|
|
|
|---|---|
|
Min display på 520i (manuell) 2001 visar efter 30k mil en snittförbrukning på 0,76??? med några månaders förbrukning i minnet. Ofta brukar det hamna på 0,82 men nu är det extremt snålt ett tag. Jag har drygt 7 mil till jobbet enkel resa på vägar med max 90 och det har inte varit för kallt vid starterna. Spritmonitor har ett genomsnitt på 9,7 för manuell låda. Jag ligger nära allra lägsta värdena i deras mätningar. Min verkliga förbrukning ligger väl lite högre än displayen. Om jag nu byter till en ny F11 520d var kan jag räkna med att förbrukningen hamnar? Spritmonitor verkar ligga på 0,624 (manuell) och 0,678 (automat). Funderar faktiskt på manuell då bränsleekonomin är bättre och jag växlar relativt sällan på mina landsvägar. | |
|
Kört min automat 520d -14 ifrån 0 till ca 1300 mil och den ligger konstant på 0,65 blandad. Det riktigt trevliga är när man kör långturer och på eco läget, då kommer man ner till nästan 0,5. Min förra 523a låg nog på nästan 1.1 blandad. Ska du köpa 520d så rekommenderar jag verkligen tomatlåda! |
|
| Jag får pröva även manuell så jag vet hur det känns. Visst är det en skönare känsla med automat men det verkar som risken för problem ökar över 20-25 k mil. Men det kanske är värt extra förbrukningen, inköpskostnaden och riskerna. | |
|
Men den körningen borde du komma runt 0,55 med en 520d. Under diverse tjänsteresor (långkörning, ej snålkörning) har jag kommit fram till att i jämförelse med min E39 525iT manuell är skillnaden: -0,25l/mil V70 DrivE 2010 hopplöst orkeslös som inte orkar uppförbackar -0,3 till 0,35l/mil V60 D2 2014. Den första bil jag kört långt och tyckt att den var riktigt snål. Ful, låter extremt mycket om motorn utifrån, dålig inredningskvalitet. -0,15l/mil Audi A4 quattro TDI 2.0 2012. Känns inte alls snål. Samtliga manuella. Skillnaden verkar ganska konstant oavsett stadskörning eller landsväg. Alla siffror enl färddator utom V60 som jag kontrolltankat, på sommarhalvåret brukar de ju stämma rätt bra även på dieslarna. Har EJ långkört någon BMW 20d. Med mina 1000 mil/år är hur som helst slutsatsen att jag vill ha en 540. |
|
| Jo i alla fall mellan 0,55 och 0,6. Bra att inte ha för stora förhoppningar. Sedan är det en helt annan sak att värdeminskningen per mil lär stiga från 0:- till 20-30:- :0) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.