AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
438

Kam 528i -86 ?

52
42
528jeppe
528i -86
Vart hittar jag en kam till bra pris till 528i och är det svårt att byta den det tickar liksom i toppen.Är det någon som har en kanske.

Du är säker på att det är kamen så det inte är ventilerna som behövs justeras? Men då låter bilen iofs som en diesel och knackar..

Tyvärr inte svar på din fråga men vem vet :-)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Lyft av ventilkåpan och kolla kammen och ventilspel först, om du inte redan gjort det.

Är det någon skillnad på tickandet kall/varm?
Dessutom kan spridarna ticka ganska högljutt
52
42
528jeppe
528i -86
Har justerat ventilspelet och det låter likadant kollade även kammen ser inget fel men hörde av en kille att kammen kan bli stiten på släppsidan och det är svårt att se måste mätas.

52
42
528jeppe
528i -86
Föresten ljudet är rullande ----- ----- ----- och försvinner helt när jag har jämn gas alltså när motorn är nästintill obelastad.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

528jeppe>>>Släppsidan??,första gången jag hör det iaf.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Släppsidan"på kammen kan man oxå se om du drar runt motorn eftersom.
Ett kamslitage ser du ganska lätt om du gör en ventiljustering fullt ut,på alla ventiler då menar jag..

I dem fall jag har sett så ser man tydligt om kammen är det minsta sliten om man lyfter på ventilkåpan och synar noggrant..Verkar otroligt att du inte kan se något dylikt på din.
Tror inte din kam har något fel,prova med en ny ventiljustering o var mera noggrann denna gång är mitt tips..

Var inte något svar på din fråga men på det kan jag säga att Motor Nord inte brukar ha dyra kamaxlar,prova där om det ändå visar sig att kammen är slut.

Vad gäller ett byte så om man inte har skruvarvana från dylika jobb så är det bättre att lämna in för bytet..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En grej till,KAN vara någon eller några vipparmar som gjort sitt...

Mvh Janne.
52
42
528jeppe
528i -86
Tja Janne hadde inte heller hört talas om släppsidan men killen som sa det skall kolla på kammen.
När jag justerade ventilerna så synade jag kammen noga och kan inte se något fel.
Men jag kan ju ha gjort fel en fråga skall avståndet vara 0,4 eller 0,3 och kan det vara kedjan som fått stryk motorn snart 22 000 mil.
Har åkt volvo för länge (det blir liksom aldrig sådana fel på dom 240-740-940 turbo).
Men bmw´n är roligare.

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Ventilspelet ska ligga på 0,3 vid kall motor...
Hello Nasty!
Kedjan behöver du inte bry dig om ytterst sällan eller kanske ska säga väldigt ovanligt att man byter kamkedjan på en M30.

Tror inte du har något slitage på släppsidan, känner du inget över nockarna så lär du inte ha något på släppsidan heller.

Det är nog bara att du inte fått ventilspelet redigt, precis som Janne T skriver.

Du kan köra med lite mindre spel, men 0.3 är att rekomendera och då ska motorn vara kall!

Mvh/Henrik

52
42
528jeppe
528i -86
Okej skall kolla ventilerna en gång till i morron.
Men det var någon som talade om tickande ljud i spridarna hur kollar jag upp det utan att åka till bmw (det kostar ju 1500:- å bara visa sig där -utan bil 500:-)he he.
Oljudet kommer från ettan eller tvåan låter det som.
Ha en go helg.

Full gas bara.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
528jeppe, du kan bygga dig ett eget "stetoskop" av en avkapad bit trädgårdsslang eller liknande.
Sedan är det bara att "leka doktor" genom att sätta örat vid ena ändan (av slangen!! ;o) ) och den andra vid misstänkt ställe vid motorn, undersök sedan de olika ställena du tror tickar.

Mvh
52
42
528jeppe
528i -86
Har provat men det går rätt bra med en skuvmejsel av modell stor ca0,5 meter.

Full gas bara.
52
42
528jeppe
528i -86
Nu har motorn tystnat men den började gå väldigt illa på låga varv upp till ca2800 ryckig gång som om 1 cylinder är borta på högre varv är den med. Detta hände utan att jag pillade pån. Lyfte iallafall på ventilkåpan för att se så inget hänt där kollade även kam och ventilspel 0,3 inget fel på kammen vipparmar fina.Hällde i injection cleaner och det gjorde susen nu spinner den som en katt oj fel!!! ryter som ett mindre lejon.

Full gas bara.
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Rent praktiskt, hur justerar man ventilspelet? Har aldrig gjort det och har ingen rephandbok, bilen är en 528i -83.
52
42
528jeppe
528i -86
Ventilspel: kall 0,3 varm 0,35 varm=normal arbets temp.

1.Demontera ventilkåpan
2.Vrid motorn så att kolven i cylinder 1(längst fram)finns
på övre dödpunkten i kompressions takten.
3.Kontrollera ventilspelet för cylinder 1 och se om det är okej.
4.Ventilspelet mäts genom att ett bladmått av rätt tjocklek sticks
in mellan ventilskaftet och vipparmens justeringsexcenter.
Det ska finnas ett litet motstånd när bladmåttet rörs fram och tillbaka.
5.Om spelet är för stort eller för litet,lossa låsmuttern(10mm) och stick
in en krok tillverkad av grov metalltråd det (finns ett hål på excentern)
och vrid excentern med bladmåttet emellan så att rätt spel uppstår.
6.Håll excentern i det läge och dra åt lås muttern.-Kontrollera igen
iband ändras det något när lås muttern dras åt. Isåfall börja om.
7.Tändföljd M20 M30 1-5-3-6-2-4 Efter justering av ventilerna i cylinder 1
vrid vevaxeln 120grader, och justera ventilerna i cylinder 5.
Upprepa med resterande cylindrar.
8.Montera ventilkåpan.

Detta är taget ur Haynes rephandbok.
Lycka till.

Full gas bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.