AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.455

Byta till ny F30 335 iX eller dX, men vad?

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Nu har kärran gått 9000 mil, börjar bli dax att byta. Vill nu ha en sexcylindrig rackare, och då 335, för att få rejält tryck i bitarna. Ville provköra både d & i. Verkar vara svårt att hitta en d, så det fick efter en del letande bli en 335iX Touring med BMW Performance kit, 340 hk. MUMS. Satte mig i och startade, wow. SÅ ska det låta, smög iväg och körde den varm, och NU j-ar ska plattan i bott och nacken i nackstödet. Sagt och gjort, så skedde, men WTF, det händer just inget. Låter underbart, men var är superaccet? Har en chippad 328iX, 295 hk, och känslan är att den känns kvickare, men så kan det ju inte vara... Hjälp mig nu ni som har dessa kärror. Är det att den går så mjukt och fint som gör att accet inte känns? Sexan är verkligen len och fin och låter så jag får gåshud...Jag hade ingen möjlighet att mäta någonting, det är bara känslan... Vill också prova en 335d. Den är ju kvickare till 100 än iX, men hur är den i högre hastigheter?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag tycker min känns ganska vass och i synnerhet från stillastående när man tar sig igenom hela varvtalsregistret på första växeln. Den känns också vass om man gör en försiktig kick down, typ i 60 och hamnar på trean på ganska låga varvtal så man får åka på maxmoment en stund. Samma sak vid manuell växling då det går att utnyttja momentet.

Samtidigt så kan jag förstå din upplevelse. Sexan går mjukt och har inte jättemycket vridmoment kontra toppeffekt. Har man dessutom automat och kör på full attack så hamnar man i stort sett på effektplatån eller svagt sjunkande effekt hela tiden och det känns inte speciellt mycket trots att man har över 300 hk hela tiden. Din nuvarande kärra har högre moment/effektkvot och det känns mer i ryggen med mycket vridmoment kontra effekt. Kan tänka mig att en 335d känns mer potent just pga det överlägsna vridmomentet. Men när det gäller maximal acceleration så är det bara effekt det handlar om.

Jag upplevde ungefär samma sak innan jag köpte min 335:a. Jag hade en golf R och jämförde den mot en 328. 328 kändes väldigt tam jfr med golfen som lät mer, hade mycket mer turbolagg och sämre lågvarvsmoment. Prestanda var nära identiskt men skillnaden upplevdes som enorm.
Verdi
En 335ix med PPK lär vara snabbare till 100 än en 335d. Har aldrig provkört en 335i men väl haft en F31 335d i drygt 1100 mil. Tyckte den gick väldigt väldigt bra. Fast då har jag såklart inte kört en mäktig 328 med effektbox. ;-)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har inte kört 335d men 330d och nuvarande 335i med powerkit har jag kört. Dieseln ger en rätt häftig fartupplevelse, även om 330d saknar några hästar gentemot 335i. Så jag kan tänka mig att 335d är snäppet värre.

På ettan med 335i så tycker jag att det känns ganska bra i magen. Tvåan, trean och fyran så är det inte riktigt samma explosiva upplevelse utan man får titta lite på hastighetsmätaren för att inse att det går fort, men den accelerar iväg ganska bra. Det jag gillar med 335i gentemot dieseln (330d är den jag jämför med) är att 335i, speciellt med powerkit, har ett brett register och det suger tag redan från rätt låga varv och fortsätter sedan upp till 7000 rpm. När man kör med automatläge spelar inte det nån större roll, men det är rätt kul att använda registret de gånger man kör manuellt. Dock bidrar det breda registret till att det inte blir en tokeffektpuckel som känns sportig och snabb.

Ärligt talat tror jag man blir nöjd oavsett vilken av 335i/d man väljer, i mina öron låter 335i betydligt bättre så den vinner av den anledningen.
Verdi
Har som sagt inte kört 335i så jag kan inte uttala mig om ljudet. Däremot låter 335d ganska mycket bättre än 330d som är betydligt knackigare i sin karaktär. Faktiskt en av de saker jag saknar mest från 335:an.
Har kört både n55 och min egna n54 och tycker karaktären, speciellt efter lite moddning, är helt fantastisk i båda. Går inte jämföra mot diesel. Sjukt vad det eldar på. Med det sagt är det inte klubbat att dieseln är på något sätt dålig. Bara mindre rolig än bensinarn.
Ska även tillägga (här också....) att jag har kört 35d (tre och femserie), 40d (x5) och m50d (femserie och X5). Möjligen kan m50d konkurrera mot skrämd 35i. Men inte de andra.
Kanske dags att smälla till på en M bil om 335i känns slö? :)
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Tack alla för era svar. Jag tror som du, DLC, den går så linjärt och fint att accet är omärkligt praktiskt taget. Mest på mätaren det syns. Synd på killet i magen bara... Känner dock att jag bara måste provköra en 335D. Vi hade en Dahlbäckchippad 530D på firman tidigare och dessa vridmomentsmonster ger ju en ganska hisnande känsla...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.