|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej, min bil dricker fruktansvärda mängder olja. Dricker 1 liter på 30-40 mil. Bolmar just nu vit rök efter kallstart, och vid motorbromsning. Går bra när den "går". Har bytt ventilkåpspackning. Man ser ingenstans att det läcker olja. Har Googlat lite på N46 motorn från 2006, och funnit att folk skriver att det finns problem med dessa. Idag gjordes följande: * Byte oljenivågivare (hade felkod att den var intermittent fel, och har ingen sticka så vill lita på den) * Bytt ventilkåpspackning Men oljan förbränns ju. Frågan är vad ni har för tips? Har en kompis som har tillgång till bilverkstad (jobbat med BMW tidigare). Men han var inte jätte bekant med dessa problem på N46 motorn, och blev lite ställd. Finns det några "vanliga" fel. Bilen har gått 15000 mil, och har enligt boken full stämpling på verkstäder. Skall man testa annan olja? Just nu går den på 5W-40 Shell olja. Vilken olja i så fall? Läst om WD-40 knep? Vad innebär detta? Något annat man skall titta på innan man lämnar bilen till riktig verkstad? Kommer ju förmodligen landa i motorbyte känns det som? Eller lämna in den för reparation av kolvringar / tätningar. Usch. Märkte ingenting om den här tjocka röken vid provkörningen när man köpte bilen för 3 månader sen. Men märkt att den dricker "för mycket". Idag tömte vi motorn på olja för att kolla nivån, då hade den 2.5 liter olja, utan att varningslampan (den gamla) hade signalerat fel. Skall finnas runt 4.3. Renoverad motor kostar runt 30 papp. Killen som sålde den till mig, blåste mig ju. Men vill inte lura någon annan. Gått på en mina ! /D | |
|
Hej Luktar det bränd olja i kupén? Ett vanligt problem är att vakuumpumpen i bakkanten på motorn (sitter sjukt illa till), mot torpedväggen läcker olja. Försvinner det kylvatten? Jag föreslår ett komptest... |
|
|
Hej, ja det luktar bränd olja i kupen. Trodde det skulle försvinna efter jag bytte ventilkåpspackningen, så det droppade och började lukta. Men har ej försvunnit trots bytet. Kört ett tag sen det bytet, och luktar ännu. Och droppar inget nytt, så inte gammal olja som ligger och "luktar". Fick faktiskt fylla på lite kylarvatten för ett tag sen. Haft bilen cirka 600 mil. Har läst lite om att ett annat vanligt fel är oljeavskiljaren. Ska man lämna in den för komptest innan man testar något ? |
|
|
Var inom BMW igår, och pratade med dom. De tyckte man kunde börja med oljeavskiljaren. Han sa att hur som helst, så efter 150000 mil så bör den bytas. Och det var ganska vanligt att den kunde falera. Beställde en sån, och kommer på måndag. Men igår fick jag en felkod 2F9E. Står "INACTIVE" på oljeavskiljaren ibland. Och när den väl visar något så är den på minimum. Blev givetvis orolig, åkte och tömde tråget, och hade 4.5 liter (skall vara 4.3). Så den nya givaren visar ju inte rätt. Kollat kontaktstyket och bockat till pinnarna så det verkligen blir "kontakt". Bytte tillbaka till den gamla (som jag bytte ut för att vara säker jag hade en ny och hel, i och med man blir osäker och vill ha en "bra", eftersom man ändå inte har en manuell sticka). När jag satte in den gamla igen, och fyllde på olja, så visade den gamla korrekt. Den visade "max". Men fått intermittent fel på den gamla som felkod innan, men den har iaf alltid visat ett värde som är mer rimligt. Troligt att den nya givaren är defekt? Måste bilen lära sig den nya givaren på något sätt efter byte? Köpt på Schnidman Mvh/D |
|
| OLjeavskiljaren = oljenivån. Mycket nu! =) | |
|
Tjena! Glömde helt bort att svara här :) Jag fixade till vakuumpumpen på min bil nyligen (det var därför det luktade bränd olja i min bil). Man behöver inte byta hela pumpen, utan det går att byta packningarna i den. Dock ska en av packningarna bytas till en större variant, det finns en tråd om detta i ett forum: Länk Det ordnade iallafall problemen helt för mig. Det var dock allt annat än kul att komma åt pumpen och få av den, så förbered dig på något överjävligt jobbigt. En oberoende verkstad skulle ha 11tkr för att göra det (ny pump - ej packningsbyte) Det där med givaren låter konstigt - men jag har tyvärr inget svar på det. Köp en ny på bmw? Vad är en oljeavskiljare? Var sitter den? Vet att det kan bli problem med vevhusventilationen på dessa bilar och det kan resultera i vit rök och att den går konstigt. Om den är igensatt kan det vara en idé att byta. Tänkte spontant att vit rök + försvinnande kylvatten kan innebära en trasig toppackning, vilket ett komptest skulle visa. Det finns inga spår av vatten i oljan? Lycka till! Mvh Gustav |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Oxigen : Jag har inte sett mycket om igensatt venvhusventilation på just N46-motorn, har inte läst om något fall hitintills. Finns det någon tråd i något forum om detta du kan peka ut, med tex bilder och exempel på vad som går fel? Är det inte de äldre motorgenerationerna du tänker på (tex M52- och M54-motorerna) där detta har rapporterats flertalet gånger bara i detta forum? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo Det stämmer att M54 fryser i vevhusventilation pga kondens. N42 är väl rätt lika som N46 och det är ganska högt tryck i vevhusventilationen därav att den har lätt att läcka om packningar blir dåliga och de fryser nog också, är ofta avrinnigen tillbaka via det trånga oljeröret som ger problem med övertryck och läckage om det täpper till där Och oljan går också ut med avgaserna isåfall. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Ja, den trånga passagen i oljeröret är nog där de flesta problem börjar (såg bilder här på forumet och det var en väldigt knasig konstruktion). Men jag kan inte se att N46-motorn har samma trånga passage i oljeröret. Den har ju ingen oljesticka så den har ju bara en oljeretur ned i oljetråget. Se detalj #5, den verkar vara mer utformad som ett "vanligt rör" Länk Är så förbenat trångt, så jag har inte själv kunnat ta mig en titt på hur det ser ut. Men så här ser detalj #5 ut i verkligheten iallafall. Länk Så tillbaka till frågan som jag ställt i flera trådar nu. Ofta sägs det i trådar att N46-motorn har samma problem med vevhusventilation som M52/M54. Säger man detta för att man hört talas om M52/M54-problemet och automatiskt antar felet finns i efterföljande motorer (man bara tittar på 3-serie som 3-serie och inte särskiljer de olika motorerna), eller finns det faktiskt gott om fall där detta har hänt? |
@Oxigen : En oljeavskiljare gör som namnet antyder, den separerar ut de små oljedropparna som finns i blowby-gaserna. Den separerade oljan leds tillbaka till oljetråget medans gaserna leds tillbaka in till insuget. Oljeseparatorn är detalj #1 i skissen nedan för en N46-motor Länk Notera att denna komponent är i princip den enda vehusventilationskomponent som finns i "cold climate" utförande för N46-motorn (till skillnad från M52/M54 där många fler komponenter finns "cold climate" utförande). EDIT : Satt och funderade på hur det är gjort på den robusta M30-motorn. Där måste blowby-gaserna gå via öppningar i blocket och upp i toppen och sedan ut genom röret på ventilkåpan och sedan leds det tillbaka precis innan gasspjället Länk Det fungerade ju uppenbarligen alldeles utmärkt och var aldrig några problem - varför slutade man med denna konstruktion och övergick till något som uppenbarligen är mycket sämre? |
|
Hej! Har fått den nya oljeavskiljaren från BMW i alla fall. Avvaktar på att få tid att byta den. Får se om det ger något resultat. Vakumpumpen i sin tur då, ger den symtom som att den vit-ryker vid gaspådrag efter motorbroms, och vid kallstart? Intressant och se vad ni kommer fram till. OM det verkligen är ett vanligt fel på N46, eller om det är som slangen menar att det skulle kunna vara. Min uppfattning är att även de på verkstaden mer kände "ännu en BMW som läcker/dricker olja". Vilket för min del är ett stort problem, men för dom är "vanligt". Men jag menar, jag lär inte köpa en till BMW om problemen är såhär stora. Ganska viktigt man försöker hjälpa kunderna. Oacceptabelt från början att en såpass ny bil krånglar såhär, och att BMW känner "ännu en till", och att man läser på forum att det är vanligt. Såna här problem bör man inte ha efter 15' mil. Men nu har man det, och då får man väl försöka göra något åt det. Tack för alla svar! |
|
Min vakuumpump läckte också, verkar vara mer regel än undantag att den läcker (hur man kunnat misslyckas såpass i konstruktionen förstår jag bara inte - testkörde de inte ens motorn innan de började sälja den!?!). Nej, enda symptomet du får av läckande vakuumpump är att det luktar bränd olja inne i kupen (och från motorutrymmet såklart) till och från (dvs när en droppe trillar ned på grenrören/katalysatorn) - precis som Oxigen bekrivit. @smurfen11 Vilket reservdelsnummer var det på oljeavskiljaren du fick från BMW? |
|
Hej! Ang oljeavskiljare: OK - då har man lärt sig något nytt :) Ang vevhusventilationen så fick jag höra det av min lokala mekaniker. Jag blev precis som ni förvånade då jag trodde det var M52-M54 som haft mest problem. Möjligt att han har fel. Men symptom på igensatt vevhusventilation kan väl vara att den ryker och trycker ur sig olja? OT: Bytte precis till lackade dörrhandtag (hade svarta plastgrejer förut). Vilket lyft! Kostnad 1000kr (beggade delar + lack då annat ändå fixades) och arbetstid max 30 min. En till OT: Läser i oroväckande många annonser på 320i med N46 att kamkedja bytts? Trodde det mest var ett problem på de nyare varianterna med 170hk? Sista OT: Bara jag som har ett skumt ljud då man går av kopplingen på låga varv? Som ett högt durrande under motorn. Tänker mig att det kan vara någon plastdetalj eller värmeplåt till avgassystemet? Annars är 320i en bra bil.. Den går OK och drar väldigt lite. Mvh Gustav |
|
Ja, igensatt vevhusventilation orsakar ofta att den trycker ut sig olja (och den trycks ut där där den svagaste länken på just den motortypen råkar finnas). Just vitrök är jag osäker på om det är förknippat med just igensatt vevhusventilation, brukar i de flesta fall vara kylarvatten. Om motorn går så extremt fett att mycket av bränslet inte ens förbränns så kan det också bildas vit rök, men det känner man definitivt på doften om så är fallet. @Oxigen : Angående de oroväckande annonserna - menar du kamkedja eller menar du bara spännaren till kamkedjan? Just spännaren är mycket vanligt att man byter, då det kom en ny variant från BMW. Annars har jag inte hört om någon som bytt kamkedja på en N46-motor, förutom en användare här på forumet (finns en tråd om detta). |
|
Reservdelsnummret är: 11617516007 Bytte den idag. Rykte vit rök efter bytet. Men har avtagit. Kanske är gammal olja "som sitter på fel ställe" i slangar etc, som måste förbrännas. Tycker mig nu inte längre se den vita röken på samma sätt. Måste nu också göra oljebyte, då jag kör på 15W-40. Ville se om tjockare olja gjorde nån skillnad, innan vintern. Vad ska man köra om man haft problem med oljeförbrurkning? 5W-40 körde jag på förr, LL klassad av BMW. Men kanske skall gå upp lite? Vad tipsar ni om? Öppnade även upp den gamla oljeavskiljaren och blåste den med tryckluft. Var inget övermäktigt med gult klet i den alls. Var ganska fria kanaler. Även membranet såg helt ut visuellt. Kanske var fjädern i den som var "sliten"? Till synes så såg den väldigt hel ut. Gamla var precis likadan som den nya (dvs. isolerad / cold climate) En fråga. Kan man se om spännaren är bytt ? Eller har BMW gjort detta i serviceprogrammet? |
|
>>> Reservdelsnummret är: 11617516007 Fint, då fick du cold climate versionen :-) Hade ju varit lite märkligt om du inte hade fått det... Länk Förbränd olja bildar blå rök. Däremot så funderar jag på om olja och vatten (dvs gult klet) förbränns så kan det mycket väl bli en vit eller vitblå rök av det. Men är inte helt säker på detta - förhoppningsvis kan någon annan med mer kunskap inom just detta ge lite info. Angående tjockare olja, kan du utveckla lite mer hur du tänkte där? Har du koll på vad de två siffrorna betyder i oljeviskositetsklassningen? >>> En fråga. Kan man se om spännaren är bytt ? Nej, inget som BMW håller koll på. Men du ser det enkelt själv på 5 sekunder. Den gamla har en tjock sexkantskalle och den nya har en tunnare sexkantskalle. Länk |
|
Nej, är inte riktigt säker på det. Men är det inte så att 15W betyder hur den är "som kall". Och 40W för "varm" / drifttemperatur? Vad jag förstått så är inte 15W-40 riktigt bra för BMW, då den i början inte smörjer riktigt tillräckligt, innan den blir varm? Kul veta. Men framförallt vill jag inte köra på fel olja. Men vill hellre inte "hälla" i olja som förbrukas på en vecka. Har hört att BMW själva häller i annan olja, så fort de får in en bil med högre förbrukning. Och vill ju veta vad de häller i så fall. För vill inte chansa. Vill ha en olja som funkar vinter, som sommar. Men ändå är en "som man kan använda" till bilar med normalt högre förbrukning, utan att det för den delen är skadligt. Cold Climate var den enda oljeavskilnaren som såldes av BMW Sverige enligt min kontakt. |
|
| 40W = 40.. Siffran efter 15W. | |
Helt rätt! Så 5W-40 och 15W-40 har ungefär samma viskositet (dvs oljan är lika "tunn") när den är i en driftsvarm motor. Därför funderade jag på ditt experiment om tjockare olja kunde ge någon skillnad och varför du bara valde att ändra på oljans kallviskositet (när gissningsvis oljans temperatur till största delen befinner sig i varmviskositeten). 15W som kallviskositet är inte bra för någon motor vintertid. 15W-40 är helt fel för året runt bruk, oljan är för tjock på vintern och det sliter hårt på motorn vid kallstarter. Du ska ha en BMW LL-04 klassad motorolja. Det rekommenderas starkt av många att byta olja+filter efter halva uppgivna serviceintervallet (som bilen själv uppger) Skippa de här ryktena. Det finns ingen olja som automagiskt stoppar alla former av "hög oljeförbrukning". Man kan ha hög oljeförbrukning av massor av olika anledningar. Om BMW ska undersöka hög oljeförbrukning så kan det vara fullt möjligt att de byter olja och filter, eftersom det är en okänd parameter (de vet inte vilken typ av olja som finns där) och häller i den typ av olja som skall vara där - i fallet med din bil blir det att de häller i Castrol EDGE Professional 0W-30 (BMW LL-04). |
|
Hej, ville helt enkelt se hur den betedde sig vid kallstarter. Kom som mest vit rök då. Men blev ingen direkt skillnad mellan 5W och 15W. då kör jag helt enkelt vidare med den olja ifrån Shell som jag kört tidigare, som jag inhandlat på Maxi. Det är 5w-40 LL-04 klassad olja. Eller finns det LL-04 klassad olja som går högre i 40 skalan? Eller vad använder man till problembilar som är LL-04 klassat? (förlåt om det verkar som okunskap) Men dyrt med olja, och vill be om rätt saker nästa gång ;) |
|
BMW LL-04 är den olja som passar din motor och är "minst" skadlig om orsaken till den höga oljeförbrukningen är pga att olja förbränns och åker med ut bland avgaserna. Detta för att BMW LL-04 är av Low-SAPS typ (tidigare specifikation BMW LL-01 garanterade inte detta). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.