AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
22.639

Är Getech bromsar bra?

Sida 3 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror du gör helt rätt ändåså, BMW 580! De var säkerligen i behov av att bytas.

Men bli inte lurad av när du provade att snurra bromsskivan med hjulet demonterat (och endast den lilla skruven håller fast bromsskivan)!

Det är INTE så bromsskivan sitter fast när du väl sätter fast hjulet. Det är hjulskruvarna som klämmer fast bromsskivan helt vinkelrätt mot hjullagernavet.

Du har bara blivit lite förvillad av det faktum att bromsskivan inte sitter riktigt helt fast med endast den lilla skruven.

Jag har själv provat, dessutom har jag själv varit i den situationen när jag började meka. Satte dit bromsskivan och kollade att den inte tog i - märkte att den svänga fram och tillbaka Tänkte att det där går väl aldrig - borde ju vibrera som tusan. Men det är hjulskruvarna som drar åt allt.

Gjorde även misstaget att först mäta runouten med endast den lilla fästsrkruven - jisses vad skev skivan var om man skulle tro de mätningar. Dit med tre hjulskruvar och vips så var allt långt inom specarna igen.

Kort och gott - det ormslingrade du ser beror på att bromsskivan inte sitter fast ordentligt när du har hjulet demonterat (den lilla skruven är INTE till för att hålla bromsskivan hårt och fast vinkelrätt mot hjullagernavet).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Dawwe : Bra påpekande om tjocklek och omsvarvningar. Håller med i allt du säger.

Och BMW (och andra biltillverkare) bör ju rimligtvis ha en mycket stor marginal när det gäller tjockleken på bromsskivor, tänk dig om bromsskivor med strax över godkänd (men för snålt tilltagen) tjocklek skulle börja brytas sönder lite då och då i tex USA - vilka massiva stämningar och mediakalas det skulle bli (med all rätta för det får bara inte inträffa).

Själv byter jag ungefär lagom när den nått gränsen eller lite efter - beror mest på när det passar mig praktiskt att byta. Just av de två anledningar Dawwe nämner. Kör något inspirerat så jag vill inte vara way out utanför gränserna (och ju mer material det finns desto mer värme klarar bromsskivan att lagra under en kraftig inbromsning). Man vill ju inte att bromsskivan splittras i slutet av rakan på Mantorp :-)

Men jag får ju inte panik om den är 0.01 mm under gränsen om vi säger så :-) Vet att det finns marginal och man kan köra både en och två millimeter till och ännu mer - det ska mycket till innan något händer. Jag håller helt enkelt koll och försöker mäta när man byter sommar/vinter - då vet man hur det slits och var man är någonstans och kan då planera in byte antingen ett halvår eller ett år i förväg.

BM
451
BMW 580
530D -09
Slangen: Ok! nu förstår jag dig.. ska kolla det när vädret tillåter. tack! Men ska ändå beställa nya ha jag nog bestämt. så ha man det byt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du gör helt rätt!

Den lilla skruven jag pratar om är den lilla lilla insex-skruven som sitter mellan två hjulskruvshål, se bilder nedan.

Den ger inte ens i närheten av den clamping force som behövs för att hålla bromsskivan hårt tryckt vinkelrätt mot hjullagernavet.

E87 120i
Länk

E34 535i
Länk
Länk
BM
451
BMW 580
530D -09
OK! skit bra. Så med andra ord ska jag bara lyfta bilen och snurra med hjulet på och se om bromsarna ta i efter halv varv? Om inte så har du väl helt rätt bmw-slangen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra ansats till första steg, men inte tillräckligt bra. Även om skivan är skev så kommer den att ha tryckt tillbaka bromsbeläggen så de inte tar i.

För att bättre se måste du göra följande.

1) Ta av hjulet.

2) Ta åtminstonde tre hjulskruvar och sätt dit kanske fyra-fem M12-brickor på varje hjulskruv (för att skapa en distans för annars kommer de att skruvas för långt in). Du ser hur mycket du måste kompensera - kort och gott ska du kompensera för det som fälgen bygger ut (behöver inte kompensera för allt men du fattar poängen).

3) Sprid ut hjulskruvarna (sätt de inte alla bredvid varandra). Dra åt lite lagom med ett lite spärrhandtag eller liknande. Har du tillräckligt många M12-brickor så ta alla fem hjulskruvar.

4) Skivan vill ju rotera, så stoppa den från att göra det genom att sätta en skruvmejsel i ett av vent holes
Länk

Nu ska du se att skivan roterar mycket rakare och inte ormar sig på samma sätt.
BM
451
BMW 580
530D -09
OK! Ska se om jag har så många brickor hemma. Men ska först testa det jag sa. och bara lyfta bilen och snurra hjulet. Snurra den utan att bromsas in och den snurrar fritt så orka jag nog inte klydda ha sig medans jag ändå ska byta ut dem när jag fått dem nya.

Men tack för tipset! kan ha det i baktankarna. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.