AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.609

Oljud i hatthylla på min E90 325i - 2008

Dr
362
Drib
325i-08
Har missljud någonstans vid hatthyllan (E90 -08), eller ev vid avluftningsgallret bak vid bakrutan (se llänk nedan, där #5 är ex avluftninggallret.
Länk

Det knixar till någonstans kring hattyllan när man backar nerför och svänger (så att karossen vrids något). Detta kan även ske vid körning oftast när chssit belastast lite vridande och kan märkas/höras mer om det är varmt.

Vad ska jag göra? Fylla anslutningspunkterna till avluftningsgallret med butyltätning, fogskum, smältlim eller något annat? Hur har ni löst detta och vad kan vara orsaken? Jag har provat att pressa in lite tygbitar på olika ställen av hatthyllen, och det blir stundtals lite bättre men får inte bort knixet (oljudet) helt.
Dr
362
Drib
325i-08
Provade med silikonspray, men det hjälpte inget. Nu ska jag sanera bort allt silikonspray och prova med fogskum,då jag misstänker att oljudet kommer från luftningsgallret o hatthyllan. Återkommer med resultatet efter helgen.
Dr
362
Drib
325i-08
Nu fyllt med fogskum. Verkar gjort susen, inga missljud än sålänge. Får se hur länge den håller tyst...
Dr
362
Drib
325i-08
Oljudet tillbaka...har nu tagit bort all fogskum. Någon som har upplevt samma oljud (litet knix; knäpper till precis som om det vore lite spänning mellan plastdelar som släpper) Väldigt irreterande och onödigt oljud. Några tips?
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Sådant kan göra en galen...
Bästa tipset; ha en passagerare med som kan lokalisera knirket mer exakt.
Hade ett oljud som visade sig vara i höger kupéluftutblås,försvann när man ställde ned luftinsläppet 50%. Systerdottern hittade det efter att jag höll på att flippa totalt...
Sedan använda t.ex. WD40? Fogskum känns rätt extremt dock.
/J

Surf Or Die!!!
Dr
362
Drib
325i-08
Tack för tips! Nu ska jag precis bort på semester, men får väl därefter hyra in syrrans grabbs öron. Återkommer senare med update.
Dr
362
Drib
325i-08
Provat WD40 utan framgång. Oljudet (knixet) verkar komma från flera olika ställen längs luftgallret. Har nu lagt in smälltlim mellan luftgaller och hyllan. Blev betydlit bättre, men knixet kan uppstå vid hårt vridande belastning.
Dr
362
Drib
325i-08
Ljudet är "knäppande ljud" från hatthyllan. (Lade in denna txt för att andra ska lättare hitta via sökfunktionen).
Hursom, ska prova instruktionen enligt längre ned i tråden:
Länk

Jag är ganska säker på att den åtgärden fixar problemet. Återkommer med resultat.
Dr
362
Drib
325i-08
Exakt vad som orsakat "knicket" vet jag tyvärr inte, men efter att låssat och fäst luftgallret 1-2mm högre upp så är det äntligen tyst.

Vill minnas att jag använde följande verktyg:
6mm hylsa (högtalarna)
T20 (sidpanel)
T30 (Hållare till barnstolsfästet i hatthyllan)

Jobbet är enkelt men trixit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.