|
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna! Pappa pulmek tänkte kurera skrapandet vä handbroms. När jag tar bort bromsskivan ramlar diverse detaljer ut. Det visar sig att bromsskölden är så rostig att de små pinnarna som håller beläggen poppat ur och allt "hänger fritt". Det övre hålet går kanske att rädda med en bricka bakom skölden men det nedre är helt förstört. Jag utgår ifrån att det behövs ny bromssköld om ingen har annat tips. Tyvärr tycks navet sitta i vägen... Måste detta tas bort? Behöver jag då avdragare? Åker jag då även på att byta hjullager? Tacksam för svar | |
|
Skall du byta "by the book" är det tyvärr bara att dra bort navet och då förstörs hjullagret...så det åker du också på att byta. Ja, det behövs rejäla avdragare för att få bort lagret om du inte har specialverktyg i form av speciella hylsor och mothåll. MEN det går att skära sönder den nya bromsskölden och montera den och sedan svetsa ihop snittet på plats bakom navet. Så gjorde min lokala verkstad när det bytte skölden i vintras. Jag hade bytt hjullagret för ca 2 år sedan på den sidan och tänkte inte på att byta skölden samtidigt, annars är det läge att göra det när man ändå byter lager! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du söker på ordet bromssköld i 3serieforumet får du många träffar och flera berättar om alterntiva "ful-"lösningar. Jag repriserar min historia - Jag lät BMW byta de rostiga sköldarna som gjorde att handbromsen låg mot, frös/rostade fast och lät illa. Då byttes bromsskivor och klotsar, när ändå arbetet var betalt pga sköldbytet. Rosthålen var ringa i förhållande till hålet i plånboken men rackarns vilken bromsverkan jag fick efteråt. Tror de rostiga sköldarna kostade mig 8000 men fick nya bakbromsar på köpet. Kan inte minnas att de bytte mina hjullager men jag kan minnas fel. Jag talar om E46 325i touring. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Aha.. Mycket bra tips! Men hur ser skölden ut? Är den "svampformad" och träs på lagerhuset eller är den som en platta med hål i mitten? Mitt är så hoprostat att det är svårt att se några kanter.. Hade du några problem att få bort bultarna som håller skölden? |
|
|
Har kikat lite på tipsen (hade inte tänkt på sökfunktionen förut) och tycker att det verkar vettigast att dela skölden. Frågan är om man måste svetsa ihop den efteråt? Skölden bör ju kunna delas så att man har kvar två fästpunkter och således sitta kvar, men vad säger besiktningen om att den är i två delar? |
|
|
Om du inte svetsar ihop den, rostar det nog rätt friskt... Jag vet inte om det var svårt att få bort min gamla sköld, men mekaren sa inget om det. Den ser ut som en "tallrik" med ett hål i mitten, plus lite smådetaljer i form av pressningsveck mm. Den sitter med två små vanliga skruvar med sexkantsskalle (skulle kunna vara typ 13mm) om jag inte minns fel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nästa tips är www.realoem.com som när man lärt sig hitta är bra för BMW-delar Typ såhär: Länk /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej swedishwiking, ditt problem är i det närmaste exakt samma som jag hade på min 316. Jag postade det här: Länk Sköldarna kostade 167 spänn på BMW. De gamla sköldarna klippte jag bort med en plåtsax och lite våld. Det räcker med ett litet snitt i de nya sköldarna, så kan man försiktigt vika undan den del man slitsat och trä på dem sidledes över axeln. Sen viker man tillbaka och knackar fast lite försiktigt (med en gummiklubba i mitt fall) så syns det knappt. Nej, det har ingen skillnad för hållfastheten, det är fyra fästpunkter och man lägger snittet så att man inte påverkar fastsättning/hållfasthet. Såhär bled det på min bil innan man lägger på lite rostskyddsfärg: Länk Det är fyra skruvar du behöver, M6 och M8. De stora kan bli ett problem för deras skallar är extremt låga. D.v.s det är väldigt lite gods att få tag i med hylsnyckeln och de är ofta väldigt anfrätta. Jag laddade upp med mycket CRC "Penetrating Oil" eller vad det heter + borstning med stålborste, skrapa skallen absolut ren, och man får dra oändligt försiktigt och applicera momentet lite smygande så att man inte slinter. Grejen är att slinter du en gång så är skallen körd. I princip. Så låga är de. Men det gick bra. /Anders |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
P.S Jag vet att man normalt byter justerskruven för bromsbackarna också, men mina var bara fula men fungerade utmärkt, så jag struntade i det. D.S |
|
Tycker detta ser smidigt ut: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Alltså, stortack till er alla! Den där ursågningen på länken kan ju knappast påverka funktionen. Lägger man sedan på lite färg så borde man ju vara homefree. |
|
|
Att svetsa ihop den gör den bara än mer rostbenägen då man bränner bort massor av färg jämfört med ett millimeterbrett snitt. Gjorde lika på min V****o ;) |
|
|
Man måste givetvis rostskydda med zinkfärg eller liknande efter svetsningen...annars rostar det likförbaskat som sagt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.