AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.653

Nya bilar är billigare för företag

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Läste en artikel idag i teknikens värld där dom kartlagt hur priserna vid köp av ny bil ser ut mellan företag och privatperson.
Blev lite förvånad hur stora rabatter företag får. Att de finns är väl inget nytt, men att det vissa fall var de ända upp till 20-25% på vanligt listpris är för mig förvånande.
Då pratar vi inte om större företag som tecknar avtal på ett större antal bilar. Utan vem som helst som tar de genom företaget. Spelar ingen roll om de bara handlar om en bil.
Tycker de är lite fult att de ska vara så stora skillnader bara för att man köper en bil genom företaget.
Visst handlar de säkert om vissa utvalda modeller, men tycker inte det spelar någon roll.

Hur ser ni på de här? Har det alltid varit så?
Om jag känner bil branschen rätt så lär man inte kunna använda detta i mot dom som förhandling av priset på bilen som privatperson?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag trodde snarare 9-12% var den normala företagsrabatten. Där har det legat på de två företag jag jobbat på senaste åren. Ett stort bolag och det andra var ett av Sveriges topp tio i storlek.
Verdi
Volvo och en del andra märken har väl högre rabatter? Tror inte någon får 25% på en ny BMW. Eller rättare sagt, jag hoppas inte det för då blir jag AVUNDSJUK. :p
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Misstänker att det är Auto Motor Sport som avses. Det är särskilda modeller som bara riktas till företagare, inte vanliga rabatter. Googla Mercedes Fleet Edition, Audi Business osv. På E-klass skiljer det 80 tusen mellan företagarpriset och privatpriset. Det är långt över vanlig ramavtalsrabatt.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Varför är det så?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det hänger väl ihop med att man är väldigt säkra på att

1) Företag byter in bilen till handlaren igen och man är garanterad den affären på ett annat sätt än om en privatperson köper den.
2) De vet att bilen endast brukas i tre år. Privatpersoner äger troligtvis bilarna längre.
3) De vet att de ökar chansen att få sälja fler bilar och kan därmed acceptera lägre marginal i den enskilda affären om de tror att de på 10 år får sälja 4 bilar till en kund istället för kanske 1,5-2 som till en privatperson.

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har faktiskt också tänkt det om Mercedes erbjudande! Och jag gillar Mercedes, brukar fråga efter dem när jag hyr bil. Men att äga en? Nja, så mycket gillar jag dem nog inte. Då ligger BMW snäppet före.

Har även för mig att återförsäljaren har högre marginal mot generalagenten på bilar som säljs till företag. Eller nåt däråt. Egentligen är det rätt ologiskt. Företag har i regel pengar på ett annat sätt än privatpersoner så det borde nästan vara tvärtom.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Inte bara chansen att sälja fler bilar, de föder även eftermarknaden där stor del av affären ligger.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Grelle nämner de skäl som generalagenterna berättar i tidningen

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bilhandlare tjänar mycket mer på service/reparationer EFTER nybilsförsäljningen än vad de gör vid själva försäljningen (där kan marginalerna vara väldigt små)....

När man säljer till ett företag är man nog rätt säkra på att bilen kommer att servas och repareras på märkesverkstad samt att man får sälja eftermarknadsprylar som t ex. vinterhjul och liknande.

Ofta får de dessutom ordna finansieringen, vilket brukar generera en hel del vinst.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det här med eftermarknaden är ju iofs sant men samtidigt har ju BMW med flera även erbjudanden om fri service så det är nog bara en liten del av sanningen. Sanningen är nog dock även att ser man på totalvolymen nya bilar som säljs så är en mycket stor andel av dessa bilar (märkena nämnda ovan) företagsbilar och det är helt enkelt så att det gäller att hänga med i konkurrensen. Mercedes vill jag minnas var rätt tidigt ute, Audi följde efter och nu även BMW med flera specialversioner till företag.

Vad tidningen också skriver att här finns pengar att tjäna även för privatköparen genom att försöka pressa rabatterna ännu mera även för privatköparen med denna kunskap.

/Anders
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Minns jag inte fel i från artikeln så kunde man få en 318d med hela 23% rabatt! De är en skaplig summa det.

Sen är väl listpriserna ett rekommenderat pris som återförsäljarna ska utgå ifrån som dom sen kan justera individuellt?
Blir man nekat rabatt på ena ställe kan de vara möjligt att få igenom det hos nästa ställe?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla, eftermarknaden sätter igång på riktigt efter 3 år. När det är dags att börja byta delar och inte bara lite olja. Marginalen på dessa delar är enorm jämfört med marginalen som finns på bilen som helhet.

Jag vet det Grelle, jag har arbetat i ledande ställning i bilhandeln tidigare. Men just företagsrabatterna syftar främst till att få ut volymen bilar och att det ena märket börjar och gör nästa tvunget att hoppa på osv. Jag vet att det ibland till och med kan vara en ren förlustaffär att sälja en ny bil, framförallt om du som åf inte når upp till bonusnivåerna osv, men just för att få in kunderna till den helt avgörande eftermarknadsvinsten.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.