|
|
|
|---|---|
|
Tja gjorde olje service på min bil idag och när jag skulle plocka ur filtret så blev det till smulor? Oljan måste varit riktigt dålig då eller? Sist jag gjorde service var för ca 2000mil sen | |
| ja den var typ som gammalt hårt bröd eller hur man ska förklara och när jag försökte dra ut det gick det sönder lätt som fan. (det var ej trasigt i behållaren) | |
|
Japp jag bytte filter sist det minns jag! :) Kan varit dålig kvalitet som du säger.. Återstår och se om jag får problem i framtiden om det skulle varit något dåligt i oljan |
|
|
Om man kör mycket kortkörningar kan det bildas en hel del sura restprodukter i oljan, som i sin tur kan gå hårt åt oljefiltret. När BMW började med sina longlife-oljebytesintervall (runt 1998/99) hade man en del problem med att filterpappret löstes upp/gick sönder pga. sura restprodukter i olja i kombination med långa bytesintervaller, så man fick uppdatera kvaliteten i filterpappret - efter det skall det ha varit väldigt mycket färre problem av den karaktären. Vissa eftermarknadstillverkare har inte uppdaterat filterpappret enligt BMW:s specifikationer. Vilket märke var det på filtret och vilken olja användes? Hur är körprofilen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
köpte filtret på schmiedmann och castrol edge olja användes minns dock ej vilken tyvärr.. Körde mycket kortkörningar ett tag för jobbet va nära men nu använder jag bilen mest till bilträffar så det får åka ganska långt, då jag har en till brukis |
|
| Jag tycker inte att BMWs originalfilter är så mycket dyrare att det är värt att chansa. Dessutom får man alltid med alla packningar. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Henrikkarlsson90 : Vilket märke var det på filtret från Schmiedmann? På senare tid har jag fått Euolue (innan dess var det Topran och innan dess FEBI Bilstein). Men som SpeedLover säger finns andra mer "säkra" alternativ. För min del håller jag mig numera till märken som Bosch, Mahle och Mann. Till min E87 120i köpte jag på mig runt 10 st BMW Original oljefilter tokbilligt så där är det såkrat i ungefär 5-10 framåt :-) |
|
gjorde en stor beställning för några veckor sen så då tog jag allt därifrån då jag har 6mil till närmaste bmw återförsäljare.. Jag vet inte va filtret som satt i va för märke och inte det nya heller för har inte kartongerna kvar och det stod heller inget på kvittot |
|
Och du har inte det gamla kvar? Och inga bilder på det gamla heller? |
| Vet om en e39 med samme problem,han brukte ett FRAM oljefilter som blev til smulor. | |
|
nej tog inga bilder.. vi får se hur det ser ut vid nästa oljebyte |
|
Ajdå, ingen info om märke/modell eller bilder på det söndersmulade oljefiltret eller märke/modell på det nya filtret eller vilken olja som användes eller vilken olja som fylldes på. Då är det nog precis som du säger bara att invänta nästa oljebyte. Jag har aldrig själv upplevt detta, men sett ett par inlägg på utländska forum. Jag tror dock Johan B har den bästa förklaringen på detta hitintills och låter rimligt. Överdrivet långa bytesintervall i kombination med ogynnsam körprofil och antagligen några olyckliga omständigheter (tex dålig kombination mellan bensinkvalitet och motorolja) kan nog definitivt skapa situationer som man inte tänkt på. Lösningen är enkel - tätare byten. Fast jag tycker att 2000 mil inte är något speciellt långt eller anmärkningsvärt. Tvärtom. Min E87 vill ju köra 3000 mil på en uppsättning olja/filter - men det får den INTE för mig! Det byts alltid halvvägs. På mina M20- och M30-motorer byttes det i runda slängar en gång om året (ungefär var 1000:e mil), ibland oftare. |
| byte olja sommaren 2012 sist och hitta ingen info på mina gamla kvitton va det va för filter.. kvittot på oljan hitta jag inte heller tyvärr.. slängde kartongerna i en tunna jag eldar i direkt efter oljebytet och på kvittot från schmiedmann på nya filtret står inget om va det va för märke heller.. men oljan jag byte till är castrol edge fst 5w-30 | |
|
Med andra ord två år gammal olja som du dessutom kört en hel del kortkörningar med... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.