|
|
|
|---|---|
| as topic, skall eftermontera farthållare, har tagit från en 518 95, det mesta verkar stämma, fast boxen verkar inte sitta på samma ställe, alla kablar e fördraget utom till just boxen, på 518 satt den i v a stolpe, men inte i min, saknade i alla fall kabel där, kanske skall boxen sitta på annat ställe på 535an?? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Just 518i (och kanske 520i också) har ofta en lite annorlunda placering av elektroniken Jag är dock 99.99% säker på att styrboxen för farthållaren ska sitta i den så kallade elektronikboxen, dvs den som sitter på högra sidan i motorutrymmet (mellan torpedväggen och fjäderbenstornet). Här kan du se hur min elektronikbox ser ut Länk Styrboxen för farthållaren vill jag minnas (med 99.99% säkerhet) ska sitta i det tomma gapet. Kablage ska vara fördraget, lite till höger om texten "DME i bilden så ser du en blå kontakt - det bör vara till farthållarens styrbox. |
| där tänkte jag inte på o kolla! trodde mest boxarna till motoro abs tex satt där, men kontakten e ju blå. återkommer. | |
| där hittade jag den, fast den passar inte i boxen, dock har den lika många stift, om den har samma färger borde det bara vara o skarva in den andra kontakten tycker jag ju. | |
Vet du att boxen från en 518i -95 passar en 535i -88? Det har gjorts en del uppdateringar genom åren på E34orna så allt är inte bakåtkompatibelt. En snabb titt i ETK säger att den styrboxen som fanns för 535i inte användes för 518i. Det verkade som att den boxen bara användes upp till 09/1991, men kom aldrig med för 518i-modellen. Om det beror endast på små variationer i den interna programvaran, exakt samma styrbox fast man bytte tillverkare en helt annan signallayout - ingen aning. Om vi säger så här, är kontakten annorlunda så brukar det finnas en bra anledning till det (tex om de bara bytte tillverkare så brukar de bara byta reservdelsnummer men behålla samma kontaktlayout). Om man kan skarva? Javisst, sålänge du har ett komplett och exakt elschema över vad varenda kabel gör från både 518i -95 och 535i -88 och vet att styrboxens interna logik och elektronik är exakt densamma - och när du har allt detta så går man igenom varenda kabel och verifierar att det stämmer så bör det gå. Men på egen risk. |
| nån aning om var man kan hitta kopplingsschema för bägge? e väl lika bra o kolla hur det e kopplat. | |
Har bara för 535i (notera att det är elscheman för den nordamerikanska marknaden men för detta område borde det vara samma som på de europeiska) Länk |
Och det verkar som att de gjorde ett byte vid 09/1991 Länk Kör du en korsreferens på 65 71 1 387 625 (tydligen boxen som ska sitta i en 518i -95) så sitter den i de flesta E34'or tillverkade efter 09/1991. Så du borde kunna ta elschemat från 1995 för tex 540i, och det ska visa hur boxen från din 518i -95 ser ut. Förutom pinlayouten så dubbelkolla att funktionaliteten och signaler från givare med mera är av samma typ (låt oss ta ett exempel helt från luften att de kanske bytt från varioreluctance till hallgivare på någon insignal eller kanske ändrat stysignalers pulsbredder eller bias voltages eller något annat). |
| får ta o kolla detta, tack för hjälpen! tar nog några år innan bilen rullar så kan tyvärr inte testa, men får kolla inkopplingen så länge. | |
| Kör man 535 automat finns inte ens någon separat box, utan funktionen är inbyggd i EML- och automatlåde-boxarna. | |
| Kan ha varit ihop med ASC som jag också har, blev något osäker. | |
Stämmer, du blandar ihop det med ASC. De modeller med ASC måste ha ett elektriskt styrt gasspjäll (aka EML Elektronische Motorleisting). Och det måste de med cruise control också ha. Så på modeller med ASC så finns ingen separat styrbox för cruise control. En annan detalj är att det inte finns någon tomgångsmotor heller på ASC-modeller, det luftflödet kontrolleras av det elektroniskt styrda gasspjället. |
| tur man har manuell så man slipper sånt skit då! | |
Hur menar du? Typ av växellåda har ingen inverkan på det jag skrev i ovanstående inlägg. Allt det är likadant oavsett om man har automatisk eller manuell låda. ASC är en enkel form av antislirsystem. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.