|
|
|
|---|---|
|
Bytte till ställbara dämpare förra året. Montera då nya stabilisatorstag. Efter ett tag var dom helt slut. Nya monterades tidigare i somras. Nu har jag börjat höra ett svagt ljud av samma klonkande ljud igen. Stagen kan omöjligt hålla så dålig kvalité att dom blir dåliga så snabbt. Kan det vara någonting annat i upphängningen som belastar stagen hårdare som gör att dom blir dåliga så snabbt? Med dåliga menar jag att dom börjar glappa. | |
|
Några frågor för lite mera helhetsbild. Har du M-chassie från fabrik? Hur långt har bilen gått? Körs mycket aktivt eller/ och bana? Hur stora fälgar och däcksbredd? Vilket fabrikat av ställbara dämpare och hur är de inställda? Mvh Asken |
|
|
Inget m-chassi Den har snart gått 5500 mil. Den används nästan oavkortat till pendling. Alltså snälla mil. Sitter 255 bak och 225 fram. 18" Är FK silverline (rostfria) coilovers. |
|
|
Fabrikat på stabilisatorstagen? mvh/ Anders |
|
|
Står inget namn på dom. Men dom är beställda direkt ifrån FK själva som jag antar är deras egna? Helst skulle man vilja prova ifrån nåt annat fabrikat men vet inte om risken är stor att dom inte passar då. |
|
|
Ok, jag var nyfiken p.g.a. dåliga erfarenheter av vissa piratdelar. Har varit med om pendelstag som glappat upp efter ett halvår (original höll 10 år 15 000 mil). Kan det vara så att dina coilovers gör att pendelstagen hamnar i fel vinkel? Jag tänker mig att kullederna vrids mot ändläget. mvh/ Anders |
|
|
Måste vara nåt sånt det beror på som du säger. Kom inte ihåg om det var övre eller undre när jag bytte första gången. Men kullederna var helt slut på båda sidor. När man tog loss stagen kändes det nästan som man kunde dra loss hela kulan utan problem. Totalt slut var dom helt enkelt. Hur mycket tar krägningshämmaren stryk av att de är glapp egentligen? Känns som klonkandet har blivit grövre med tiden. Hur som helst så funkar det ju inte att byta stag ett par gånger per år. Vad är de som gör att dom vrider sig fel? Om de nu beror på de. Men de känns troligt. |
|
|
En krängningshämmare är ju bara en torsionsstång (med två hävarmar). Jag kan inte förstå hur den skulle kunna ta stryk av ett glapp. Kan fjäderbenets fäste till pendelstagets led sitta på fel ställe eller är fästet placerat så att pendelstagsleden skall fästas från andra hållet för gynnsam geometri? Obs! Bara spekulationer från mig (jag vet inte ens hur det ser ut på din bil). :-) mvh/ Anders |
|
|
Har svårt att tro att själva krägningshämmaren blir dålig av de, tänkte mer på själva fästena till den. Bara spekulationer såklart. Stagen passar in på fästena bra, och de känns som dom sitter i samma position som original fast lite längre ner då. Men som nämndes i början så känns det som att den tar upp alla stötar på fel ställe. Frågan är bara vart eftersom stagen passar bra? |
|
|
Väl begagnade kulleder som får arbeta i ny position slits ut fort. Anledningen är att kulan/sätet får nu nöta över slitagekanten (från tidigare höjd/ position). Sedan finns naturligtvis nya delar av låg kvalitet.... Har du undersökt gummibussningarna som stöttar hämmaren i kaross/subframe? Ser allt ok ut med vinklar o.s.v. är det det väl bara att prova med en ny uppsättning pendelstag av (förhoppningsvis) god kvalitet. mvh/ Anders |
|
|
Visst är de så. Allt som hamnar utanför sitt naturliga arbetsområde slits snabbt. Nä har inte kollat hämmaren alls under själva bilen. Tänkte ta mig till en lyft och kolla det vid tillfälle i stället för att ligga och krypa på betongen. Hade inte tvekat en sekund på att prova stag ifrån en annan fabrikant. Det svåra i det hela är ju att alla är ju eftermarknads delar och de är svårt att ta reda på om alla "kortare stag" är efter samma mått. |
|
|
Har fortfarande problem med detta. Monterade dit justerbara för några veckor sen, men låter fortfarande. Har varit under när bilen står på backen så att säga, och ser ingenting som ligger i mot eller väldigt nära något annat stag eller liknande. Funderar på att i samband med bytet till vinterdäcken prova att ta bort stagen helt och prova köra lite för att se om det verkligen är dom som är problemet. Skulle det sluta låta helt då blir jag ännu mer fundersam. Stagen är nu kortare än dom stagen jag fick med coiloversatsen. Hur mycket rör sig krängningshämmaren upp och ner egentligen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.