|
|
|
|---|---|
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-vänner! Har fått lite problem! Hade ett jätteregnoväder för några dar sen, och dan efter detta larmade bilen för div saker. Det var elektronikfel, punkteringslarm, nivåregleringsfel + att all instrumentering, hastighetsmätare, varvtal kom och gick omvartannat. Detta + att den automatiska bakluckan slutade fungera. Tänkte att det måste ha trängt in fukt och orsakat detta och många saker försvann också av sig själva, men 2 saker återstår. Bakluckan låser bara upp med knappen, men öppnar inte automatiskt + att bilen fortsatt att larma för nivåregleringsfel, och tidigare idag när gumman kom hem med bilen, så har den sjunkit ner så lågt, att hjulen tar i hjulhusen! Det lär bli svårt att köra som det är just nu! Nån som sitter inne på tips runt detta problem? Ska tillägga att bilen inte indikerat nåra som helsta problem med dessa saker innan detta j.... oväder och att jag kontrollerat och bytt säkringar till baklucka + nivåregleringen, som dock inte hade behövts då dom var hela! Känns konstigt om ett regn o blåstoväder skulle innebära att objkt typ hydraulkompressor skulle gå sönder!? Tacksam för tips!! HA DET! modolasse |
|
Hur ser det ut i utrymmet för reservhjulsbaljan? Torrt o fint? Är ju en del som fått in vatten som letar sig dit ner o ställer till det m elboxarna när nere. |
|
Lasse Karlsson |
Mats Landh! Tack för tipset! hade redan snappat detta i en annan tråd, o kollade detta nu ikväll och där är det smicksurt! Har ställt bilen i varmgaraget o imorrn blir det lite torkning med hårtork osv, så får vi se! Dock lite skeptisk med hela säkringar, men det kan ju vara indikeringssignaler eller annat som inte går fram, som i sin tur gör att kompressor o dylikt inte får startpulla! HA DET! modolasse |
Lasse Karlsson |
Lite fortsättning! Var ute nu i garaget, och när jag öppnade bilen så gick hydraullyftningen igång o höjde bilen till rätt nivå! Riktigt gött! då det nu borde gå bra att köra bilen iallafall! Ingen reaktion på bakluckan dock, hoppas det ordnar sig då det blivit helt torrt i bakluckan! HA DET! modolasse |
Lasse Karlsson |
Fortsättning på historien: På förmiddan idag plockade jag ur inredningen under reservhjulet i bakluckan. Tänkte först bara låta bilen stå ett par dar i värmen o hoppas att det skulle bli torrt! tur att jag tänkte om! Lite pul att komma ner hela vägen under reservhjulshållaren, men det lyckades till slut, o där nere sitter en enligt mig mindre genial sak. Som ett stort "kretskort" fast i frigolitmaterial o typ 4dess i diameter. På denna sitter reläer o styrboxar fästa i spår i frigoliten. Inte dum i sig, men positionen! En hel del vatten hade tagit sig ner i baljan vid ovädret! fråga mig dock inte hur! undrar om det tillomed tar sig upp underifrån, då det var ett sjuhelsikes regnande och tokblåst på detta! Hur som helst, nu är det urtorkat + att jag försökt blåsa ur reläer o styrboxar så gott det går med hårtork! Batteriet hade förstås också laddat ur, så nu är C-Techen inkopplad för laddning! Nivåregleringen hoppade som sagt igång igen igår, men ännu har jag inte fått nån respons från bakluckeöppnaren, får se med allt torrt o laddat batteri! Om det nu inte funkar då heller!? vad kan då felet va? Säkringarna kollade ett antal ggr, alla inblandade hela! Finns det nått ställe där man kan återställa hydraulpumpen? Kan man göra något i menyn för bakluckan i färddatorn? eller kan det vara nån datoruppdatering eller dylikt, som måste göras på verkstad eller dyl!? Bakluckan blir ju så otymplig att manövrera manuellt med hydrauliken ur spel! HA DET! modolasse |
Lasse Karlsson |
Här kommer slutklämmen på historien. Observera nu att detta inte är nån gråt o tandagnisslan från min sida! utan ett stilla konstaterande, som kanske kan leda till lite eftertänksamhet hos mig själv, men även kanske hos andra! Lämnade in bilen hos Novation i Uppsala idag för att få den uteblivna bakluckeöppnaren åtgärdad. Hade ju som sagt hittat en styrenhet i reservhjulsbrunnen, som verkade misstänkt "brunnen" som kanske behövde bytas. Fick prisförslaget runt 5000, men detta endast om det "bara" skulle räcka med att byta styrenheten och programera upp det hela. efter x antal timmar rings jag upp av verkstan. Dom har konstaterat att det behövs bytas fler styrenheter samt diverse stift, kontakter och annat smått o gott! sen kom prisförslaget på detta: o håll i er nu! bara reservdelarna skulle gå på runt 14 papp o då var inte arbetet med i beräkningen, men säkert ett par tre tusen till för detta trodde verkstan. Summa sumarum ca 17000 för att få lite hydraulik att fungera!! Tog rätt snabbt beslutet att leva med en trög baklucka, som blir lite tungmanövrerad! I detta fallet är jag evigt tacksam för att det bara var bakluckan som gav upp! som man kan leva med, hade ju stora problem till en början kort efter ovädret med nivåregleringen som stökade! Man vill ju inte ens tänka på vad det skulle kunna bli för nota på detta om det måste åtgärdas? en bil som "sitter" ner på bakhjulen, blir ju svårt att leva med! Tror faktiskt jag kommer att välja en bil med lite mindre "lulllull" nästa gång! för att slippa dessa eventuella problem! men det känns skittråkigt att behöva tänka så, då 550:in varit den härligaste bil jag ägt, vad gäller komplettheten! den slår tillomed M5:an på det planet! End of story! nästa gång ett sånt oväder kommer, står 550:in i garaget o M5:an får trotsa vädrets makter! HA DET! modolasse |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
E61 har ett problem med dräneringen från takluckorna om du nu har sådan, de ska byggas om efter ett servicemeddelande. Och se för sjutton till att fixa detta och gör ett dessutom dräneringshål i baljan,en kundbil hade blåst samtliga moduler i baljan där det var som en pool ungefär och det var ingen billig peng. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Skönt att komma t vägs ände för dig. Men ändå märkligt var vattnet tagit sig in? Hur ser dränering t takluckan ut för dig? Man blir ju lätt paranoid o inte vill bli drabbad själv. Har dock inte panorama på min. Har för mig att jag läste nånstans om nån som gjort en egen botttenventil för att ev vatten skulle rinna ut i samma takt som det kommer in. Kanske jag ska göra så med.. |
|
|
Ursäkta upprepningen om dräneringen, skapade inlägget innan jag såg Hassos..:) |
|
Lasse Karlsson |
Tack för tipsen Hasso o Mats! Har panoramaglastak på bilen, så ska kolla upp detta! HA DET! modolasse |
Lasse Karlsson |
Tjena Mats o hasso! o alla andra också! Måste forstsätta denna tråd, då det kommer fram mer o mer ologiska saker i det hela! Började kolla idag ang om det kan bero på felaktigt montage av dränledningar från takluckan. Hällde på rikligt med vatten från trädgårdslangen över taket på bilen, o kollade sen i bagaget med allt upplockat för att se var ev vatten kom in! Mycket riktigt började det sippra in vatten precis ovanför säkringarna i höjd med det lilla sidoglaset bakom den lilla luckan bakom vilken säkringar + reservsäkringar + första hjälpenkit sitter på min 550. Precis framför höger bakljus längst bak i bakluckan. kan inte se vad som finns bakom listen, under vilken vattnet kommer in, men det torde ju vara en dränledning som går från taket ner till hjulhuset eller dylikt. Spolade också rikligt med vatten över bara bakre delen av taket, inte över takluckan, och då kom inget vatten i bagaget, vilket tyder på att det kommer från takluckedrän! nu till det ologiska: Efter ovädret när jag fick problemen kollade jag ju säkringarna flera ggr för att se om någon gått! Problemet är att under säkringarna är det som en liten tät balja, där förstahjälpenkittet ligger. Där vattnet kom in när jag kollade, droppade det vidare ner i den lilla baljan under säkringarna. Man skulle kunna tänka sig att då den lilla baljan blev full, skulle det kunna brädda över vidare ner till stora tråget under reservhjulet, det är fullt möjligt av vad jag kan se! Men skulle det gått till så, så skulle hela lilla baljan under säkringarna varit full, då jag kollade säkringarna, och där fanns inget vatten då! Känns också rätt ologiskt att det skulle komma därifrån, då jag haft bilen snart ett år, och under den tiden varit bakom vid säkringarna ett antal ggr och då har det inte funnits tillstymmelse till fukt där! Regnat har det ju gjort ett antal ggr på ett år, o fukt borde man ju märka rätt snabbt, blir det ordentligt blött så torkar det ju inte på ett bra tag! Ska också nämna att det bara var när jag vräkte på vatten med slangen som det sipprade fram i bakluckan! Vid högtryckstvätt och schamponering som jag senare gjorde trängde inget vatten fram! Allt detta + att jag inte såg tillstymmelse till vatten som trängde fram nån annanstans i bakluckan då jag vräkte vatten på bilen! Pusslet går inte ihop! Hasso! hade du koll på att det fanns nått servicemedelande, nån gång ang felmontage av dräneringar från taklucka(panorama), för E61-modellen som skulle göra att man skulle kunna få det hela kollat/fixat på nån typ av garantiåtgärd? Mycket tacksam för vidare tips! HA DET ALLA! modolasse |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Googla på E61 water in trunk så hittar du nog en del att se på. I B 54 06 06 Special Roofs November 2006 Technical Service This Service Information bulletin supersedes S.I. B54 06 06 dated August 2006. designates changes to this revision SUBJECT Water Leak from Panoramic Sunroof MODEL E53 (X5 SAV), E61 (5 Series Sport Wagon) and E83 (X3 SAV) equipped with Panoramic Sunroof (S402A) SITUATION Customer may complain of a water leak from the overhead console area during heavy rain or when driving/parking on a steep slope facing downhill. CAUSE Possible Causes: A. Obstructed or damaged drains or drain tubes. B. Void in the windshield urethane bead. C. Excessive gaps between the glass panels and the perimeter seal. D. Inadequate water management system in the sunroof cassette. CORRECTION In case of a customer complaint, inspect various components of the sunroof system. Perform a leak test and then perform the recommended repair based on the outcome of these inspections. An improved sunroof cassette with an optimized water management system has been implemented in production since 10/05. The current improved part is available as a complete color keyed cassette as opposed to the bare frame previously available. PROCEDURE Inspect for the following causes and perform the applicable repair. Cause A: (Obstructed drains) ? Inspect the cassette drains and drain tubes for any obstructions or kinks in the tubes. ? If any concerns are found with these items, they should be cleaned/repaired/replaced as necessary. Cause B: (Windshield sealant) ? Inspect the top edge of the windshield glass for any possible voids in the urethane bead. ? Using water or compressed air may help in locating a leak. ? If any voids are found, the windshield must be replaced. Cause C: (Excessive panel gaps) ? Inspect the condition of the perimeter seal and the gap clearance between: 1. The sunroof glass and the roof panel. 2. The two glass panels. 3. Note: 5.8 plusmn; 0.3mm gap all around (without seal) is required and can be measured with the special gap tool, P/N 00 9 341, or similar. ? If any excessive gaps are found, adjust the glass panels as per RA 54 13 003. ? If any damage to the perimeter seal is found, replace this seal as per RA 54 13 055 and adjust the glass panels as per RA 54 13 003. Cause D: (Inadequate water management) ? If no fault could be found with causes 1-3, perform the following actions: 1. If the vehicle was produced before 10/2005, replace the sunroof cassette per RA 54 13 080 If the vehicle was produced after 10/2005, do not replace the cassette but still perform the following countermeasures. Note: The cassette available is the color-keyed updated cassette, complete with headliner and glass panels. 2. Apply light electrical contact grease on to all the electrical connectors and emergency call (SOS) switch in the front interior light console. The surface area must be cleaned as necessary. 3. Replace the perimeter seal as per RA 54 13 055. 4. Install the absorbent pad kit as per the instructions provided in the appropriate Absorbent pad kit attachment. Note: This kit must be installed exactly as shown in the attachment for maximum effectiveness. 5. Perform additional sealing operation as described in the Cassette Sealing attachment. 6. Initialize sunroof per Repair Instruction 54 0 ... 7. Water test to ensure proper water management. PARTS INFORMATION Part Number Description Quantity 54 13 7 184 903 E53 Panoramic Sunroof Cassette ? Light Grey 1 54 13 7 184 904 E53 Panoramic Sunroof Cassette ? Light Beige 1 54 13 7 185 572 E53 Panoramic Sunroof Cassette ? Anthracite 1 54 10 7 185 573 E53 Panoramic Sunroof Cassette ? Pastel Green 54 10 3 436 363 E83 Panoramic Sunroof Cassette ? Anthracite 1 54 10 3 435 213 E83 Panoramic Sunroof Cassette ? Basalt Grey 1 54 10 3 435 217 E83 Panoramic Sunroof Cassette ? Light Beige 1 54 10 3 436 311 E83 Panoramic Sunroof Cassette ? Grey 1 54 13 7 184 899 E61 Panoramic Sunroof Cassette ? Grey 1 54 13 7 184 900 E61 Panoramic Sunroof Cassette ? Beige 1 83 23 0 149 149 Electrical contact grease (NyoGel 760G) 1 52 20 3 421 311 E53 Felt Pad 5 51 48 8 211 922 E53 Roof Insulation Material 1 52 20 3 421 311 E61/E83 Felt Pad 2 54 13 7 180 747 E61/E83 Foam Pad 1 54 13 7 072 786 Perimeter Seal ? E53/E61/E83 1 WARRANTY INFORMATION Covered under the terms of the BMW New Vehicle Limited Warranty. Defect Code Refer to KSD Labor Operation: Refer to KSD Labor Allowance: Refer to KSD ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Om jag ska tolka dig rätt så tycker du det är konstigt att inte säkringarna har gått då systemet utsätts för vatten?? Har jag rätt?? Om jag har rätt så är det så här med ström och vatten: Vatten i sig leder inte ström särskilt bra. I ett klenspänningssystem, dvs spänningar under 50 volt, så orsakar sällan vatten en ren kortslutning och det är därför dina säkringar förblir hela. Däremot kopplingar, reläer och datakretsar (som finns i mängder i moderna bilar) mår inte särskilt bra av vatten. Därav så börjar diverse system att spöka eller sluta att fungera utan att för den anledningen bränna säkringar. |
|
Lasse Karlsson |
Ricke77! OK! modolasse |
|
Hej Har också vatten i reservhjulsbaljan efter störtregn. Har en 530 xdT LCI. Misstänker dräneringen. Kan känna dräneringsslangen på sidorna, men hur kommer man åt att rengöra deras utlopp. Ser ut som baklyktan skall bort. Någon som vet och eller gjort det? |
|
|
Bakljusen behöver inte tas bort för att rengöra utloppen på dräneringsslangarna. Man får trycka in handen väldigt djupt ner i hörnen där slangarna går in i karossen. Slangarna sitter fastsatta i karossen med någon typ av ändstycke/klips. Det är bara att dra/rycka ordentligt uppåt så brukar de släppa. Jag tog bort ändstyckena helt på min och stoppade bara tillbaka slangen i hålet. |
|
Också viktigt att se till att göra dräneringshål i botten för att säkerhetsställa att vattnet inte ställer sig i baljan där relän och styrenheter sitter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Återkoppling Kollade TIS och där sades det att dräneringen inte går att ersätta på de flesta modeller. Istället tar man bort sidopanelerna på D-stolpen längst bak. Ganska enkelt. Sedan kommer man åt slangen. Den skall kapas mitt på så att man kan undersöka eventuellt stop. På min ena var det helt stopp, den andra var bra. Körde med en wire och sedan tryckluft tills det lossnade. Efter att dräneringen är ren fäster man slangändarna igen. Jag tog 10mm slang jag hade liggande inuti och sedan krympslang utanpå - nästan helt enligt TIS. Noterade också att det finns fyra små utlopp i reservhjulsbaljans botten. De två bakre var dock pluggade. De två främre var kopplade till samma utlopp då det blåste tillbaka genom det ena när man blåste i det andra. Pillade lite och blåste tills det verkade någorlunda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.