|
|
|
|---|---|
|
kan inte posta | |
|
Till frågan Rubrik: BMW 730IA Är en nybliven ägare till en BMW 730IA och undrar dels vad IA betyder och har jag en e32 eller e38? Köpte den för 5,000 kronor skinnet är som nytt och lacken är sjukt fin för en bil med 20 år på nacken. Felet är: Döda pixlar på radiodelen den drar till vänster skivbromsar gnisslar lite Motor och låda går som en dröm. Söker garage plats där jag kan meka med den under vintern gärna runt Sollentuna, Sthlm. |
|
|
Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
i = injection, det har hängt med även på nya modeller trots att det är självklart nu för tiden. Används väl framför allt för att särskilja mot d-modellerna (diesel). a = automatlåda Det är en E38 du har köpt, grattis! :) |
|
|
5 tusen kronor va det ett rimligt pris? Fick med en ny nyckel som vi hämta på BMW Solna också. |
|
|
Den verkar ju ha en hel del rost om man tittar på bilderna, och det är bara det synliga innan man börjar plocka bort lister etc. Sen är ju frågan hur långt den har gått, automatlådorna är ju ingen höjdare på dessa bilar, de hänger med om man har riktig tur i 30 000 mil men inte mer. 730 E38 automat prefacelift är väl om man ska vara riktigt ärlig inte den mest attraktiva BMW:n så 5000kr är nog ett skäligt pris. /Johan |
|
| Grattis. Tycker det låter som ettt bra pris. Jag har en 728ia-97. Den har gått snart 35000mil går som en klocka. Tycker det är underbara bilar. | |
|
Är sjukt nöjd med bilen Grym komfort Nice sound Oskönt att tanka :) Men det är den värd. Ska plocka ner den helgen: 1. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden pga. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligt se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Görs lämpligen i samband med en service. 2. Läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar cirka 400 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. 3. Läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Nya ventilkåpspackningar kostar ca 260 kr/sida och tar |
|
|
Hur långt har den gått? Intressant att du är nöjd med ljudet, du kanske menar motorljudet i så fall? Ljudanläggningen är ju inte så rolig i originalutförande i dessa. Kankse uppgraderat i din? Försök fixa så du kan läsa ut felkoder ur den, det är guld värt när man ska felsöka. Ibland hittar man saker som man inte ens visste var trasiga som kan bespara en dyra reparationer längre fram. Har du till exempel felkod på tankavluftningsventilen så kan du slippa haveri på bränsletanken om du fixar ventilen. |
|
|
Softaren: Älskar ljudet av motorn så klart :) Skit ljud i ljudsystemet :( Lite info om bilen i bild format, från Carfax. Länk Länk Länk |
|
| Orkar någon kolla carfax rapporten och säga något? | |
|
Efter att min polare tog en tur med bilen och åker i en rondell och får sladd och sedan landar med höger fram däck/fälg på högkant och nu drar bilen vänster samt åker jag över en jämn väg kant rycker hela bilen, känns glapp i ratten osv. Sjukt sne på min vän. Värt att pilla med? Eller skrota den och skika räkning för alla kostnader samt köpe priset till min polare? Tog lite bilder om det skulle hjälpa. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Hej, Riktigt surt! När jag tittar på alla dina bilder, syns det inget särskilt som skulle kunna ha hänt vid smällen. Eftersom du upplever orolig styrning, kan ju kraften ha ställt till med något i eller runt styrväxeln. Eller t o m vid vänsterhjulet. Har kompisen f ö berättat hela sanningen? Så att du inte springer åt fel håll, s a s. Men, om du inte hittar något uppenbart fel, kanske första åtgärden ändå borde vara (försök till) en hjulinställning? Kostar ca 1000 kr. Sen kan du börja fundera på bilens framtid. Varför skulle den behöva skrotas, förresten? Det finns, och kommer alltid att finnas, något att göra med den. Ny eller gammal, e38:an är aldrig kostnadsfri. :-) /Lennart |
|
|
Fjäderbenet ser ju ut att ha nötning eller fått sig en kyss av själva däcket. Är ingen expert, men då borde det vara vindare än att det bara går att ställa in. EDIT: ...om det nu inte bara är så att det sitter fälgar med helt fel ET på och att det är samma överallt - alltså att nötningen inte beror på olyckan eller att nåt är vint. |
|
|
Norrort.BMW: Det låter lite drastiskt att du ska skrota bilen för att framvagnen inte är ok, så rutten är den väl inte. Och den drog ju till vänster även vid köpet om jag har förstått det hela riktigt. Sälj bilen om du inte vill fixa till småfelen och framvagnen. Vad är det för klantarsel till polare du har som inte kan köra bil? Var han nykter när han körde? Står han inte för kostnaderna att fixa till framvagnen, om han nu körde sönder den, så hade det varit en fd polare till mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.