AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
685

M3 SMG?

Hejsan!
Går i tankarna att köpa mig en M3 SMG 97-99.

håller den bra?
några problem man bör se upp med?
Har för mig att den funkar som en aut vid tex stadskörning stämmer detta?
några andra tips inför ett köp av en sådan M3:a?
Var inne på BMW Göteborg och frågade om man kunde serva en importerad BMW hos dem och svaret blev NEJ! vart servar Ni era BMW som importerat?

Har ni erfarenhet av import av liknande BMW tas gladeligen tips och erfarenheter emot.

tackar på förhand!!

dags att sälja S70R:n??
SMG på 97-99 är inte att jämföra med nya SMG:n som du kanske känner till, möjligt att det är skitsnack jag hört men den är inte helt perfekt enl vissa belackare och det är klart när man inte har det själv så lyssnar man ;-).
Men vad är det för skitsnack av BMW Göteborg?De kan inte vägra att serva bilen (alla BMW är ju som bekant importerade). Själv servar jag hos lokala Bilmek som jag känner och det blir ett helt annat pris kan jag lova (oljeservice 800:- etc...).
Tjena

Jag är inte säker på det här. Men jag tror du tänker på switchtronic eller vad den heter. Den sitter i nyare bilar i fem och sju serien.
SMG:n är sportväxling men man har vanlig växling också för tex stadskörning.
Rätta mig om jag har fel.

"If Everything Seems Under Control You Just Not Going Fast Enough!"

Mr M Power
Rättelse

Det heter Steptronic på BMW och Switchtronic på Alpina.

"If Everything Seems Under Control You Just Not Going Fast Enough!"

Mr M Power
Petter
Steptronic/Switchtronic är BMWs/Alpinas namn på konventionell aut-låda med manuell växlingfunktion. Alpinas mjukvara är mer förfinad och dessutom får man växlingsknappar på ratten.

SMG är något helt annat. Baserat på samma växellåda som den manuella (E36/E46) men med elektroniskt/hydrauliskt styrd koppling. Har själv endast provat E36 med SMG1 (skall vara stort förbättrad i SMG2). Fungerar hyfsat i manuellt läge (lite långsamt) men urkasst i automatläge jämfört med en normal automatlåda. Om du kört t.ex en 328/330 med den fina automatlådan och väntar sig lika mjuka växlingar med SMG1 kommer du bli besviken, tro mig. Min högst personliga rekommendation för M3 E36 är att avstå, då jag oxå gissar att driftskostnaderna kan bli högre jämfört med den manuella. Men du skallnaturligtvis provköra själv och bilda dig en egen uppfattning.
Annars en kanonbil naturligtvis. Lycka till!

mvh
Petter
Slant på tangenterna...menar naturligtvis att jag föredrar den manuella E36:an jämfört med SMG1. Men tycker du skall kolla på bimmer.org med ägare av E36/SMG1.

/Petter
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Jag har själv en 98´ med SMG, måste erkänna jag själv tvivlade lite på SMG till att börja med innan jag hade
en själv. Det tar ett antal mil innan man kommer underfull med den. Jag tycker att den funkar perfekt i
Automat läget under stadskörning. Man kan ju få den att växla när man själv vill genom gas pedalen.
Det manuella läget kunde dock vara lite snabbare men det ska finnas uppgraderingar att göra av styrsystemet.
Något som dock funkar mkt bra är nedväxlingar som går
mkt fort (och snyggt) dessutom riskerar man ju inte att "råka" få i fel vxl. Ska väl tillägga att min sambo älskar SMG, hade tidigare en 93- M3 och den var lite för trög i kopplingen enl henne.

Hoppas du blev lite klokare av detta.
Men det bästa är att ta en riktigt lång provkörning av
en bil med SMG. Du får gärna höra av dig om du är intresserad av mkt fin "Limmo" med SMG ;)
pe
68
peko
M3 SMG 1997
Jag har en M3 SMG -97 som jag är nöjd med! 1.1 blandad körning (hyfsat snabb körning). Växlingarna går lite långsamt i automatläget, men det är en vanesak. Det går inte att jämföra med en konventionell automat, SMG är ju lite rejsigare.........de e ju power i de manuella läget........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.