|
|
|
|---|---|
|
Hejsan min batterilampa på har lyst rött nu några gånger när bilen har stått i några dagar. Bilen startar alltid direkt utan problem. Lampan slutar lysa när man har kört några hundra meter, men den lyser inte varje gång jag startar bilen ? Vad kan det vara som spökar för mig batteriet generatorn ? | |
|
Vad är det för bil? Hur långt har den gått? Det kan vara kolen i generatorn som håller på att ge upp - det brukar börja med intermittenta kortare laddningsmissar (tänd lampa) på lägre varv, för att sedan bli värre med mer frekventa problem som även "kryper uppåt" i varvtalen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är en 318 02a som rullat 18k mil 7 Är det dyrt7svårt att byta kolen ? |
|
|
Det brukar gå att byta bara laddregulatorn med kol. Jag bytte själv på min E46:a (320i-99) och det gick att göra med generatorn kvar i bilen - var lite pilligt men gick bra på garageuppfarten. Laddregulatorn är inte helt gratis, men det beror lite på vilken generator du har (Bosch eller Valeo) samt vilken modell av generator det är. Några hundralappar får du nog räkna med i alla fall. Boschs "originaldel" är svindyr i Sverige - kostar nästan tusenlappen, men kan nog gå att hitta billigare hos någon näthandlare i t ex. Tyskland. Testa www.reservdelar24.se Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| När kolen börjar ge upp kan man ibland se att "laddningslampan" lyser väldigt svagt, en tydlig indikation på att det är hög tid att byta laddregulator. Om lampan slocknar efter att man gasat upp motorn ordentligt så har jag för mig att det är själva "magnetiseringen" av "generatorn" som är på G, minns dessvärre inte de korrekta fack-termerna. I detta andra scenario är det i regel generator byte som gäller, problemet är i regel INTE laddregulatorn | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla så att generatorns utsida inte är smutsig så fukt kan ledas över från den isolerade mittendelen till gavlarna, det brukar kunna ge sådan fenomen som du beskriver. Jag böt kolen efter 22.000 mil när jag ändå böt motor de funkade bra men det ena gick väl på sista versen.Länk. Dock brukar inte slitna kol ge någon lampvarning enbart överledning,dålig regulator eller diodfel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Låter som ett diod-fel i mina öron eller i bästa sällsynta fall kabeln från generatorn ( B+ tror jag att den heter ) | |
| Okej om det är diod fel hur kollar jag och lagar det ? | |
|
Är det diodfel får du byta diodbryggan i generatorn - men det är inget jobb som en lekman bör göra då det är rätt pilligt och kan bli fel. I så fall är det nog enklast och minst bekymmersamt att köpa en utbytesgenerator eller låta en seriös bilelektrisk firma renovera den du har. Det finns firmor som säljer både reservdelar och utbytesgeneratorer, samt reparerar dito. T ex. Länk För att få en fullständig felanalys bör generatorn kopplas upp i en testbänk som seriösa bilelektriker har. Men börja med att kolla alla anslutningar så det inte är dålig kontakt och även så att allt är rent och fint så det inte blir krypström. Du kan även kolla med multimeter hur mycket generatorn laddar när lampan lyser kontra när den är släckt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur gammalt är själva batteriet då, det kanske är dags för byte? Mvh |
|
| Jag vet faktiskt inte hur gammalt batteriet är då jag köpt bilen för en månad sedan. Men jag tänkte felsöka bilen idag efter jobbet så jag förhoppningsvis får veta på vad som felar =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.