|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Dags nu att byta ut mina bromsskivor på min BMW 530 E39. Fram skivorna är skeva. Men mina bromssklossar är rätt ok och håller nog ett tag till. Men jag såg nu Getech.se hade supersale: Länk SÅ vet inte om jag ska passa på byta bromssklossarna också eller ska jag låta dem slita ut först. Men skivorna måste jag byta. Nu är min fråga: Är det nån som har köpt därifrån? Är dem dugliga? Vill helst inte spendera allt för mycket pengar på bilen nu då jag priotera nåt annat nu. | |
|
Kan inte uttala mig om ovan bromsar. Kollade också på dessa innan jag slog till på ebay istället. Här är ett kit Zimmermann på tyska ebay för ~2500kr: Länk endast fram, ~1500kr: Länk Härligt med zinkbeläggning för att slippa den rostiga looken :) |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har heller ingen personlig erfarenhet. Men skivorna borde fungera till enklare vardagskörning. Här kommer personliga spekulationer som jag inte kan backa upp med några referenser eller fakta. Jag skulle nog inte köpt dessa om jag körde "inspirerat" eller höga hastigheter på motorvägar/autobahn (med långa kraftiga inbromsningar då och då). Jag tycker mig se att lågprisbromsskivor har mindre kolhalt i sitt gjutjärn. Exakt vilken effekt det har vet jag inte, men baserat på vad andra tillverkare skriver om sina skivor så ger lägre kolhalt lite sämre motstånd mot högre temperaturer som ju bildas när man kör lite "aktivt" eller vid långa kraftiga inbromsningar. @BMW 580 : Hur stort slag (dvs hur mycket slår de utåt och inåt) har du på dina bromsskivor fram? |
|
Hej, jag har handlat där och kan rekommendera produkten. Har kört över ett år och runt 1500 mil med skivorna (fram) utan problem. Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Tack för alla svar! Tror då jag skulle kunna tänka mig köpa dem. DÅ jag bara kör ganska normala körningar. Tack Håkan Hsson: känns bättre att höra att nån som köpt dem är nöjda. |
|
| BMW-Slangen: Det står att jag ska ha 324x30 på real oem. | |
| Elk: Tror jag håller mig till Getech då dem är billigare och det är nog snaabbare leveranstid än Ebay. Har haft lite dåliga erfarenheter när det gäller tyska ebay också. då dem knapp fattar vad man skriver till dem (engelska) | |
|
Här Länk har du förmodligen samma typ av skivor/klossar som Getech säljer men betydligt billigare, 1350 inkl frakt... Har handlat en hel del från Bandel, bra o snabb säljare, prisvärda produkter. |
|
| Dawwe: Men allt stå på tyska. Vill ju veta om jag kan beställa just till min bil. Typ fram skivorna ska vara 324x30. Känns lite så där. Kan man inte översätta sidan? | |
@BMW 580 : Nej, nej - jag undrar hur skeva dina skivor var dvs hur mycket runout (slag i djupled) du mätte upp på dina skivor. |
| BMW: Framskivorna ÄR 324*30, bak 298*20, du hittar infon under fliken "Technische informationen" | |
| Aha nice! Men har du använt bromsarna därifrån? vad är det för märke på dem? är dem ens ventilerade? | |
| BMW: För helsike...De är ventilerade, precis som original. Har köpt bromsar från Bandel flertalet gånger, senast till en 523i E39, inga problem, till o med så att min bror som har bilen (han kör rätt hårt...) är "imponerad" över hur pass bra de är, speciellt när man tar priset i beaktelse. Skivorna jag länkar till passar din bil, samma typ av skivor som OEM. Vilket märket det är vet jag inte, det brukar variera, kan vara Mapco, Vaico, eller något annat. Du kan handla tryggt från Bandel är min åsikt, det har jag gjort, flertalet gångr... | |
|
Sorry.För såg på bilden den bromsskivan till höger va annorlunda än den på vänster och såg ut att inte vara ventilerade. Därför jag undra. Ja men det låter i alla fall skitbra och priset är faktisk mycket bra också. Så tror nu det lutar åt det hållet. Man kan nog inte hitta billigare nånstans. Tack Dawwe för tipset. |
|
| BMW-slangen.. Tyvärr kan jag inget om hur man mätter. men när jag snurra på den så är den ojämt och bromsar in på klossarna då jag ser den är vajar mot bromssklossarna efter halv varv man snurra. | |
|
BMW: Du kan inte gå på bilderna alltid, den korrekta infon hittar du under fliken "Technische Informationen". Bremsscheibe=Bromsskiva Vorne=Fram Hinten=Bak Beluftet=Ventilerad |
|
| Aha ok..det visste jag inte.. brukar alltid gå för bilderna. Men nu vet jag. Tack än en gång! | |
Det är tokenkelt att mäta upp - det är bara att sätta en indikatorklocka mot skivan och sakta rotera skivan! Gjorde det nyss på min E34 535i som en del av en felsökning. Fast det var bara ett slag på 0.02 mm precis som jag trodde. Länk Vad jag vill komma till är - är du säker på att det är bromsskivan det är fel? Om du har lite tight om pengar så skulle jag inte köpt nya saker på halv chans. Var bromsskivan lämpligt fastsatt när du roterade skivan? Den lilla skruven räcker inte, den är där bara för att skivan inte ska trillar av innan man monterat på fälgen. Angående bilden, Dawwe har rätt. Det står till och med i bilden "Abbildung ähnlich" dvs bilden som visas är bara en representativ bild och produkten i annonsen kan se annorlunda ut. Så gör i princip alla numera, en bild till en produktfamilj - mindre administration - billigare pris / större marginal. |
| Slangen: Det kostar att lämna iväg o mäta upp skivorna, svarvning kostar 500 kr för 4 skivor o då är det billigt värre. Så för att "verifiera & åtgärda" felet får han kanske ge runt 1500-2000 kr för (mäta skivorna med indikatorklocka, eventuell svarvning, demontering + montering, o så nya belägg till de nysvarvade skivorna...). Nej det är alla gånger bättre att köpa nytt när det inte kostar mer. Är han lite händig kan han montera de nya prylarna själv. Där är det ytterst viktigt att man får det rent o fritt fån rost mm där skivan ligger an mot navet, jag brukar använda våtslips-papper 120... | |
|
BMW-slangen: Jag har tyvärr ingen sån klocka hemma. Men jag tror starkt dem är skeva då den inte är raka längre utan slingra sig fram till bromsbelägget. Och med Dawwes rekommendation så kostar det inte heller skjortan tvärtom är det billig att kunna byta alla 4 hjul på både klossar och skivor för 1400. riktig nice! |
|
Stämmer, kan man inte göra det själv så drar kostnaden iväg rejält. Då kan det faktiskt vara bättre att chansa. En enklare indikatorklocka kostar 219 SEK på Biltema, den jag och flera använder. Skulle inte använt den till ett extremracingmotorbygge, men duger bra till denna typ av mätningar. Vad jag tänker på är att man kan bli lite vilseledd av hur bromsskivan beter sig när man snurrar på den och den bara sitter fast med den lilla bromsskruven. Jag blev själv lurad på det när jag mätte för första gången. Man bör kombinera denna observation med övriga observationer. Är bromsskivorna skeva så bör man endast ha vibrationer när man bromsar. De bör kännas i alla hastigheter och från mjuk till hård inbromsning. Om vi tar det klassiska problemet att det mest vibrerar vid lätt bromsning runt 90 km/h så är det bussningar man ska främst titta på. Det kanske är ett hjullager som spökar. Eller så har man BÅDE skeva bromsskivor och dåliga bussningar. Eller bara bussningar. Av alla bromsskivor som har stämplats som skeva i alla inlägg jag sett så är det bara två fall (om jag minns rätt) där det verkligen bekräftades att skivorna verkligen var skeva. Renlighet är viktigt - håller med! Jag kör med nylontrissa på borrmaskin/trycluft :-) Såhär såg bromsskiva/nav fram ut på min E87 120i - hade inte bytts sen den tillverkades Länk Och såhär ska det se ut :-) Länk Här är allt jobb om någon är intresserad Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.