|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har precis införskaffat mig en 530xd lci och är helt ny på forumet :) Jag har tidigare bara haft SAAB & Mercedes och där är man insatt i det mesta, men när det kommer till BMW så vet jag absolut ingenting så jag kommer säkert ställa en massa dumma nybörjar frågor. *Funderar lite över min bränsleförbrukning efter min första uppkörda tank. Har kört blandad körning & den har legat på ca 0,9 Är det normalt? *Jag har lyckats komma in i hemliga menyn för att se motortempen. Efter att ha kört ca 3 mil normal körning så lyckades den komma upp i 84 grader, men låg oftast runt 80 grader. Det var ca 15+ grader utomhus. Är det normalt? MVH Olov | |
|
0,9l/mil blandad körning är normalt. Blandad körning är ju ingen direkt standardiserad körcykel och det är då inget konstigt att en 530xd drar 0,9l/mil. Finns garanterat någon som kör den snålare och någon som kör den törstigare. Men man kan få den att dra avsevärt mindre vid landsvägskörning i lugnt tempo. Det tar väl ganska lång tid för en dieselmotor att nå drifttempereratur och jag är osäker om 3 mil räcker för det. Vad är motortempen efter någon timme? __________ Mvh Grelle |
|
|
Det är lite mycket, pappas 525xda-09 drog 0,85l/mil vid köpet (vintern-12) och är just nu nere i 0,65l/mil boende på Lidingö och mycket kortkörningar på ca 5km men också pendling till Gnesta och nån semestertur. 0,9 kan bero på tung gasfot och ofördelaktig körning. Jag hade väntat tre månader och sett var förbrukningen ligger på då. Mvh Stephan |
|
|
Jag har kört lugnt för att se vad den dricker, har kört mestadels landsvägar i 90 km/h men även lite motorväg i 120km/h och lite inne i samhälle = blandat för mig :) Man läser ju så olika, vissa verkar dricka som min medans andra verkar dra betydligt mindre. Ska ta en tur imorgon på 10 mil, ska se efter vad temperaturen ligger på då. |
|
|
Nu har jag kört en sträcka på 9mil på motorväg med farthållaren i 110 km/h Temperaturen låg konstant på 79 grader, tog sig upp en sväng på 81 grader i uppförsbacke. Är det lågt eller normalt? |
|
| Tycker att det låter mycket. Min X5M 2.4 ton, 555 hk, 4WD och 20" förbrukar blandat ca 1.3l/10km. Din bil borde ligga på max 0.7X/10km. | |
|
Jag tycker det låter som om det behövs ett termostatbyte. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
det är 2 st termostater som jag har förstått, är det någon av dem som är vanligast att gå sönder.? |
|
| Låter lite lågt tycker jag, min 520dat -12 ligger ungefär på samma förbrukning som din med blandad körning. | |
|
Det är nog inte fel att byta termostat oavsett. 0,9L/mil för en 530xd låter helt normalt. Min 520D 2012 drar 0.75L/mil blandat så att den större och äldre motorn samt x-drive drar lite extra låter som det ska. Kör du runt i 90km/h på platta vägar kan du säkert komma ner i 0.6L/mil |
|
|
Nu har jag bytt termostaten som sitter ovanför kylet, men temperaturen ligger fortfarande på 79 grader, På BMW sa de att det var en normal temperatur, stämmer det? Det kanske är dumt att slänga pengarna i sjön på en till termostat? |
|
|
hej Mystery! du bytte egr termostaten du har även den stora termostaten som ligger värre till att byta, 79 grader är för kallt, jag bytte på min 525 d och min håller 90 grader- hur bra det är att köra med en bil som aldrig går under normal arbets temp, ? vet ej, men din bil går säkert på fetare bränsleblandning, d.vs ökad förbrukning, samt att partikel filtret har svårare att regenerera. mitt tips byt den stora termostaten oxå.. mvh igor |
|
Verdi |
Låter normalt. Min 330xd -08 drog ca 0,8 liter/mil. Så varför skulle inte en tyngre 5-serie dra 1 dl till? ps. Du har inte fått din X5M såld än More, trots att den verkar sakna svagheter? ;) De få X5M som finns på Spritmonitor verkar dock dra drygt 1,6 liter per mil. Skulle tro att det är närmare en objektiv sanning. |
|
Min 525d E61 LCI drog cirka 0,75-0,8 utan fyrhjulsdrift. Stora bilar med automatlåda drar en del bränsle (förutom i katalogen...) så är det bara. ------- //Lövet |
|
|
Det finns 3st termostat. Jag åkte på att byta först egr-termostat, därefter huvudtermostat... Tempen levde fortf sitt egna liv... Därefter byttes termostater i oljekylaren. Kylarvätskan går in i oljekylarn som tillhör växellådan nämligen.. När allt detta byttes mådde bilen bra igen. Mät hur mkt växellådsolja som rinner ut vid bytet och toppa upp med exakt samma mängd. Samt byttes glödstift och glödrelä i samma veva och bilen (530d pre lci) var nere på 0,7 mätt vid pump(datorn sa 0,65) |
|
| Din bil SKA ligga på 92-96 grader. 84 är för lågt | |
| Din bil SKA ligga på 92-96 grader. 84 är för lågt | |
|
Nu är båda termostaterna bytta och nu ligger temperaturen på ca 92 grader. Har inte märkt någon skillnad på förbrukningen än, men det känns bra att den har rätt arbets temperatur nu. konstigt att BMW säger att 82 grader är normalt... ? När det visar sig att den ligger på 92 med nya termostater. |
|
| Fullt normal förbrukning. | |
|
Lite nyfiken bara, men hur ser ni tempen? på min lci 530d -08 ser man ingen sådan viktigt information!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.