AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
22.636

Är Getech bromsar bra?

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@BMW 580 : Vilka mer felsymptom upplever du?
Slangen: Några brickor under hjulbultarna så kan man dra åt skivan med 5 hjulbultar så den garanterat sitter som den skall mot navet :). Att förlita sig på den ensamma insexskruven går inte, för stor källa till fel...
BM
451
BMW 580
530D -09
Slangen: Ja häromdan när jag plockade av hjulet så försökte jag snurra på bromsskivan för att då jag misstänkte bromsarna bromsar in ibland.
Och när jag snurra på skivan så gå den ojämn typ den gick att snurra halvt varv sen bromsar bromsarna på. och skivan stannar. så tittade jag på mellan bromssoket. Då vajadet bromsskivan så det är inte alls rakt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Några brickor under hjulbultarna så kan man dra åt skivan med
>> 5 hjulbultar så den garanterat sitter som den skall mot navet :).
>> Att förlita sig på den ensamma insexskruven går inte, för stor
>>källa till fel...

@Dawwe : ??? Nu hängde jag inte med, det är ju precis det jag försökt basunera ut i mina senaste inlägg :-)

@BMW 580 : Nej, jag menar vilka felsymptom upplever du när du kör.
BM
451
BMW 580
530D -09
Slangen: JO det kan kännas lite små små vibrationer på pedalen ibland. Men att jag ser med mina ögon att bromsklossarna ta i skivan måste jag byta ut det. skivan inte snurrar fritt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du inte spänt fast skivan kan du inte lita på vad du ser eller vad du mäter.

Dawwes tips är bra. På med ett par brickor eller så på varje hjulskruv och skruva fast hand tight.

Min bild där jag mäter runout kan missuppfattas, men skivan sitter stenårt fast eftersom jag använder bolton spacers.
Länk

@BMW 580 : Känns det bara små vibrationer på pedalen? Ibland? Har du sådant slag som du beskriver så bör du känna vibrationer i bromspedalen hela tiden, varje gång du använder bromsen.
BM
451
BMW 580
530D -09
Slangen: Alltså skivorna har suttit bra sen innan. Den ha kunnat snurra fritt. Men nu tror jag det börja ta slut eller nåt så ja. Jag testa byta ut den. Tror det lättast så för mig. Men tack för din tips också.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Känner du inga vibrationer när du bromsar så är jag mycket säker på att dina bromsskivor inte är skeva.

Vill även påpeka än en gång (även Dawwe påpekat detta), att göra en okulär undersökning av en bromsskiva som endast sitter fast med den lilla skruven ger felaktiga resultat och leder till felaktigt dragna slutsatser.
jo
5
joje_80
520d e61
Köpte från getech fick efter vibrationer fram omedelbart, fick även köpa origina handbromsbackar för att deras hade fel radie i trumman och jag fick då ingen verkan, bra service och trevliga men jag är ändå lite bitter över felsökningsproceduren jag skulle gå igenom innan reklamation, jag har bytt hundratals bromsar, jag kan detta, jag lade ner hela skiten och köpte original, nu är allt ok, detta är första gången jag fått problem med piratbromsar.
BM
451
BMW 580
530D -09
Joje_80, Tragisk att det ska hända sånt. Men jag nog bestämt mig att beställa från ebay som Dawwe rekommenderade mig. OM det skulle bli fel så har det ändå inte kostat mig skjortan.
jo
5
joje_80
520d e61
Tycker jag du ska prova, detta är mitt enda fall av dåliga piratbromsar, så det brukar ju fungera bra
BM
451
BMW 580
530D -09
Förresten! måste fråga, när jag bytar bromskitet kan jag då använda min gamla slitagesensorer eller måste jag köpa nytt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@BMW 580 : De brukar nästan alltid gå sönder när du försöker ta loss dem från bromsbeläggen.

Så för att undvika att du står där utan fungerande sensor när du håller på att montera dit allt nytt - köp nya sensorer.

Vill dock påpeka att du byter bromsskivor i onödan, de är inte skeva. De pengarna kunde du sparat.
BM
451
BMW 580
530D -09
OK! tack. Men trots om du ha rätt BMW-slangen så är det ändå dags snart. Så lika bra ta byta dem ny och förhoppningsvis få 2 flugor på en smäll :)
Bara lämna in bilen hos nån kostar felsökning runt 500. så jag tror bästa är köpa nya ändå.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, är det ändåså dags snart så varför inte - håller med.

Alla bromsskivor har ju en minimumtjocklek, tex mina bromsskivor fram till E34 535i har eng gräns på 20.4 mm (och nu senast när jag mätte runout så mätte jag också tjockleken till 21.20 mm så där finns en hel del kött kvar).

@BMW 580 : Mätte du också och började komma nära minimigränsen, eller? Jag bara tänkte hur du vet att det snart är dags.

De flesta Bermbo-skivor har dock slitageindikeringar i form av två hål. Ser man två är det gott om material kvar, ser man ett börjar man närma sig gränsen, ser man inga så har man passerat gränsen (vill minnas man skulle avläsa det så).
BM
451
BMW 580
530D -09
Nej har bara fått påpeka av verkstaden då jag servade bilen sist. så ser det rost på kanterna. Ser inte så nya ut längre i mina ögon. så tror väl det är dags.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det är en auktoriserad verkstad så är det deras "favoritreplik". Vet inte varför de utbildar sin personal på det sättet, gissningsvis för ett snabbt flöde igenom verkstaden -short and distort. Det är ingen numera som tar av ett hjul, mäter tjocklek, kollar efter spår i skivor och det allmäna skicket på skivor.

Hard facts är det som gäller. Rost på kanterna? Spotta ut gröten och säg vad tjockleken på skivorna var och vad minimimåttet är! Då kan man komma med en bedömnning när skivor behöver bytas!

Eller att de är rostiga och ojämnt slitna - det kan jag också acceptera.

Men jag gillar inte när versktäder slentrianmässigt tittar lite snabbt och säger - ska vi byta de där bromsskivorna?

Jag säger inte att din verkstad är sådan - dina skivor kan kanske definitivt vara i behov av byte och din verkstad är helt korrekt i sin bedömning och mycket duktiga (jag har ju inte sett bromsskivorna - det är har däremot verkstaden). Så ovanstående uttalande är på inget sätt riktat mot just denna verkstad och i just detta fallet. Men generellt finns tyvärr den här slentrianmässiga attityden bland många ställen.

Tex var mina bromsskivor fram till min E87 120i i bedrövligt skick. Det syns inte så bra i nedanstående bild - men det var följande fel
- ojämn slityta (innersta och yttersta ringen av friktionsytan låg inte ens an)
- två mycket djupa spår
- började närma sig minimigränsen
Länk

Därför var det enkelt beslut att byta (speciellt när jag skulle köra några varv på Mantorp inom kort dessutom). Det var originalskivorna från 2006. Baserat på slitaget har bilen fiskörts och bromsarna knappt applicerats.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oavsett så har du hittat en bra deal på bromsdetaljer och du har fått en indikation av verkstaden på att det kan behövas inom snar framtid,

Så varför inte - go for it!

Men jag vill förtydliga får trådens skull - bromsskivorna är inte skeva och anledningen till byte är mer att verkstaden indikerar att bromsskivorna ser slitna/rostiga ut.

Men bli inte förvånad om de säger samma sak nästa år :-) Du är isåfall inte den förste som luras av bromsskiveplojen!
BM
451
BMW 580
530D -09
Slangen: Jag kan hålla med om det du säger.. så därför jag väntade tills nu. det va i Mars månad då jag lämnade in för service. Har tyvärr inga bilder men kan säga dem ser ungefär ut som den bilden du la upp. Men när jag såg på skivan så för mig är dem skeva då dem verkligen inte gå fritt och dem mer som en slingrande orm genom bromsklossarna.
Slangen: Enligt BMW är tex en 28mm tjock skiva "tokslut" vid 26.4mm. Max slitage enligt BMW verkar vara 1.6mm, oavsett skivans tjocklek när den är ny. M5 E39 som har 32mm tjocka kan köras ner mot 28mm "utan bekymmer", vilket många gör, ibland utan att veta om det...Dvs de köper en beg M5, kollar på skivorna, känner på slitkanten som är obefintlig o drar slutsatsen att skivorna är "bra". Vad de inte vet om är att de svarvats en gång...Kör man hårt o bromsar därefter så är det nog bättre att gå efter BMW's rekommendationer dock, men för vanlig körning så kan man gott slita skivorna betydligt längre/mer än vad BMW anger. Jag personligen byter dock alltid när skivorna nått den av BMW angivna minimi-tjockleken, inte för att jag kör hårt eller liknande utan för jag vill att allt skall vara "som nytt", jag skulle helt enkelt störa mig på att köra omkring med "ful-svarvade" skivor... Det enda sättet man kan avgöra om en skiva är slut eller inte, förutsatt att den inte är skev,spruken eller liknande, är att mäta tjockleken. Även en skiva som är mer än 4 mm tunnare än en ny kan se "kalasbra" ut med fin slityta osv, o utan nämnvärd kant om den svarvats...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.