AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.460

Varför oljiga tändstift i min E38 740i - 1994?

aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Bytte tändstift på nyinköpta 740-bilen igår (årsmodell 1994). Såg då att det fanns lite olja vid stiften och att även själva stiften hade olja på porslinsdelen. Värst var detta på det stift som satt mot torpedväggen på passaferarsisan, se bilden, som var indrängt med vad som ser ut som oljablandat med vatten. Övriga stift hade mindre och ren gammal olja, även den olja som fanns i toppen vid stiften såg ut som om det var bara olja. Bilen har stått still i två år och jag funderar på vad oljan vid stiften kan bero på och vad som kan göras åt det. Något att "oroas" över?

Bild på oljigt tändstift:
Länk

Läckande ventilkåpspackningar,..
Ventilkåpan är lätt att byta, om det är sådär oljigt så åker du på det förr eller senare.
Den kostar inte så mycket 250-400kr om du handlar den på nätet.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är för övrigt oftast på den delen av cylinderbanken som sitter närmast torpedväggen som brukar bli dålig först. Det är likadant på E31 nämligen. Sannolikt beror det på att värmeavgången är sämre där, eftersom det kanske sitter lite plastkåpor och annat för.
aa
78
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Tack för svaren. Ska ha koll på hur mycket det läcker och vid behov byta packningarna.

Jag brukar beställa saker från Schmeidmann som tycks ha bra priser och snabb leverans.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Det finns inget att hålla koll på, bara att byta packningarna. Annars får du ner mer olja vid stiften med risk för misständning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.