AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.729

Hur göra stomptest och synka spjällhus på E31 850i - 1992?

US
547
US
850 iA -92
Har läst en del gamla trådar och det beskrivs ofta att man kan göra ett "stomptest", kan någon vänlig själ förklara förfarandet?
Samma sak med synkning av spjällhus, hur går det till och när behöver man göra det?
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej Om du söker efter det du vill ha info om så kommer du att finna.
/P
US
547
US
850 iA -92
Så lätt ger jag mig inte "kspehe". Jag har läst många trådar :) har du en bra länk så får du gärna posta den?

Läste idag vidare efter att ha sökt på "synka spjäll" samt "synka spjällhus" och konstaterar att när jag igår sökte på "fördelarlock" och idag som ovan så hittar jag många trådar där ojämn motorgång diskuteras.

"Peakes" tråd har ju fått en lösning som innefattar fördelare och alla trådar jag läst igår och idag har också hittat sin lösning i fördelare. Intressant att det som är tämligen enkelt ofta förbises!

Jag hittar ingen bra beskrivning av "synkningen" däremot en massa trådar som avhandlar den. Är proceduren vedertagen bland erfarna mekaniker och görs den alltid om bilen varit strömlös?

Stomptestet förstår jag och måste kolla om jag har en "Check Engine"-lampa.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Ok då kan du gå in på följande länk och läsa vad man skriver i rep manualen Länk.
Personligen gör jag aldrig någon sync, bilen gör det själv efter ett antal mil.
/P
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Jag gjorde synkroniseringen av spjällhusen på min 750 nyligen, tyckte det var svårt att finna en bra beskrivning och de jag hittade var inte exakt likadana. Så här gjorde jag (vad jag kommer ihåg). Krävs en väg med liten eller ingen trafik.

(0: Koppla bort batteriet och låt bilen stå strömlös minst en timme så att boxarna "tappar minnet")
1: Lås lådan på 1:a växeln. Gasa upp den till 5000 varv (5500 enligt någon beskrivning). Släpp sedan gasen och låt bilen motorbromsa till stillastående. (Vet inte om man ska bromsa det sista här, den vill ju alltid rulla lite på tomgången men guiderna säger inget om det)
2: Repetera steg 1 två gånger utan någon annan körning däremellan.
3: När bilen stannat den tredje gången sätter du lådan i P eller N och låter den stå på tomgång i minst fem minuter.
4: Stäng av tändningen (har för mig att den ska stå i radioläge)och låt den vara av minst 10 sekunder.
5: Starta bilen igen -klart!

För mig gjorde det ingen som helst skillnad. Kanske för att spjällen synkroniserar sig själva efter hand som man kör och jag var tvungen att köra ut i skogen för att hitta en tom väg. På vissa ställen påstås att de synkar sig själva efter hand, andra inte. Gemensamt för alla guider är att man ska köra tre gånger på 1:an till 5000+ varv. Exakt hur man gör sen (hur länge den ska stå på tomgång, avstängd, i vilket läge osv) är jag dock osäker på. Gav ingen märkbar skillnad för mig som sagt, men den gick nog rätt bra från början. Fördel om man litar på motorn rent mekaniskt när man gör detta, känns lite nervöst med de tre motorbromsningarna. Märks att det är en stor, tung motor på något sätt iaf :)

Kanske är någon mer erfaren som kan korrigera eventuella detaljfel?
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

kspehe hann först :)
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej US!
Såsom jag fått det hela beskrivet för mig är att processen "synka spjäll"är det man gör för att Boota datorn och få tillbaks de fabriksinställningar som var från början.
Att göra den strömlös kan väl mest beskrivas som att "starta om" som på en Mac eller PC.
Gjorde detta på en verkstad i Borås vid en e31 träff för några år sedan då med tillgång till Bmw verkstad o dess dator,har även gjort det ett antal ggr med en e32 750 utan tillgång till dator.
I Borås var bilen (850 1991 M70 motor) strömlös en 20 minuter efter att vi läst av en del felkoder.Start efter strömlöshet och uppvärmnings köra i området med en bra raksträcka,sedan var processen att lägga i 1:ans växel och gasa och passera 5000 varv,släppa tills motorbroms går i o upprepa proceduren sammanlagt 3ggr i rad,kör åt sidan o stänga av motorn,vänta de klassiska 15 sekunderna o sätt nyckeln i läge 2,vänta till instrument bräda o alla andra funktioner är klara o starta motorn.
För min del blev det datorn igen och då inga felkoder kvar ,mycket finare (bättre) tomgång och i detta läge så är då spjällen synkade.
Vet även att vissa årsmodeller på Neoplan bussar används denna metod,dock inte varvning till 5000 varv utan ett betydligt lägre varvtal.
Jag gjorde detta för att det fanns problem med motorn som senare visade sig vara av en helt annan art.
Hoppas det skingrade lite luft för dig!
Mvh Dic
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Jag va lite sen där men vad bra att det finns samlat i en tråd,eller hur!!!
Dic
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
När det gäller stomptest så gå in på bimmerforums.com så kan du hitta mycket om detta samt vad de olika koderna betyder.
/P
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har frågat 3 olika BMW-verkstäder om det där med att synka spjällhusen, varav två var auktoriserade och en var en fristående BMW-entusiast. Alla tre svarade:

"Vad hette det sa du? Synkronisera spjällhus? vem har lurat i det det".

Jag tror nog mer på det där att de synkar sig själva. Det är trots allt tyska ingenjörsprylar, inget hokuspokus-grejer som man ska trolla med. Dessutom är spjällhusen ingen databehandlingsenhet, som EML eller DME, utan mest bara en grovarbetare i motorrummet.
bi
46
biba
850i-91
Hej håller med Alexander tror inte tyskarna bygger en bil för 800000 tusen som man ska trolla med dom synkar sig själv sluta å skruva på allt å bilen går som en klocka
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
För att få slut på allt gissade samt påståenden så kommer här texten som finns i reparationsmanualen för E31/M70, jag tänker inte översätta det får ni göra själva.

Samtidigt så ha även den mek som jag talat med ang detta sagt samma sak som nedan.

SYNCHRONIZATION OF BANKS OF M 70 ENGINE CYLINDERS
The following Information is important when replacing one or both DME
control units.

Each electronic control unit is programmed with certain basic values, which
are only mean values.
A control unit, however, receives variable input values depending on the
Vehicle operating conditions, which are permanently compared with the
Stored values. The adaptive system first compares them, then determines
Corrective values required for a pertinent operating condition and finally
Forwards the latter values to the concerned components such as air volume
Meters, throttle valve assemblies. Motronic control units and so on.
If, for example, the Motronic control unit were without current for a long
Period of time (more than 1 hour), its adaptive system would lose the stored
values.
The adaptive system would have to find a balanced level between the
programmed values and engine-orientated operating condition values after
restoring operation of an erased control unit or installing a new control unit.

/P
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Alexander:
Du har helt rätt med att spjällen är "grovarbetare",vad som bör beaktas är att spjällens konstruktion är att vara en elmotor som jobbar efter en given signal från gaspotentiometern kopplad till gaspedal.Vad som brister i det hela är att Bosch uppenbarligen inte räknat med att M70 genererade den värme som den faktiskt gör o så småningom blir fettet som ska smörja spolen o växelhus i spjället förändras o blir lite kärvt,sen spelar det ingen roll att de "synkar" sig själva.Kärva spjäll är alltså ingen höjdare o det blir ojämnt vilket resulterar i att det blir ojämn luftmängd som går in på var sida o att lambda säger till att det behövs mer eller mindre bränsle o cirkusen är igång.
Mången M70 ägare har stått o kliat sig i huvet o undrat vad som hänt/händer.
Idag dessutom ganska gamla bilar där LMM börjar fungera sämre vilket föder ännu fler symptom.En M70 som är fräsch rakt igenom är en mycket svårslagen motor o konstruktion som klarar många många mil.
Den synkningen som jag beskriver en bit upp i tråden fungerade fint i ca:10 mil sen var jag tillbaks i det gamla läget så se det mest som en hjälp att hitta de fel som absolut kan uppstå.
Angående verkstäder som har en Bmw identitet så får du nog leta lite till efter en mekaniker som idag de facto arbetat med M70,de är lätträknade o de yngre är tyvärr inkörda på mer moderna konstruktioner så att de svar du anger på din fråga om synkning är fullt förståelig.
Biba:
En helvetes massa pengar på den tiden,även nu.Skulle gärna suttit o lyssnat då när design,ingenjör och konstruktör försökte komma överens.
Se bara på lösningen med de två bensinslangarna som dyker upp från tanken ,in i kupèn o ner igen under höger baksäte,även den fin fina konstruktionen med påfyllning av spolarvätska i ett hål vid bakluckan ner till kärl som pumpar vidare till kärlet i motorrummet för att pumpas en gång till,charmigt javisst,smart lösning??Får forumet avgöra.
Att just få uppleva o ha en E31 850 som går som en klocka är synnerligen svårslaget,nyservad,friska bussningar o chassi,nyligen gjord fyrhjuls inställning,kan det bli bättre!
Mvh Dic
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.