15 000 mil så har det säkeerligen funnits vid 10 000 mil och då är det garantiärenden - och då finns det fall registrerade som de kan referera till.

Så vilka PUMA-fall och reklamationer kan de visa upp för N46-motorn om det är såpass vanligt förekommande?

Jag tror det har skett ett missförstånd. Jag skulle gissa att teknikerna syftade på att problem med vevhusventilationen var ett vanligt fel, och att fixa det löser med största sannolikhet dina problem.

Om inte, så får man precis som BMW säger felsöka lite mer för att fastsställa skicket på kolvringar, ventiler och ventiltätningar.

Men att utslitna ventilstyrningar och kolvringar vid 15 000 mil skulle vara vanligt - det är BARA TRAMS! Då vet BMW någonting som vi andra inte vet och inte bör veta...

Ja, du verkar ha varit konsekvent vid mätning. Håller med, om du inte fick ut mer vid första tömningen (och ändåså hällt på så mycket olja innan) så är det nog något som inte stämmer.

Jag tror att problemet är vevhusventilationen som gör att det trycks in stora mängder olja in i insuget och förbränns. Byte av oljeavskiljare var dock helt rätt.

Förbränns så stora mängder olja så bör du kunna se hur tydligt som helst på tändstiften - de borde se riktigt dåliga ut med tydliga tecken på att olja förbränts.

Men mer exakt - vad gjorde teknikerna på BMW? Du hade alltså bilen där inne i verkstaden? Vad exakt gorde de? Sparkade de lite på däcken och gav diagnosen eller lämnade du in den för en felsökning? Vad gjordes!?!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående tändstift, om den förbränner såpass mycket olja så borde tändstiften vara mer eller mindre helt svarta.

Som referens, såhär såg mina E87 120i stift ut efter 10 000 mil (vi har samma motor)
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om inte oljebyte och ev. byte av vevhusventilation och oljeavskiljare hjälper, skulle jag fundera på om det kan vara koksade kolvringar som ställer till det.

Om så är fallet kan "WD40-metoden" hjälpa med lite tur - sök inlägg på WD40 så får du upp ett gäng trådar, men kortfattat går den ut på att du skruvar ur stiften och slår i WD40 (går troligen bra med diesel (helst gammal fet "fuldiesel" om du kan få tag på det) också eller liknande) i cylindrarna som återfylls med WD40 tills de slutar att läcka igenom detta till tråget. Tanken är att WD40:n skall lösa upp kokset och göra att kolvringarna kan börja röra på sig och täta igen.
Metoden tar flera dygn, kanske upp mot en vecka om det är illa.
Har räddat många motorer som dömts ut av märkesverkstäder (inte bara BMW)!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Ingen som hade svar på följande OT?:

Bara jag som har ett skumt ljud då man går av kopplingen på låga varv? Som ett högt durrande under motorn. Tänker mig att det kan vara någon plastdetalj eller värmeplåt till avgassystemet?

Mvh
Gustav
Smurfen: Testade du byta Packningen till vakuumpumpen?? Jättevanligt fel som gör att den drar olja ju.
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Imorgon skall jag köpa 1-2 liter WD4. Läst lite, skall tydligen vara 2 dl per cylinder. Och ev. två omgångar.

Är det tvunget vara WD40 av någon orsak? Wuerth har inte någon som man kan använda? Eller är det just WD40 som är lämplig? Nämligen WUERTHhs sortiment gratis via jobbet.

Har även beställt nya packningar till vakumpumpen. Både den lilla original, samt även två nya oljefilter för den större. (en O ring för vakumpumpen, den andra efter WD40).

Även köpt sån där Engine Flush. Kan ju inte skada i alla fall. Hoppas jag!

Har också beställt ny kedjespännare, då jag hade den med tjock skalle. (bra tips!)

Men sen vet jag att det fanns en till o ring som också ofta blev sliten, och var bra byta. Läst det någonstans. Men kommer inte ihåg vilken det var. Skulle vara en lätt en och byta. Till vanosen tror jag. Men vet inte vad man skall söka på?

Gör inte wd40 grejen i onödan! Testa först att byta packningarna. Jag är rätt säker på att det är det som är felet.
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Som jag förstod det så skulle det inte bli vit rök från avgaserna pga vakumpumpen. Då det om det läcker vid vakumpumpen, inte bör hamna i förbränningen, utan på grenrör etc, i motorutrymmet och ryka där + lukta. Eller har jag fel?
Det har du rätt i att avgaserna inte ska påverkas. Men tänk på att det ryker mycket ur avgasrören såhär års :)

Kanske är bäst att testa fixa vakumpumpen först iaf.
har läst mer noggrant nu vad du skrev och det låter nästan som beteendet på min gamla 540. Blårök efter motorbroms och ibland vid kallstart. I mitt fall var det vevhusventilationen. Dåligt vakum gjorde att membranet inte stängde vid svag motorbroms så motorn sög in olja i insuget. Nu kan det ju även vara cylindrar eller ventiltätningar, men det tycker jag inte borde hända på en hyfsat ny motor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.